Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa opóźnia ukończenie budowy zbiornika

Robert Szkutnik
Ewelina Żebrak
Po raz kolejny termin ukończenia budowanego od 25 lat zbiornika wodnego w Świnnej Porębie jest zagrożony. Premier Donald Tusk obiecywał zakończenie inwestycji w 2013 roku. - To nierealne - informuje Ministerstwo Środowiska. Poślizg wyniesie co najmniej rok.

Tym razem na przeszkodzie w ukończeniu inwestycji nie stoją pieniądze, których chyba po raz pierwszy jest pod dostatkiem. Opóźnienie spowodowane jest koniecznością przeniesienia na prawy brzeg Skawy linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego, bo jej fragment biegnie po dnie budowanego zbiornika wodnego. A prace wciąż stoją w miejscu. - Budowa nowej linii kolejowej i rozebranie starej stanowi zagrożenie i limituje osiągnięcie efektu przedsięwzięcia na koniec 2013 roku - czytamy w raporcie wiceministra środowiska Stanisława Gawłowskiego. Oznacza to tylko jedno - kolejne opóźnienia.

Chodzi o całkiem spory odcinek torów, bo dziewięciokilometrowy. A bez nowej linii nie można zapełnić wodą zapory w Świnnej Porębie, bo pociągi pod wodą nie pojadą po starej.

Wiceminister wylicza, że do końca 2013 roku inwestor poradzi sobie z przebudową dróg i pracami ziemnymi w obrębie zapory oraz uzyska decyzje wodnoprawne w sprawie piętrzenia zbiornika do poziomu 290 m n.p.m. Ma to nastąpić w przyszłym roku. Jednakże nowa linia kolejowa na pewno nie zostanie ukończona. To oznacza przesunięcie terminu ukończenia inwestycji o rok.

Termin rozpoczęcia przebudowy torów wyznaczono najpierw na luty tego roku, potem marzec, a teraz mówi się o końcu lipca.

- W zeszłym roku dostaliśmy decyzję lokalizacyjną, ale czekamy jeszcze na pozwolenie na budowę, a to może potrwać - wyjaśnia Piotr Jamka, z-ca dyr. z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, który jest inwestorem zapory. RZGW rozebrała już dworzec kolejowy w Skawcach i linię do Suchej Beskidzkiej.

Ponieważ RZGW nie zna się na układaniu torów, dlatego inwestorem tej części budowy zbiornika wyznaczono PKP PLK. Wykonawcą ma być firma Koldromost, która zbuduje nasyp, tory i dwa mosty.

Dopiero po włączeniu nowych torów do linii Kraków - Zakopane starą linię rozbierze RZGW.

Na taki ogrom prac budowlanych potrzeba przynajmniej dwa sezony, a do początku prac jeszcze daleko. Dlatego teraz RZGW może tylko czekać na nowe tory i zajmować się budową infrastruktury przy zaporze, elektrowni wodnej czy ośrodka zarybieniowego.

Jak obiecuje Ministerstwo Środowiska przełożenie linii kolejowej oraz uzyskanie pozostałych decyzji w sprawie zbiornika, a także doprowadzenie poziomu zbiornika wodnego do 312 m n.p.m. nastąpi do końca 2014 roku. Dopiero wówczas będzie można mówić o zakończeniu tej trwającej od 1986 r. inwestycji.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska