https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków zafundował flotę samochodów elektrycznych dla urzędników

Piotr Rąpalski
Flota samochodów elektrycznych Krakowa
Flota samochodów elektrycznych Krakowa Kraków.pl
89 samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek Gminy Miejskiej Kraków. Pojazdy będą służyć instytucjom miejskim w ramach wprowadzonej w życie w 2018 roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jaki to koszt a jaka korzyść? Przypomnijmy jednak, że Kraków miał też zorganizować wypożyczalnię samochodów elektrycznych dla mieszkańców i turystów już kilka lat temu, ale z tych planów nic nie wyszło.

Krakowski Holding Komunalny pełni funkcję lidera grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, w skład której wchodzi 38 jednostek miejskich i spółek. W związku z tym, KHK przygotował i przeprowadził postępowanie przetargowe, w wyniku którego przekazanych gminie zostanie 89 samochodów elektrycznych, w tym jeden bus, 25 samochodów dostawczych oraz 63 samochody osobowe.

W wyniku postępowania przetargowego wyłoniono dwóch wykonawców. Z firma Arval jednostki GMK podpiszą 33 umowy na 82 pojazdy, zaś firmą Expres siedem umów na siedem pojazdów. Dla każdego pojazdu okres najmu wynosi 36 miesięcy od dnia jego odebrania. Cena najmu długoterminowego obejmuje całkowite ubezpieczenie w okresie najmu, serwis, opony zimowe z wymianą i przechowaniem, a także samochód zastępczy na okres awarii lub szkody komunikacyjnej. Ostateczny koszt wynajmu wszystkich 89 pojazdów na okres 36 miesięcy wynosi 18 500 000 zł.

Wiele korzyści dla miasta

"Przyjęte rozwiązanie w postaci najmu na okres trzech lat zapewniło wypełnienie wymaganych przepisami ustawy minimów. Warto zaznaczyć, że szacunkowe oszczędności w postaci efektu skali, wynikające z powołania grupy zakupowej, w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowań przetargowych na samochody elektryczne i stacje ładowania wyniosły ok. 2 350 000 zł. Ponadto należy zauważyć, że dzięki prowadzonym przez KHK SA grupowym zakupom energii elektrycznej, miejskie pojazdy będą mogły ładować swoje akumulatory w cenach, które stanowią ekwiwalent około 40-50 proc. kosztów tankowania tradycyjnego pojazdu spalinowego. Oznacza to oszczędności miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek w okresie trzech lat na poziomie ok. 800 tys. zł dodatkowo na samych kosztach paliwa" - tłumaczą urzędnicy.
Efekt ekologiczny

Średnia emisja CO2 dla samochodów spalinowych wynosi ok. 0,190 kg/km. Limit kilometrów zgodnie z warunkami przetargu dla jednego wynajmowanego samochodu elektrycznego wynosi 60 000 km w okresie 36 miesięcy najmu. Wyliczenie ograniczenia emisji CO2 dla 89 samochodów prezentuje się następująco: 0,190 x 60 000 x 89 = 1 014 600 kg = 1014,6 t. Mając na uwadze założony okres najmu pojazdów elektrycznych, wynoszący 36 miesięcy i założony w tym okresie przebieg 60 tys. kilometrów, osiągnięty efekt ekologiczny w postaci ograniczenia emisji CO2 dla 89 samochodów wyniesie rekordowe 1 014,6 t.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mg
a dlaczego nie rowery elektryczne ? Ostatnio pogoda to super czas na rowery , pada, a niech pada , co tam, my cykliści trzymamy się mocno
r
rb
18 maja, 8:01, No, pięknie:

„89 samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek Gminy Miejskiej Kraków”

Nieźle hulają sobie na koszt podatnika CI SAMI LUDZIE, którzy mieszkańców — tych samych, co płacą za te samochody elektryczne i za ich esksploatację — gonią na rowery i do tramwajów.

Nic dodac ,nic ująć , same fakty , a mieszkancy płaca coraz wiecej za ciepło, wode. smieci i inne uslugi coraz drozej i drozej

S
Skandal
207 tyś za samochód? i to najem? w tej cenie można było kupić na własność 180 JOGGERÓW jeżeli już musicie renault! Ludzie opamiętajcie się. Naprawdę opamiętajcie się. Przecież to są jaja, jaja w biały dzień.
l
loki
Kur...a dziura w budżecie, brakuje na MPK a te bu...ce fundują soie wozidełka elektryczne. Policzymy się przy wyborach ku...sy.
N
No, pięknie
„89 samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek Gminy Miejskiej Kraków”

Nieźle hulają sobie na koszt podatnika CI SAMI LUDZIE, którzy mieszkańców — tych samych, co płacą za te samochody elektryczne i za ich esksploatację — gonią na rowery i do tramwajów.
g
grzeg
Dla urzędników miejskich. Oczywiście, chyba nikt nie jest zdziwiony.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska