Po wykonaniu planowanych zmian do przebudowy pozostaną tylko wagony Bombardiera pierwszej i drugiej serii, których w sumie jest 26. W wagonach pierwszej serii z 2000 roku będzie to wymagało znacznie większego zakresu przebudowy, obejmującego wnętrza pojazdu w celu montażu urządzeń chłodzących.
- Proces wyposażania najstarszych wagonów Bombardiera z niską podłogą w klimatyzację rozpoczął się w 2020 roku. Montażem urządzeń zajmuje się Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Dzięki tej inicjatywie MPK SA oraz zakupom nowych tramwajów, cały czas zwiększa się liczba klimatyzowanych pojazdów w Krakowie. Obecnie jest to już prawie 80 proc. tramwajów. Przypomnijmy, że już od ok. 5 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie autobusy - informują w MPK.
Bombardier Flexity Classic to rodzina tramwajów produkowanych przez kanadyjski koncern Bombardier Transportation od 1999 roku. W Polsce należy do niej NGT6 i NGT8, które są trójczłonowymi, jednokierunkowymi, jednostronnymi, częściowo lub całkowicie niskopodłogowymi tramwajami. NGT6 został zaprojektowany dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, w związku z powstającą w Krakowie trasą szybkiego tramwaju. NGT6 to skrót od niemieckiego wyrazu Niederflurgelenktriebwagen (niskopodłogowy wagon przegubowy), cyfra sześć oznacza, że wagon jest sześcioosiowy.
Wagony typu NGT6 I serii zmontowane w 1999 i 2000 roku posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi. III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu.
Stylistyka wagonów krakowskich I i II serii przypomina wagony Bombardiera z Essen, lecz tamte mają dłuższy środkowy człon. Stylistyka przodu i tyłu wagonów krakowskich III serii przypomina nieco wagony Bombardiera City Runner kursujące między innymi w Łodzi, Grazu, Linzu, Genewie, jednak tamte wagony są zupełnie innej konstrukcji.
W Krakowie w sumie mamy 50 Bombardierów NGT6. Do tego w skład krakowskiego taboru wchodzą też 24 pojazdy typu NGT8.
Nowe Bombardiery (NGT8) różnią się od NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu. Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2 wózki toczne oraz parę drzwi. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane.
Cała krakowska flota tramwajowa to 370 pojazdów. Najwięcej, 94 sztuki, to wagony Stadler Tango, czyli popularne "Lajkoniki". Wyposażone są w klimatyzację, monitoring, oświetlenie wnętrza w technologii LED, system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu oraz automaty biletowe obsługujące płatności kartą płatniczą.
Od września duże zmiany dla kierowców
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry w majówkę. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto najbardziej trujące grzyby w polskich lasach. Jakie są objawy i skutki zatrucia?
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?