https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Metro oddala się od Krakowa. Mija siedem lat od referendum i nie ma nawet skończonego studium dla podziemnego transportu

Piotr Tymczak
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects.
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects. Przemysław Tabor/URBAarchitects
25 maja minie dokładnie siedem lat od referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra w Krakowie. Do dziś nie ma nawet dokładnego planu dla tej inwestycji. Jest natomiast wielomiesięczne opóźnienie w tworzeniu studium dla bezkolizyjnego transportu w tym metra. Dokument miał być gotowy w grudniu 2019 r. Prezydent Jacek Majchrowski zapowiada, że opracowanie niebawem w końcu zostanie przedstawione i przekonuje, że... metro nie jest potrzebne.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Są fundusze unijne na lata 2021-2027, jest Krajowy Plan Odbudowy. Ale żeby starać się o zewnętrzne pieniądze na metro w Krakowie, to musi być dokument potwierdzający celowość i możliwość takiej inwestycji, a takim jest studium. Mam nadzieję, że do czerwca będzie w końcu gotowe

- komentuje Stanisław Albricht, autor wstępnej koncepcji linii metra w Krakowie z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, która była podstawą w głosowaniu w referendum w 2014 r. W nim większość krakowian opowiedziała się za budową podziemnej kolejki.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej obecnie wykonywane są m.in. nasadzenia drzew i krzewów nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam zaplanowano obszar parkowy.

Kraków. Pandemia opóźnia budowę Trasy Łagiewnickiej. Nad tun...

Zwróciliśmy się do magistratu o wyjaśnienia, dlaczego wciąż nie ma studium dla metra i zapytaliśmy, czy wykonawcy tego dokumentu zostaną naliczone kary za opóźnienia. Czekamy na odpowiedzi.

Głos w tej sprawie zabrał natomiast prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w rozmowie dla miejskiej telewizji internetowej. - W najbliższym czasie zostanie przedstawiona cała koncepcja. Ja ją już widziałem. Pozostały do dopięcia pewne drobiazgi. Wygląda na to, że będzie to premetro, czyli komunikacja przebiegająca częściowo pod ziemią, a w części nad ziemią. Metro nie jest opłacalne. Taka inwestycja nie ma sensu. Zawsze powtarzałem, że do budowy tradycyjnego metra potrzebne są odpowiednie przepływy pasażerów. A takich w Krakowie nie ma - przekonuje prezydent Majchrowski.

- Ta wypowiedź prezydenta tylko potwierdza, że robi wszystko, żeby metra nie było. Uczciwość wobec mieszkańców wymaga tego, żeby respektować wyniki referendum. Od lat prezydent i jego urzędnicy nie palą się jednak do budowy metra, wolą planować nowe linie tramwajowe - komentuje Michał Drewnicki, miejski radny PiS. - Mamy ogromne problemy z korkami na krakowskich ulicach. Można odnieść wrażenie, że prezydent nie zauważa jednak tego, jak miasto zmieniło się w ostatnich 10 latach, ile powstało nowych osiedli, ilu przybyło mieszkańców, turystów i potrzebny jest rozwój komunikacji. Skoro urzędnicy przy okazji ograniczania ruchu samochodowego w centrum powołują się na Wiedeń, Barcelonę czy Berlin, to powinni też stosować rozwiązania transportowe, jakie funkcjonują w tych miastach, gdzie jeździ metro - dodaje.

Podobnie wypowiada się radny Grzegorz Stawowy (PO): - Przygotowania dotyczące budowy metra to jeden z przykładów pokazujących, że zarządzanie miastem leży. Urzędnicy radzą sobie z tym, żeby drogę dla aut zamienić w ścieżkę rowerową, ale ambitniejsze projekty już nie wychodzą. Studium od wielu lat nie jest gotowe. Teraz prezydent w rozmowie w internecie zapowiada, że będzie premetro. Nie wiadomo jednak, na jakiej podstawie. To wszystko jest dziwne. Takie zachowanie prezydenta wskazuje, że nie chce metra i teraz próbuje suflować inne rozwiązanie. W referendum mieszkańcy opowiedzieli się jednak za metrem.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2018 r. miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie (za 9,4 mln zł) studium dla bezkolizyjnej komunikacji w Krakowie w tym metra. Zapisy kontraktu były takie, że dokument ma powstać do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. Na początku tego roku w urzędzie informowali nas, że studium powinno zostać odebrane w I kwartale 2021 r. Do dziś nie zostało przedstawione.

Projektanci i urzędnicy nie mogą się już tłumaczyć brakiem uzgodnień z władzami konserwatorskimi. - Temat metra zamknęliśmy ponad rok temu - przyznaje Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Opiniowała trasę metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, pod kątem jej przebiegu w zabytkowej części miasta. Ostatecznie konserwator zgodziła się na to, że podziemne stacje metra mogłyby powstać pod rondem Mogilskim, w sąsiedztwie Dworca Głównego - pod placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz pod placem przy ul. Karmelickiej, gdzie obecnie mieści się naziemny parking, a do 2022 r. ma powstać park.

Udało się nam jednak ustalić, że jednym z analizowanych wariantów jest jednak budowa kolejnej linii szybkiego tramwaju, która częściowo przebiegałaby w tunelu. Nowa trasa tramwajowa pokrywałaby się z przebiegiem wariantu zakładającym realizację linii metra, a odcinek tunelowy obejmowałby obszar w centrum, gdzie występują największe utrudnienia komunikacyjne.

Odcinek centralny (tunelowy) dla tramwaju wyznaczono od ronda Barei wzdłuż ulic Lublańskiej i Pilotów, gdzie krzyżowałby się z linią kolejową nr 100. Następnie trasę wyznaczono w kierunku ronda Mogilskiego, gdzie odbijałaby w kierunku zachodnim wzdłuż ul. Lubicz w rejon dworca kolejowego, tworząc tym samym w tym miejscu duży węzeł przesiadkowy (tramwaj, autobus, kolej). Dalej trasa prowadziłaby po obrysie Plant (I obwodnica miasta), wzdłuż ul. Rajskiej i ul. Reymonta, gdzie założono koniec odcinka tunelowego. Proponowane przystanki dla części tunelowej to: rondo Polsadu, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, Akademia Górniczo-Hutnicza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
14 maja, 9:41, czytelnik:

Najprosciej zrobic glebokie metro , odpowiednio tak by przebiegało pod wszytkimi mozliwymi instalacjami miejskimi , bo koszt drążenia metra pod instalacjami bedzie niższy niz kombinacja tramwajowo tunelowa z przekladaniem kabli i rur infrastruktury miejskiej .

14 maja, 11:28, Gość:

Każde metro tak przebiega pod centrum. Na przykład w Pradze. Pięknie to zrobili i pięknie im działa. Na tym metrze powinniśmy się wzorować.

14 maja, 12:01, zawracanie mandoliny !:

No tak, ale bracia (?) Czesi nie mają u siebie takich pięknych Malediwów, ani Monte Carlo itd, nie mają całej chmary ludności sprowadzonej prosto ze wsi, pod której gusta prowadzi się tutaj działania. Nie mają też ekipy wiejskich nieudaczników, przeprowadzających inwestycje miejskie, metodą na chama. Mają elektrownię atomową, mają swój przemysł (skody i zbrojeniówka), naukę, pomysł na turystykę. Nie mają wiejskich suwerenów, wyznających idiotyczne zabobony.

Mają przemysł, bo nikt im go nie sprzedał, tak jak to zrobił nijaki Balcerowicz.

R
R

Mieszkańcy w referendum nie chcieli igrzysk, ale chcieli metra. Dlatego dostaną igrzyska i znowu wybiorą sobie pana profesora z cygarem.

o
obcokrajowiec

i dobrze, ze sie oddala. Trzeba rozbudowac siec tramwajowy i moze nawet pod ziemi, gdzie jest trzeba (np. w centrum). I trzeba dobrze wlaczyc z szybki kolejka, ktora jest w budowy. Po co wiele miliarde na metro, skoro mozna miec dobrze rozwiniety siec tramwajowy o wiele tanszy.

R
Realista

Jakie metro? Przy takim zadłużeniu miasta? Przestańcie lepiej szczuć ludzi tym metrem.

Z
Zbigniew Rusek

Budować metro!!! Precz z tramwajami!!! Tramwaje należy likwidować, gdyż utrudniają jazdę autobusom (a metro nikomu nie przeszkadza).

z
zawracanie mandoliny !
14 maja, 9:41, czytelnik:

Najprosciej zrobic glebokie metro , odpowiednio tak by przebiegało pod wszytkimi mozliwymi instalacjami miejskimi , bo koszt drążenia metra pod instalacjami bedzie niższy niz kombinacja tramwajowo tunelowa z przekladaniem kabli i rur infrastruktury miejskiej .

14 maja, 11:28, Gość:

Każde metro tak przebiega pod centrum. Na przykład w Pradze. Pięknie to zrobili i pięknie im działa. Na tym metrze powinniśmy się wzorować.

No tak, ale bracia (?) Czesi nie mają u siebie takich pięknych Malediwów, ani Monte Carlo itd, nie mają całej chmary ludności sprowadzonej prosto ze wsi, pod której gusta prowadzi się tutaj działania. Nie mają też ekipy wiejskich nieudaczników, przeprowadzających inwestycje miejskie, metodą na chama. Mają elektrownię atomową, mają swój przemysł (skody i zbrojeniówka), naukę, pomysł na turystykę. Nie mają wiejskich suwerenów, wyznających idiotyczne zabobony.

G
Gość
14 maja, 9:41, czytelnik:

Najprosciej zrobic glebokie metro , odpowiednio tak by przebiegało pod wszytkimi mozliwymi instalacjami miejskimi , bo koszt drążenia metra pod instalacjami bedzie niższy niz kombinacja tramwajowo tunelowa z przekladaniem kabli i rur infrastruktury miejskiej .

Każde metro tak przebiega pod centrum. Na przykład w Pradze. Pięknie to zrobili i pięknie im działa. Na tym metrze powinniśmy się wzorować.

G
Gość

A po co metro dla mieszkańców, lepiej pracować nad planami dla deweloperów, zapominając o zieleni i drogach do tych inwestycji. Planowanie przestrzenne spółka z bardzo o.o..

m
matylda rozmodlona !

Majchrowski ma rację ! Budowanie teraz jakiegoś metra, przy obecnych uwarunkowaniach, i według przestarzałej koncepcji, byłoby szaleństwem. Trzeba wypracować nowe, bardziej sensowne, realne i mniej kosztowne rozwiązania. Szkoda tylko, że niepotrzebnie przewalono pieniądze, na nikomu niepotrzebne bzdury.

r
r

Czy ktoś może w ziwazku z tym stracić pracę? kto jest odpowiedzialny ? Biuro Planowania Przestrzennego? Wydział Strategii? Który wiceprezyent ? CHCEMY METRO!

c
czytelnik

Najprosciej zrobic glebokie metro , odpowiednio tak by przebiegało pod wszytkimi mozliwymi instalacjami miejskimi , bo koszt drążenia metra pod instalacjami bedzie niższy niz kombinacja tramwajowo tunelowa z przekladaniem kabli i rur infrastruktury miejskiej .

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska