https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko w powiecie wielickim. Więcej zabudowań do rozbiórki

Jolanta Białek
Badania geologiczne na potrzeby kolejowej inwestycji w gminie Biskupice
Badania geologiczne na potrzeby kolejowej inwestycji w gminie Biskupice Urząd Gminy Biskupice
W powiecie wielickim nowa infrastruktura kolejowa ma powstać w gminach: Wieliczka, Niepołomice, Biskupice i Gdów. Przygotowania do budowy linii, która przez dziesiątki lat pozostawała w sferze planów, są w pełni. Ruszyły badania geologiczne. Zmieniają się wyliczenia dotyczące ilości obiektów, które powinny zniknąć, jeśli inwestycja dojdzie do skutku.

WIDEO: Trzy Szybkie

Pomiary geodezyjne i badania geologiczne związane z planowaną inwestycją trwają już w gminie Biskupice. Pracownicy firmy geodezyjnej pojawili się w Jawczycach i Zabłociu, gdzie ma powstać m.in. nowy trakt, który połączy drogę powiatową z wylotem tunelu kolejowego, projektowanego do przysiółka Surówki w Jawczycach.

Wstępne pomiary ruszyły także w gminie Gdów, natomiast główne tego typu prace zaplanowano tu od 10 lutego do 30 kwietnia br: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Marszowicach i Gdowie.

W tym samym terminie zapowiedziano badania na zachodzie gminy Niepołomice: w Suchorabie, Zagórzu, Staniątkach, Zakrzowcu, Podłężu i Zakrzowie, a także w gminie Wieliczka (rejon Węgrzc Wielkich i Kokotowa).

W ramach tych robót wykonanych zostanie w powiecie wielickim 1537 otworów badawczych o głębokości od 3 do 65 metrów oraz laboratoryjne badania prób gruntów i wód podziemnych.

Wyburzenia w rejonie Niepołomic i Gdowa

Nowa linia kolejowa ma zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP), a w stronę Podłęża poprowadzono ją wyłącznie po polach. Wielicki odcinek „Piekiełka” ma mieć długość 1,5-2 km.

W gminie Niepołomice (ok. 7 km torów przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze) zakwalifikowano do rozbiórki 13 budynków mieszkalnych, przede wszystkim w Podłężu (przysiółek Rudzice) oraz Zakrzowie. Do wcześniejszych takich planów dopisano obecnie m.in. jeden dom w rejonie estakady (ok. 1,5 km) planowanej w okolicy autostrady w Podłężu.

Biskupicki odcinek linii będzie liczył jedynie 150-200 m, natomiast w gminie Gdów kolejowa infrastruktura powstanie na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach.

- Z przekazanych nam informacji wynika, że do rozbiórki przeznaczonych będzie dziewięć budynków (wcześniej była mowa o 4-5 – red.) w tym pięć domów i cztery zabudowania gospodarcze. Wyburzenie będą konieczne: w Podolanach (trzy obiekty), Zręczycach, Zalesianach i Liplasie – powiedział nam wójt Gdowa Zbigniew Wojas.

Natomiast Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe podaje, że takie dane nie obejmują budynków gospodarczych (w gminie Niepołomice) i nie są ostateczne.

- Mogą się one zarówno nieco zmniejszyć, jak i zwiększyć. Precyzyjne wskazanie dokładnej liczby obiektów do wyburzenia, poznamy na etapie opracowywania projektów budowlanych, które dla tego odcinka powinny zostać zatwierdzone w 2021 roku – informuje rzecznik prasowy PKP PLK.

650-700 mln zł tylko w powiecie wielickim

Według szacunków taka kwota będzie potrzebna na wykonanie nowej infrastruktury kolejowej w czterech wielickich gminach.

Kolejowe stacje i przystanki przewidziano tu: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie (rejon ronda na ul. Bocheńskiej) i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.

Powstanie także co najmniej jeden kolejowy tunel (w Suchorabie) oraz dwie estakady: w Podłężu i nad Wielicką Strefą Aktywności Gospodarczej „Kokotów – Brzegi”.

Na budowę całości „piekielnego” szlaku kolejowego Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana Dolna potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Plan zakłada, że nowa linia będzie gotowa do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bsw
31 stycznia, 17:08, Gość:

a jak dalej z linie od maszna dolna do chabowka? Tam 30km/h, bo na razie ta trasa jest tylko 'muzelna' i raczej NIE czynny. --- Z 200km/h od krakowa do maszana i potem 30km/h dalej do chabowka - raczej bedzie wygladac ta 'przyszlosc'

Linia z Chabowki do Sącza ma być rowniez przebudowana i wyprostowana : https://2.bp.blogspot.com/-gSaafIHG7sA/WDdVkTEScxI/AAAAAAAAKoc/Hz5-oBfE9xgArTeTEgPB7Y0FR7ApgxVggCEw/s1600/16_piekielko.png

T
Tw Bolek

Jakieś barany wypisują o obietnicach a tak trudno zauważyć że coś się dzieje? Dla jasności powiem że był już przetarg na wykonanie dokumentacji a tego na paradę się nie robi. Data oddania rzeczywiście nie napawa optymizmem ale może specjalnie przesunęli żeby nie było jak z Zakopianką która była zapowiadana do 2010 roku

g
gou

Ta linia kolejowa jest potrzebna mieszkańcom N.Sącza i wsi ,którzy pracują w Krakowie i teraz muszą wynajmować mieszkania a tak będą przyjeżdżać i wracać po pracy do domu

H
Hela

Parę kilometrów na krzyż i do 2030... Litości...

S
Stanisław
31 stycznia, 20:20, Historyczka:

W 2030 minie 100 lat, kiedy pomysł tej linii kolejowej się narodził. Starożytni Rzymianie budowali drogi, które przetrwały 2000 lat. Gdyby nie II wojna, to linia ta prawdopodobnie by powstała w ramach COP-u. Nie wiadomo jeszcze , jaka ekipa polityczna będzie tą linię kończyć?

Pierwsze plany powstały jeszcze za Franciszka Józefa tylko trochę inną trasą. Z Wieliczki do Gdowa i Myślenic i dalej na południe, druga koncepcja tunel pod Sierczą do Dobczyc, Myślenic.

G
Gdowianin z Wieńca

A Chińczycy jedna stację kolejową zbudowali w ciągu doby, nowy odcinek drogi wraz z połączeniem kolejowym w ciągu tygodnia. U nas same plany to ok 5 lat a co dopiero budowa ??? Na internet w swojej miejscowości czekam ok 12 lat ???

H
Historyczka

W 2030 minie 100 lat, kiedy pomysł tej linii kolejowej się narodził. Starożytni Rzymianie budowali drogi, które przetrwały 2000 lat. Gdyby nie II wojna, to linia ta prawdopodobnie by powstała w ramach COP-u. Nie wiadomo jeszcze , jaka ekipa polityczna będzie tą linię kończyć?

G
Gość

Które to wybory z rzędu mówią, że coś zrobią? Zobaczcie na gazety z 97 roku, pewnie nawet nazwiska łgarzy się powtarzają. Tylko się przesiadają miedzy AWSUWPSLPOPiS i mniejszymi partiami, ale długośc trasy pozostaje ta sama, tylko przybywa takich co się na to nabierają.

G
Gość

a jak dalej z linie od maszna dolna do chabowka? Tam 30km/h, bo na razie ta trasa jest tylko 'muzelna' i raczej NIE czynny. --- Z 200km/h od krakowa do maszana i potem 30km/h dalej do chabowka - raczej bedzie wygladac ta 'przyszlosc'

k
krakus

heh :) chyba prędzej miasto Kraków zbuduje ścieżki rowerowe do dzielnic, niż ta linia kolejowa powstanie:)

c
chłop z miasta

Planowana data zakończenia 2030 nie napawa optymizmem.

Jeszcze rok temu było to 2026.

Im dłużej czekamy, tym jeszcze bardziej oddala się termin realizacji:)

Ja traktuję te plany jako "ciekawostkę" na którą za naszego życia się nie doczekamy.

Nasze dzieci - owszem.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska