Linia Olkusz-Krzeszowice do likwidacji. Mieszkańcy chcą zachowania połączenia
Wśród linii Małopolskich Linii Dowozowych, które mają zostać uruchomione w przyszłym roku niestety nie znalazła linia A10, która dotychczas łączyła Olkusz z Krzeszowicami. To spotkało się z dość dużym niezadowoleniem mieszkańców między innymi Gorenic i Witeradowa.
O powód likwidacji zapytaliśmy organizatora komunikacji - Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Linia Olkusz – Gorenice – Krzeszowice w 2024 r. charakteryzowała się małym zainteresowaniem pasażerów. Rentowność, czyli pokrycie kosztów uruchomienia linii przychodami ze sprzedaży biletów wynosiła 9%. Prowadzona przez Województwo Małopolskie rozmowy z samorządami przez których teren przebiega linia A10 nie przyniosły rezultatu w postaci wypracowania wspólnego stanowiska dotyczącego zasad funkcjonowania linii w 2025 roku - zaznaczyła rzeczniczka prasowa UMWM Magdalena Opyd.
Zgodnie z danymi urzędu od stycznia do października ubiegłego roku z linii A10 korzystało średnio 6 pasażerów na kurs, podczas gdy z innych linii korzystało średnio 18 pasażerów na kurs.
Warto zaznaczyć, że A10 to jedyna linia, która bezpośrednio łączy Olkusz i Krzeszowice. Jedyną alternatywą dla niej jest transport prywatny. Wiele osób korzystało z oferty Małopolskich Linii Dowozowych, ponieważ ta dawała im dostęp do połączenia kolejowego Krzeszowice-Kraków. Część mieszkańców dojeżdżała A10 także do pracy. Dlatego też z inicjatywy Radnego Rady Miejskiej w Olkuszu Piotra Ziarnika powstała petycja w sprawie wycofania się Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego z zapowiedzi likwidacji linii A10 Olkusz - Krzeszowice od 1 stycznia 2025 roku.
- Decyzja ta, podjęta w ramach nowych zmian w siatce Małopolskich Linii Dowozowych, będzie miała istotny wpływ na mobilność mieszkańców tych miejscowości, ograniczając dostęp do połączeń kolejowych, a także skomunikowania ww. miejscowości między sobą i de facto zmuszając do korzystania z transportu prywatnego[…]. Apelujemy o przeprowadzenie konsultacji społecznych w celu poznania opinii rzeczywistych użytkowników i wypracowania rozwiązania, które nie pozostawi społeczności bez dostępu do niezbędnych usług transportowych – podkreśla w petycji Radny Rady Miejskiej w Olkuszu Piotr Ziarnik
Podpisać petycję może każdy. Wystarczy wypełnić specjalny formularz, gdzie należy podać swoje imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania.
Zmiany w rozkładach jazdy Małopolskich Linii Dowozowych w Małopolsce Zachodniej
W tym roku z usług autobusów Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) skorzystało ponad 3,5 miliona pasażerów. Pojazdy kursowały na 53 liniach. Zgodnie z zapowiedziami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego od nowego roku MLD mają kursować na 55 liniach i objąć wszystkie małopolskie powiaty. Niektóre z dotychczasowych linii znikną, tak jak A10. Nie zabraknie jednak nowych tras.
Jedna z nich ma przebiegać przez dwa powiaty - oświęcimski i wadowicki. Autobusy będą jeździć od Lipowej przez Smolice, Zator, Łowiczki, Gierałtowice do Andrychowa.
Inna nowa linia przebiegać będzie z Kęt przez Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską, Głogoczów do Krakowa. Oprócz tego jeszcze dwie linie prowadzić będą do stolicy Małopolski. Jedna z Chrzanowa przez Trzebinię, druga - z Oświęcimia przez Alwernię i Liszki.
Kolejną nowością ma być połączenie Olkusza z Chrzanowem. Autobusy mają kursować między innymi przez Niesułowice, Lgotę i Trzebinię.
