https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowianie nie chcą decydować o milionach złotych?

Dawid Serafin
Jedynie 10 projektów zgłosili do tej pory mieszkańcy w ramach budżetu obywatelskiego. A do wydania z miejskich pieniędzy jest blisko 17 mln zł. Słabym zainteresowaniem cieszą się też spotkania informacyjne z mieszkańcami w dzielnicach. a projekty można składać do końca marca. - Faktycznie do tej pory cała procedura idzie ospale. Kampania informacyjna też pozostawia wiele do życzenia. Mogłaby być lepsza - ocenia Dominik Jaśkowiec radny PO i jeden z pomysłodawców wprowadzenia budżetu obywatelskiego w Krakowie.

Swoje projekty - zarówno te ogólnomiejskie jak i dzielnicowe - mieszkańcy mogą składać do końca marca . Na te pierwsze do wydania jest 10 mln zł. Na te drugie blisko 7 mln zł.

Do tej pory Krakowianie zgłosili łącznie 10 pomysłów. Pięć z nich to inwestycje ogólnomiejskie. Wśród nich jest m.in. projekt budowy ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Rudawy. Pojawił się także pomysł darmowych zajęć sportowych dla dzieci i dorosłych prowadzonych na terenach różnych obiektów miejskich.

Ciężko o wysyp pomysłów jest także w dzielnicach. Tylko w trzech z 18 mieszkańcy złożyli swoje projekty. Po jednym w Swoszowicach i na Podgórzu Duchackim. Najwięcej projektów, bo "aż" trzy, zgłosili mieszkańcy Bieńczyc. To jednak wciąż niewiele.

- Mamy jeszcze trochę czasu, dlatego wierzę, że tych pomysłów będzie przybywać lawinowo - wyjaśnia Jaśkowiec.

Zachęcić mieszkańców do czynnego udziału w budżecie obywatelskim miały spotkania informacyjne w dzielnicach. Ostatnie odbyło się w piątek. Niestety, frekwencja na nich wynosiła od kilku do kilkudziesięciu osób. To zdecydowanie mniej, niż w zeszłym roku.

- Należy pamiętać o tym, że wielu mieszkańców w toku zeszłorocznej edycji nabyło już wiedzę co do sposobu przygotowywania wniosków i prawdopodobnie postanowiło samodzielnie przygotowywać swoje propozycje zadań - wyjaśnia Filip Szatanik, wicedyrektor biura prasowego w urzędzie miasta.

Słabo widoczna jest też kampania reklamowa choć na jej przeprowadzenie urzędnicy planują wydać ćwierć miliona złotych. Realizowana jest w dwóch turach. Pierwsza potrwa do końca marca. W jej ramach wyświetlane są m.in. spoty w tramwajach. Wydrukowanych zostało też 100 tys. ulotek. Drugi etap ma ruszyć w czerwcu i zachęcać mieszkańców do wzięcia udziału w głosowaniu. Ma się odbyć między 20 a 28 czerwca. Listę projektów, na które będzie można głosować, poznamy do 12 czerwca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Efekt słabego zainteresowania budżetem obywatelskim może mieć jeszcze jeden powód. Do tej pory zrealizowano tylko 40 proc. projektów, które mieszkańcy wybrali w zeszłym roku. Nie rozpoczęła się budowa nowego placu zabaw w parku Jordana czy siłowni na świeżym powietrzu w dzielnicach Czyżyny, Bieńczyce i Podgórze. Nie rozpoczęto też rozbudowy sieci darmowego, bezprzewodowego internetu w mieście.

Źródło: Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska