Informacje o inwestycjach kolejowych zostały podane z podziałem na status realizacji, obszar i zakres projektu. W zakładkach można znaleźć informacje na temat realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) oraz funduszy unijnych, dane o projektach finansowanych z konkretnych środków UE. Można też filtrować informacje o inwestycjach za pomocą statusów: rozpoczęte, planowane i zakończone. Na mapie wyróżniono również inwestycje liniowe, obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty, tunele), przejścia podziemne oraz przejazdy kolejowo-drogowe.
Dla Małopolan ważne jest, że na nowej mapie można przyjrzeć się inwestycjom w podziale na województwa. Choć mapa zapowiadana jest jako interaktywna, opisująca poszczególne inwestycje, pokazująca zdjęcia z placów budowy, to tak naprawdę oglądać można jedynie samą mapę z wyrysowanymi liniami będącymi w przebudowie, zmodernizowanymi lub planowanymi do modernizacji oraz lokalizacją remontowanych obiektów. A zdjęcia są jedynie z budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Jest za to ogólna informacja, że w ramach zaktualizowanego w lipcu 2017 r. Krajowego Programu Kolejowego przewiduje się realizację na terenie województwa małopolskiego do roku 2023 aż 26 projektów inwestycyjnych, o łącznej wartości około 7,5 mld zł. Zamieszczono także dane o tym, co zrobiono w ubiegłym roku na liniach kolejowych w naszym regionie – 14 km ekranów akustycznych, 3 mosty, 2 przejścia pod torami, 1 kładkę dla pieszych, 81przepustów, 13 wiaduktów kolejowo-drogowych, 101 km torów, 11 peronów i 30 przejazdów drogowo-kolejowych.
Przykładowe inwestycje kolejowe w Małopolsce
Łącznica w Suchej Beskidzkiej
Inwestycja warta 36 mln zł obejmowała wybudowanie 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe.
Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki
Inwestycja umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki temu nie będą już konieczne postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy.
Pierwsza faza modernizacji trasy E30 Kraków – Katowice, na odcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami
Obejmuje on m.in. modernizację i budowę pięciu wiaduktów kolejowych., w tym wiaduktu nad ul. Armii Krajowej
Modernizacja trasy E30 Tarnów – Rzeszów
Inwestycja zakłada przebudowę lub budowę 139 wiaduktów i mostów, na tej trasie już pociągi mogą jechać z prędkości do 160 km/h.
Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz
To największa planowana inwestycja kolejowa w naszym regionie. Powstanie 58 km nowej trasy, dzięki czemu skróci się czas dojazdu z Krakowa do zakopanego i Nowego Sącza. Jej elementem będzie 2-kilometrowa estakada i tunele o łącznej długości 5,8 km. Szybciej zmodernizowane zostanie 74 km istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz.
ZOBACZ KONIECZNIE:
