Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie Bombardiery przechodzą przemianę. Nowe rozwiązania przydadzą się na zbliżające się upały

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
MPK w Krakowie informuje, że cały czas montuje urządzenia klimatyzacyjne w wagonach NGT6 Bombardier, które nie były w nią fabrycznie wyposażone. Obecnie już 20 tramwajów ma taki system. Do końca tego roku ta liczba wzrośnie do 24 sztuk.

Po wykonaniu planowanych zmian do przebudowy pozostaną tylko wagony Bombardiera pierwszej i drugiej serii, których w sumie jest 26. W wagonach pierwszej serii z 2000 roku będzie to wymagało znacznie większego zakresu przebudowy, obejmującego wnętrza pojazdu w celu montażu urządzeń chłodzących.

- Proces wyposażania najstarszych wagonów Bombardiera z niską podłogą w klimatyzację rozpoczął się w 2020 roku. Montażem urządzeń zajmuje się Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Dzięki tej inicjatywie MPK SA oraz zakupom nowych tramwajów, cały czas zwiększa się liczba klimatyzowanych pojazdów w Krakowie. Obecnie jest to już prawie 80 proc. tramwajów. Przypomnijmy, że już od ok. 5 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie autobusy - informują w MPK.

Bombardier Flexity Classic to rodzina tramwajów produkowanych przez kanadyjski koncern Bombardier Transportation od 1999 roku. W Polsce należy do niej NGT6 i NGT8, które są trójczłonowymi, jednokierunkowymi, jednostronnymi, częściowo lub całkowicie niskopodłogowymi tramwajami. NGT6 został zaprojektowany dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, w związku z powstającą w Krakowie trasą szybkiego tramwaju. NGT6 to skrót od niemieckiego wyrazu Niederflurgelenktriebwagen (niskopodłogowy wagon przegubowy), cyfra sześć oznacza, że wagon jest sześcioosiowy.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej jest na ukończeniu. Pętla końcowa wraz z parkingiem ma być gotowa do końca roku.

We wrześniu dojedziemy tramwajem do Górki Narodowej, ale nie do pętli

Wagony typu NGT6 I serii zmontowane w 1999 i 2000 roku posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi. III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu.

Stylistyka wagonów krakowskich I i II serii przypomina wagony Bombardiera z Essen, lecz tamte mają dłuższy środkowy człon. Stylistyka przodu i tyłu wagonów krakowskich III serii przypomina nieco wagony Bombardiera City Runner kursujące między innymi w Łodzi, Grazu, Linzu, Genewie, jednak tamte wagony są zupełnie innej konstrukcji.

W Krakowie w sumie mamy 50 Bombardierów NGT6. Do tego w skład krakowskiego taboru wchodzą też 24 pojazdy typu NGT8.
Nowe Bombardiery (NGT8) różnią się od NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu. Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2 wózki toczne oraz parę drzwi. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane.

Cała krakowska flota tramwajowa to 370 pojazdów. Najwięcej, 94 sztuki, to wagony Stadler Tango, czyli popularne "Lajkoniki". Wyposażone są w klimatyzację, monitoring, oświetlenie wnętrza w technologii LED, system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu oraz automaty biletowe obsługujące płatności kartą płatniczą.

Od września duże zmiany dla kierowców

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska