Tym razem na przeszkodzie w ukończeniu inwestycji nie stoją pieniądze, których chyba po raz pierwszy jest pod dostatkiem. Opóźnienie spowodowane jest koniecznością przeniesienia na prawy brzeg Skawy linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego, bo jej fragment biegnie po dnie budowanego zbiornika wodnego. A prace wciąż stoją w miejscu. - Budowa nowej linii kolejowej i rozebranie starej stanowi zagrożenie i limituje osiągnięcie efektu przedsięwzięcia na koniec 2013 roku - czytamy w raporcie wiceministra środowiska Stanisława Gawłowskiego. Oznacza to tylko jedno - kolejne opóźnienia.
Chodzi o całkiem spory odcinek torów, bo dziewięciokilometrowy. A bez nowej linii nie można zapełnić wodą zapory w Świnnej Porębie, bo pociągi pod wodą nie pojadą po starej.
Wiceminister wylicza, że do końca 2013 roku inwestor poradzi sobie z przebudową dróg i pracami ziemnymi w obrębie zapory oraz uzyska decyzje wodnoprawne w sprawie piętrzenia zbiornika do poziomu 290 m n.p.m. Ma to nastąpić w przyszłym roku. Jednakże nowa linia kolejowa na pewno nie zostanie ukończona. To oznacza przesunięcie terminu ukończenia inwestycji o rok.
Termin rozpoczęcia przebudowy torów wyznaczono najpierw na luty tego roku, potem marzec, a teraz mówi się o końcu lipca.
- W zeszłym roku dostaliśmy decyzję lokalizacyjną, ale czekamy jeszcze na pozwolenie na budowę, a to może potrwać - wyjaśnia Piotr Jamka, z-ca dyr. z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, który jest inwestorem zapory. RZGW rozebrała już dworzec kolejowy w Skawcach i linię do Suchej Beskidzkiej.
Ponieważ RZGW nie zna się na układaniu torów, dlatego inwestorem tej części budowy zbiornika wyznaczono PKP PLK. Wykonawcą ma być firma Koldromost, która zbuduje nasyp, tory i dwa mosty.
Dopiero po włączeniu nowych torów do linii Kraków - Zakopane starą linię rozbierze RZGW.
Na taki ogrom prac budowlanych potrzeba przynajmniej dwa sezony, a do początku prac jeszcze daleko. Dlatego teraz RZGW może tylko czekać na nowe tory i zajmować się budową infrastruktury przy zaporze, elektrowni wodnej czy ośrodka zarybieniowego.
Jak obiecuje Ministerstwo Środowiska przełożenie linii kolejowej oraz uzyskanie pozostałych decyzji w sprawie zbiornika, a także doprowadzenie poziomu zbiornika wodnego do 312 m n.p.m. nastąpi do końca 2014 roku. Dopiero wówczas będzie można mówić o zakończeniu tej trwającej od 1986 r. inwestycji.
Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]
Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!