https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska i Śląsk przejmą autostradę? Szansa na tańszy przejazd A4

Barbara Ciryt
Przejęcie A4 przez samorządy Małopolski i Śląska popierają szefowie gmin m.in. Zabierzów i Zielonki
Przejęcie A4 przez samorządy Małopolski i Śląska popierają szefowie gmin m.in. Zabierzów i Zielonki Barbara Ciryt
Sejmiki województw małopolskiego i śląskiego zamierzają przeanalizować podczas wspólnego spotkania na Wawelu (wyznaczonego na 5 kwietnia) przejęcie administrowania autostradą A-4. Wielkim orędownikiem takiego rozwiązania jest radny Sejmiku Małopolskiego Kazimierz Czekaj.

Radny pozyskał informacje z Ministerstwa Transportu i Gospodarki Wodnej, że koncesjonariusz nie może liczyć na przedłużenie umowy. Jednak ta ma się zakończyć dopiero w 2027 roku. Mimo to radni Sejmiku wierzą, że przejęcie drogi od koncesjonariusza - Stalexportu - może nastąpić szybciej.

Grzegorz Stech, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich uważa to za całkiem realny scenariusz. Przypomina, że droga była wybudowana z pieniędzy podatników, a służy jako miejsce zarobku jednej spółki. Natomiast kierowcy narzekają na wieczne remonty i wysokie ceny.

Kazimierz Czekaj wskazuje na informacje Ministerstwa Transportu, że obecny zarządca drogi nie wywiązuje się z umowy. - Nie wybudował trzeciego pasa jezdni, nie dokończył węzłów, nie zrobił planowanych ekranów ochronnych. Ludzie są niezadowoleni z połączenia Krakowa ze Śląskiem. Gdyby trakt przejęły samorządy wojewódzkie, mogłyby obniżyć ceny za przejazd o połowę, Skarb Państwa dobudowałby dwa pasy oraz dwa węzły. Wówczas przy autostradzie powstałyby tysiące hektarów pod inwestycje - mówi Czekaj.

Takie rozwiązanie popiera Elżbieta Burtan, wójt Zabierzowa. - Jeśli cena za przejazd autostradą byłaby niższa, to sporo tirów jeżdżących tranzytem drogą krajową przez nasza gminę z pewnością wybrałoby tamtą trasę. U nas byłoby spokojniej. Może nie rozwiązałoby to problemu budowy obwodnicy Zabierzowa, bo mamy lokalny ruch ciężkich samochodów, ale byłoby z korzyścią dla naszych mieszkańców - mówi.

O takich rozwiązaniach jak wykupienie autostrady wójt Zielonek Bogusław Król wspominał kilka tygodni temu, podczas nerwowych dyskusji o planowanej przez województwo nowej drodze, nazwanej Kraków-Pyrzowice. Wójtowie podkrakowskich gmin przeciwstawiali się planom budowy arterii, której koncepcje opracowuje firma na zlecenie samorządu małopolskiego. Pojawiły się propozycje, by poprowadzić ją przez najpiękniejsze tereny Zielonek, Jerzmanowic-Przegini i otulinę Ojcowskiego Parku Narodowego.

- To nie byłoby w ogóle potrzebny, gdyby na Śląsk prowadziła porządna autostrada, rozbudowana do trzech pasów. A dodatkowo po poszerzeniu istniejącej drogi Kraków-Olkusz sprawa transportu z Krakowa na Śląsk byłaby rozwiązana na 30 lat - zaznacza Bogusław Król.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł
Wjeżdżasz na węźle Jeleń w kierunku Katowic (bo w kierunku Krakowa się nie da) i za 8 km płacisz 9 zł, tj. ponad 1zł/1km
w
wrocławiak
Problemem tej autostrady to jest cena - jak k.....a można chcieć 18 PLN za 60 km kiedy od Wrocławia do Gliwic za 2 razy tyle km przejazd kosztuje 16?
J
Jimi
To jest tutaj problem. Opłaty idą na pensje bubków ze Stalexportu. To największy przekręt drogowy w tym kraju - państwowa autostrada została oddana w zarząd prywaciarzom którzy trzepią fortuny, a ludzie z których podatków sfinansowano budowę bulą za to.
J
Ja
Dziennikarze! Zdecydujcie się, czy piszecie o Śląsku i Małopolsce (regiony kulturowe) czy o województwach: śląskim i małopolskim (jednostki administracyjne). To nie jest to samo.
a
abc-z
To "Opolszczyna" ?, Dolny ?, czeska czesc ?, Sosnowiec ? Bedzin ?
Województwo, "region", "konurbacja", "metropolia", "zwiazek miast" ?????

Co za chory KOGIELMOGIEL !
J
Jerzy Histeryk
Mom w rzici gorolska autobana, jak województwo jom przejmie rozem z Gorolami to jo w ramach protestu zaczna jeździć na kole!

Gorole rauss, rynce precz od tradycyjnie ślonskij autobany!
G
Gość
ale zwykly czlowiek - w zamian za to - chce miec zapewnione minimum egzystencji na odpowiednim poziomie
G
Gość
... a "solidarnosc" (akcja CIA) chce solidarnosci w akceptowaniu dzielenia nierownoscia
n
nie bylaby tajna
.
B
Były Księgowy
Widziałem ile zarabia jeden z Panów z zarządu A4. 286.000zł miesięcznie brutto. W grudniu dostał nagrodę 860.000zł. Teraz wiadomo na co idą pieniądze z opłat A4. Wszystko można sprawdzić
L
Lukas
Dla porównania: Gliwice-Wrocław 160km=16zł. Kraków-Katowice 59km 18zł. SKANDAL!!! Dobry pomysł. Zabrać złodziejom autostradę. Popieram
T
Trafiony.
Nie pomogą urny,kiedy naród durny.
K
Kierowca
W sobotni poranek jechałem A4 do Katowic, czas 40 minut. Wracałem drogą 79 przez Jaworzno i Krzeszowice. Czas 1:30. W sobotę. Mój ostatni wynik sprzed dwóch lat w dzień powszedni na tej trasie to 2:00. Jeśli ktoś traktuje przejazd Kraków - Katowice stricte wycieczkowo to pewnie może sobie robić wycieczki czy to przez Olkusz czy Krzeszowice. Wszelkie dyskusje 'ja olewam A4' to tylko i wyłącznie bicie piany na forach bo nie znam osobiście nikogo, kto omija A4 bo mu szkoda kilka złotych na przejazd. Chcesz jechać szybko i wygodnie to musisz zapłacić. Biznes jest biznes.
a
al
Olewam A4 dla zasady (choć stać by mnie było na przejazd), jeżdżę drogami alternatywnymi.
p
południowiec
mazowieckie od czasów ruskiego zaboru się nie zmienia,a esencją tej mentalności są decyzje rządowe
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska