https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Metro czy tramwaj w tunelu? Kraków staje przed strategiczną decyzją.

Piotr Tymczak
Metro czy tramwaj w tunelu? Kraków staje przed strategiczną decyzją.
Metro czy tramwaj w tunelu? Kraków staje przed strategiczną decyzją. Wojciech Matusik
Władze Krakowa do końca tego roku chcą zadecydować, czy miasto przygotuje budowę jednej linii metra, czy stawia na tunel tramwajowy pod centrum - czytamy w "Dzienniku Polskim". To dwie propozycje rekomendowane przez autorów studium rozwoju transportu dla Krakowa, którego założenia jako pierwsi szeroko pokazaliśmy na naszych łamach. Wczoraj zostało ono zaprezentowane podczas sesji radnym miasta Krakowa. Mieli uwagi do dokumentu.

- Autorzy studium rekomendują wariant z metrem, ale  analizy zawarte w tym dokumencie niemal w każdym z wariantów wskazują, że to rozwiązanie dla miasta najgorsze. Nie rozumiem tego - komentuje radny Grzegorz Stawowy (PO), zwolennik budowy metra. Zaskoczeniem były dla niego także propozycje rozwoju linii tramwajowych. - Jedna z nich dotyczy budowy linii tramwajowej przy Błoniach, wzdłuż Rudawy, dalej przez Wisłę, park Dębnicki do Podgórza. To absurdalne, aby przez ścieżkę spacerową wzdłuż Rudawy jechał tramwaj - dodaje Stawowy.

Studium na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) zostało opracowane w Biurze Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania. Jacek Thiem, główny autor studium przyznaje, że trzeba było wziąć pod uwagę oczekiwania mieszkańców Krakowa wyrażone w referendum. - Nie ulega wątpliwości, że warianty z metrem są oczekiwane przez krakowian - wyjaśnia Jacek Thiem. Dodaje też, że w przypadku propozycji dla linii tramwajowych opierano się na pomysłach, które w Krakowie się pojawiały. 

Nowym rozwiązaniem jest propozycja metrobusa, czyli autobusu na wydzielonych trasach. W rekomendowanym wariancie został on zaproponowany na trasie Czyżyny - Dworzec Główny i dalej w dwóch kierunkach: Wieliczka oraz Borek Fałęcki. To też wariant (za ok. 8 mld zł) budowy linii metra (tam, gdzie się da, na estakadach, po ziemi) na trasie Nowa Huta - centrum - Bronowice. Tę koncepcję można realizować etapowo, począwszy od tunelu od ronda Mogilskiego, dalej pod centrum do ul. Królewskiej. Drugi wariant (za ok. 2 mld zł) to rozwój szybkiego tramwaju z tunelem od ronda Grzegórzeckiego, dalej pod centrum do ul. Szewskiej. 

- W centrum Krakowa tramwaje można już niewiele przyspieszyć. Dla poprawy komunikacji  ten obszar można ewentualnie całkowicie zamknąć dla samochodów. Raczej trzeba jednak iść w kierunku budowy tunelu - uważa Jacek Thiem.

Miasto obecnie nie ma pieniędzy na budowę podziemnej komunikacji. - Realniejszy jest więc na razie wariant tramwajowy, ale taki, który można byłoby z czasem przebudowywać w metro, ale z tunelami tam, gdzie jest to  konieczne - komentuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta.  

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel informuje, że w marcu miasto zleci dodatkową ekspertyzę do studium. Po nim, na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku, można byłoby zlecić studium wykonalności dla wybranego (po konsultacjach z mieszkańcami) wariantu. Na takie opracowanie potrzeba już jednak kilkunastu milionów złotych. Miasto tego nie udźwignie. 

- Odwołam się do deklaracji minister Jadwigi Emilewicz, która mówiła, że miasto może zostać wsparte w tym zakresie z pieniędzy unijnych - mówi wiceprezydent Trzmiel.

Źródło: Dziennik Polski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus.
Ani metro ani tramwaj -- pieniądze dla Rydzyka pójdą .
z
zaza
W d ... sobie wsadźcie metrobusy. Społeczeństwo życzy sobie matro. Wynik referendum jest znany. Jestescie tylko wykonawcami woli narodu i macie robić tak, jak my chcemy. 
p
piotr_kr
Stoicie przed decyzją, która zaważy na przyszłości waszych dzieci i wnuków. Odpowiedź jest zatem jedna: metro.

Tramwaj to atrapa; wydacie 1/3 tego co na metro, a po 15 latach okaże się,  że tramwaj jest jednak niewystarczający - ale koszty przebudowy tuneli/budowy metra od zera, będa tak PIRAMIDALNE, że zostaniecie z tym tramwajem. Pomyślcie dwa razy: biednego nie stać na dziadostwo!
d
denis
No raczej MIESZKAŃCY w REFERENDU MWYPOWIEDZIELI SIĘ JASNO I KLAROWNIE towarzyszu MAJCHROWSKI !!!
K
Krakus.
Ani metro ani tramwaj -- pieniądze dla Rydzyka pójdą .
K
Krakus.
Ani metro ani tramwaj -- pieniądze dla Rydzyka pójdą .
g
góral z Czorsztyna
Weźta se zróbta tramwaja konnego w tunelu i na estakadzie.
K
Kamilek 3
Ja proponuje metro, bo to byłoby dobre dla całego miasta, a tramwaj tylko do dojeżdżających na starówkę bo raczej dla człowieka jadącego z Hali Targowej do Bronowic to wielkiej różnicy nie zmieni, ewentualnie ten tramwaj pod rynkiem w przyszłości i przesiadka drzwi w drzwi z metrem. :)
W
Wojtek22
Z Hali Targowej do Bronowic za cztery lata będzie jeździć kolej SKA. Wybudują przystanki kolejowe: Hala Targowa i Armii Krajowej.
K
Krakus.
Ani metro ani tramwaj -- pieniądze dla Rydzyka pójdą .
I
IQ75
Czas i pora pochować te piękne "nowiutkie tramwaje" w ziemię....korzyści będą obopulne dla kierowców i mieszkańców.....zabytkom też się nic nie stanie, jak przeżyły tyle lat to i przeżyją jeszcze dłużej!!!! METRO!!!!
T
Tylko metro
Zasrana władza. Odbyło się referendum w którym mieszkancy opowiedzieli się za metrem. Referendum było wiążące !!!!!!!!!!!!!

Czy władze krakowa mają mieszkanców i ich zdanie w d**** ?
k
krakowianka
NIE ZABUDOWYWAĆ KAŻDEGO CM. KRAKOWA /ZAMYKAJĄC TYM TUNELE WIETRZENIA/ . MÓWI SIĘ TERAZ O KOMUNIKACJI,ŻEBY ODSUNĄĆ TEMAT ZABUDOWY RONDA MOGILSKIEGO. PRZECIEŻ JAK SKOŃCZĄ "NOWY SĄD" TO SIĘ Z ROZUMEM NIE POZBIERAMY, A TU JESZCZE SZKIELETOR Z DODATKOWYMI BUDOWLAMI. jUŻ TERAZ NIE MA JAK DOJECHAĆ DO OPERY NAWET TAKSÓWKĄ ! JAK MA JECHAĆ  "DOJRZAŁY WIDZ" /a młodzi też za parę lat dojrzeją/ ELEGANCKO UBRANY DO OPERY ? KRAKÓW TO NIE MANHATAN ! JUŻ WIDAĆ TEN KICZ TĄ CIASNOTĘ MIĘDZY BUDOWLAMI Z BRAKIEM DOJAZDU NAWET POG.RAT. SRTRAZY POŻ ITP....... POZDRAWIAM I ŻYCZĘ ŻEBY KRAKÓW ZOSTAŁ "STARY" !!! /NOWOCZESY MOŻE BYĆ NA OBRZEŻACH MIASTA
o
oloratuj
chyba padła taka sugestia - tunel gdzie kiedys może pojedzie metro, ale wczesniej tramwaje

bo ja już mam dość czekania na lepszą komunikację
A
Antysemita
Thiem to żyd czy niemiec a może niemiecki żyd ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska