UrbanTalk to inicjatywa Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, w ramach której poruszane są kwestie związane z życiem w mieście, ekologią i biznesem – w zakresie społecznej odpowiedzialności. Panele dyskusyjne, webinary, spotkania edukacyjne mają jeden cel: skupić mieszkańców, studentów oraz biznes i zachęcić ich do wspólnego działania.
Do inicjatywy dołączyły również krakowskie szkoły, firmy i instytucje, którym bliska jest zielona idea. Partnerami wydarzeń organizowanych w ramach UrbanTalk są m.in.: Miasto Kraków, Zarząd Zieleni Miejskiej, Krakowski Alarm Smogowy, Radio Kraków i „Dziennik Polski”.
Tekstylia do segregacji
Motywem przewodnim marcowego spotkania z cyklu UrbanTalk były nowe przepisy dotyczące segregacji odpadów tekstylnych. Do udziału w debacie zostali zaproszeni liderzy branży mody i gospodarki odpadami: Agata Kurek, twórczyni etycznej marki modowej KOKOworld, Anna Żądło, stylistka i promotorka mody vintage, Paula Jarosz, stylistka gwiazd i redaktor naczelna MIUMAG oraz Kazimierz Szewczyk, dyrektor ds. Nadzoru Systemu w MPO Kraków.
Wydarzenie otworzył kanclerz WSZiB dr Borys Makary, a spotkanie poprowadziła dziennikarka Aleksandra Wasilewska. W debacie uczestniczyli również reprezentanci młodego pokolenia – uczniowie i studenci, dla których moda jest jedną z form wyrażania siebie.
Uczestnicy debaty poruszali m.in. kwestie związane z szansami i wyzwaniami, jakie niosą ze sobą nowe przepisy dotyczące segregacji odpadów tekstylnych, zrównoważonymi zakupami oraz proekologicznymi możliwościami dla osób, które chcą być świadomymi klientami.
Przypomnijmy, rozporządzenia dotyczące segregacji ubrań weszły w życie w tym roku. Jednoznacznie z nich wynika, że nie wolno wyrzucać tekstyliów do pojemników przeznaczonych na odpady zmieszane. W związku z tym samorządy powinny zapewnić mieszkańcom możliwość prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych, np. poprzez dostarczenie odpowiednich pojemników. Niestety, nie wszystkie miasta dysponują takimi rozwiązaniami, co generuje konieczność działania na własną rękę.
Globalna nadprodukcja ubrań
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że UE rocznie generuje ok. 12,6 mln ton odpadów tekstylnych. Zaledwie 22% z nich trafia do ponownego użycia lub recyklingu. Przeciętny Polak rocznie generuje ok. 16 kg odpadów tego typu, z czego tylko 25% jest segregowanych. Krótko mówiąc: kupujemy, nie segregujemy, a co gorsza – mamy do czynienia z nadprodukcją ubrań.
Na całym świecie wyprodukowanych jest tyle ubrań, że starczyłoby dla kolejnych sześciu pokoleń. Niestety, wielu konsumentów nie zdaje sobie z tego sprawy. Tak samo, jak wielu nie wie, że produkcja jednej koszulki pochłania 2700 litrów słodkiej wody – to tyle, ile wystarcza jednej osobie średnio na dwa i pół roku.
Obecnie produkujemy cztery razy więcej ubrań niż jeszcze 20 lat temu – to wyraźnie wybrzmiało podczas marcowego spotkania. Debata rozpoczęła się od poruszenia tematu ilości generowanych przez nas śmieci. Kazimierz Szewczyk z MPO przytoczył dane, z których wynika, że na przełomie lat liczba ta wzrosła – z 200 kg na osobę w 2005 roku do 600 kg na osobę w 2024 r. To dało pole do dyskusji na temat tego, jak radzić sobie z segregacją odpadów, stosując się do obecnych przepisów, kiedy miasto nie zapewnia odpowiednich kontenerów na odpady tekstylne.
Agata Kurek zwróciła przy tym uwagę, że nie każdy odpad tekstylny nadaje się do ponownego użycia. Zaznaczyła, iż recyklingowane mogą być wyłącznie te tkaniny, które mają 100% danego rodzaju włókna, bez domieszek w składzie. Założycielka marki modowej KOKOworld odniosła się do praktyk konsumenckich, dzieląc się radami, jak być świadomym kupującym. Wspomniała również o krakowskich markach upcyclingowych, które przerabiają ubrania, dając im nowe życie. Natomiast Anna Żądło poruszyła temat naprawy ubrań, prezentując sukienkę powstałą z tkanych serwetek, w której wystąpiła podczas debaty.

Edukacja konsumentów to podstawa
Zaproszeni goście poruszyli również kwestie przekraczania kolejnych granic w modzie, nawiązując m.in. do chińskiej mody fast fashion, produkcji taśmowej i braku świadomości konsumentów, którzy – jak wynika ze statystyk – użytkują ubranie średnio siedem razy, a następnie je wyrzucają i kupują nowe.
Podczas debaty jednoznacznie wybrzmiało, że odpady tekstylne to ogromny problem globalny, dlatego edukacja i zwiększanie świadomości konsumenckiej to podstawa, o którą należy zadbać. Eksperci, mimo podjęcia kwestii wyzwań związanych z nowymi przepisami, zauważyli, że to także ogromna szansa – nie tylko na zadbanie o środowisko, ale i rozwój marek działających w duchu upcyclingowym, a co za tym idzie – pole do tego, by wybierać ubrania, które nie tylko będą lepsze dla środowiska, ale i będą się wyróżniać na tle propozycji z sieciówek, stanowiąc tym samym świetny sposób na jeszcze lepsze wyrażanie siebie poprzez modę.
UrbanTalk – od ekologii po biznes
Pełną relację z marcowego spotkania UrbanTalk można obejrzeć na kanale WSZiB w serwisie YouTube oraz na stronie wydarzenia: wszib.edu.pl/urbantalk.
Na tejże stronie regularnie publikowane są informacje o nadchodzących wydarzeniach oraz relacje z debat. Przypomnijmy, do tej pory w ramach spotkań UrbanTalk poruszane były m.in. takie tematy jak: „Drugie życie zabytku, czyli przenikanie historii do teraźniejszości – rewitalizacja historycznych budynków”, „Krwiobieg miasta. Strefy czystego transportu, czyli kto wjedzie do centrum miasta?”, czy „Rozwój miasta – turystyka czy przestrzeń biznesowa?”.
