Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Limanowa. Czy budowa galerii handlowej oznacza dla stolicy regionu większe korki? Władze miasta są przekonane, że tak

Tatiana Biela
Tatiana Biela
Trwa budowa galerii handlowo - usługowej. Obiekt ten może być przyczyną poważnych utrudnień komunikacyjnych na DK 28
Trwa budowa galerii handlowo - usługowej. Obiekt ten może być przyczyną poważnych utrudnień komunikacyjnych na DK 28 fot. www.sawig.pl
Władze Limanowej obawiają się, że budowa nowej galerii u zbiegu ulic Zygmunta Augusta i Kościuszki może spowodować w mieście komunikacyjny chaos. Uważają, że problem może zostać rozwiązany przez przebudowę skrzyżowania i umieszczenie tam ronda. Niestety obydwa połączenia mają innych zarządców - ul. Zygmunta Augusta znajduje się w gestii powiatu limanowskiego, zaś ul. Kościuszki to część drogi krajowej nr 28, którą zarządza GDDKiA.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Dyskusja nad wpływem inwestycji na płynność ruchu w stolicy regionu rozpoczęła się z początkiem 2020 roku, kiedy to limanowskie Starostwo Powiatowe wydało pozwolenie firmie Sawig Invest Group na budowę galerii handlowej. Chociaż działka, przy której realizowane jest to przedsięwzięcie przylega do DK 28 zarządzanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, GDDKiA nie została poinformowana o planowanej inwestycji.

Zawiadomiliśmy wówczas GDDKiA, że w związku z budową tego obiektu najprawdopodobniej wystąpią utrudnienia w ruchu na "krajówce" - mówi Wacław Zoń, zastępca burmistrza Limanowej.

Zarówno miasto Limanowa, jak i GDDKiA, podkreślały, że choć wyjazd z galerii, która ma posiadać parking mogący pomieścić 170 samochodów, odbywać się będzie na ul. Zygmunta Augusta, która jest drogą powiatową, to i tak większość ruchu przejmie znajdująca się tuż obok "krajówka" czyli ul. Kościuszki. Ponadto wskazywano również, że przy DK 28, znajdują się różne zakłady pracy, szkoły i szpital, co dodatkowo może wpłynąć na przepustowość tego połączenia.

- Od 2010 roku, czyli od początku urzędowania Władysława Biedy, miasto starało się usprawnić ruch w Limanowej poprzez szereg różnych inwestycji. Tymczasem teraz szykuje się dla mieszkańców dodatkowy problem - podnosi Wacław Zoń.

Nieudane odwołanie do wojewody

Ponieważ GDDKiA została pominięta jako strona w całej sprawie, i to pomimo, że zarządzana przez nią droga może przejąć zwiększony ruch pojazdów związany z otwarciem galerii, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odwołała się od decyzji o pozwoleniu na budowę do wojewody małopolskiego.

- 27 maja 2020 roku postępowanie odwoławcze u wojewody zostało umorzone i GDDKiA nie została uznana za stronę postępowania – wyjaśnia Iwona Mikrut - Purchla z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Z kolei Starostwo Powiatowe podkreśla, że decyzja o wydaniu pozwolenia na budowę galerii spotkała się z akceptacją Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

- Wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi przepisami - wyjaśnia dzisiaj Mieczysław Uryga, starosta limanowski.

Będzie rondo, czy nie będzie?

Próbą wyjścia z tego drogowego impasu było przygotowanie przez samorząd limanowski koncepcji przebudowy skrzyżowania obydwu ulic. Władze miasta przeznaczyły na ten cel własne środki.

- Chcieliśmy pokazać, że możliwa jest tam budowa ronda, które usprawniłoby komunikację - tłumaczy Wacław Zoń.

Budowa ronda nie znajduje się jednak w gestii miasta, ponieważ nie jest ono zarządcą żadnej z ulic.

- W tym wypadku sprawą muszą się zająć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Powiat Limanowski - podnosi.

Starosta limanowski potwierdza, że powiat zastanawia się nad rozwiązaniem ewentualnych problemów komunikacyjnych i jest w kontakcie z GDDKiA. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jednak w swoich komentarzach bardziej powściągliwa.

-Przypominam, że nie jesteśmy stroną w tej sprawie. Starosta limanowski w piśmie wyjaśniającym z 20 lutego 2020 r. do Wojewody Małopolskiego napisał, że obiekty usługowo- handlowe mają dostęp do drogi powiatowej za pośrednictwem dwóch zjazdów publicznych - wyjaśnia dzisiaj Iwona Mikrut - Purchla.

Zaznacza również, że inwestor czyli firma Sawig Invest Group także nie zwracał się do GDDKiA o uzgodnienie obsługi komunikacyjnej planowanego centrum handlowo-usługowego z drogą krajową DK28. Tym samym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie jest właściwym adresatem jakichkolwiek propozycji związanych z przebudową skrzyżowania ulic Zygmunta Augusta i Kościuszki.

- Nie mieliśmy żadnego udziału w sprawie budowy tego centrum handlowo-usługowego w Limanowej - podsumowuje przedstawicielka GDDKiA.

Otwarcie galerii zaplanowano na trzeci kwartał tego roku. Będzie ona pierwszym tak dużym centrum handlowym w Limanowej ( 6 200 m kw. powierzchni zabudowy). Poza powierzchnią handlowo - usługową, przewidziano także restaurację typu drive oraz supermarket wielkopowierzchniowy Lidl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska