FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?
Są fundusze unijne na lata 2021-2027, jest Krajowy Plan Odbudowy. Ale żeby starać się o zewnętrzne pieniądze na metro w Krakowie, to musi być dokument potwierdzający celowość i możliwość takiej inwestycji, a takim jest studium. Mam nadzieję, że do czerwca będzie w końcu gotowe
- komentuje Stanisław Albricht, autor wstępnej koncepcji linii metra w Krakowie z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, która była podstawą w głosowaniu w referendum w 2014 r. W nim większość krakowian opowiedziała się za budową podziemnej kolejki.
Kraków. Pandemia opóźnia budowę Trasy Łagiewnickiej. Nad tun...
Zwróciliśmy się do magistratu o wyjaśnienia, dlaczego wciąż nie ma studium dla metra i zapytaliśmy, czy wykonawcy tego dokumentu zostaną naliczone kary za opóźnienia. Czekamy na odpowiedzi.
Głos w tej sprawie zabrał natomiast prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w rozmowie dla miejskiej telewizji internetowej. - W najbliższym czasie zostanie przedstawiona cała koncepcja. Ja ją już widziałem. Pozostały do dopięcia pewne drobiazgi. Wygląda na to, że będzie to premetro, czyli komunikacja przebiegająca częściowo pod ziemią, a w części nad ziemią. Metro nie jest opłacalne. Taka inwestycja nie ma sensu. Zawsze powtarzałem, że do budowy tradycyjnego metra potrzebne są odpowiednie przepływy pasażerów. A takich w Krakowie nie ma - przekonuje prezydent Majchrowski.
- Ta wypowiedź prezydenta tylko potwierdza, że robi wszystko, żeby metra nie było. Uczciwość wobec mieszkańców wymaga tego, żeby respektować wyniki referendum. Od lat prezydent i jego urzędnicy nie palą się jednak do budowy metra, wolą planować nowe linie tramwajowe - komentuje Michał Drewnicki, miejski radny PiS. - Mamy ogromne problemy z korkami na krakowskich ulicach. Można odnieść wrażenie, że prezydent nie zauważa jednak tego, jak miasto zmieniło się w ostatnich 10 latach, ile powstało nowych osiedli, ilu przybyło mieszkańców, turystów i potrzebny jest rozwój komunikacji. Skoro urzędnicy przy okazji ograniczania ruchu samochodowego w centrum powołują się na Wiedeń, Barcelonę czy Berlin, to powinni też stosować rozwiązania transportowe, jakie funkcjonują w tych miastach, gdzie jeździ metro - dodaje.
Podobnie wypowiada się radny Grzegorz Stawowy (PO): - Przygotowania dotyczące budowy metra to jeden z przykładów pokazujących, że zarządzanie miastem leży. Urzędnicy radzą sobie z tym, żeby drogę dla aut zamienić w ścieżkę rowerową, ale ambitniejsze projekty już nie wychodzą. Studium od wielu lat nie jest gotowe. Teraz prezydent w rozmowie w internecie zapowiada, że będzie premetro. Nie wiadomo jednak, na jakiej podstawie. To wszystko jest dziwne. Takie zachowanie prezydenta wskazuje, że nie chce metra i teraz próbuje suflować inne rozwiązanie. W referendum mieszkańcy opowiedzieli się jednak za metrem.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2018 r. miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie (za 9,4 mln zł) studium dla bezkolizyjnej komunikacji w Krakowie w tym metra. Zapisy kontraktu były takie, że dokument ma powstać do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. Na początku tego roku w urzędzie informowali nas, że studium powinno zostać odebrane w I kwartale 2021 r. Do dziś nie zostało przedstawione.
Projektanci i urzędnicy nie mogą się już tłumaczyć brakiem uzgodnień z władzami konserwatorskimi. - Temat metra zamknęliśmy ponad rok temu - przyznaje Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.
Opiniowała trasę metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, pod kątem jej przebiegu w zabytkowej części miasta. Ostatecznie konserwator zgodziła się na to, że podziemne stacje metra mogłyby powstać pod rondem Mogilskim, w sąsiedztwie Dworca Głównego - pod placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz pod placem przy ul. Karmelickiej, gdzie obecnie mieści się naziemny parking, a do 2022 r. ma powstać park.
Udało się nam jednak ustalić, że jednym z analizowanych wariantów jest jednak budowa kolejnej linii szybkiego tramwaju, która częściowo przebiegałaby w tunelu. Nowa trasa tramwajowa pokrywałaby się z przebiegiem wariantu zakładającym realizację linii metra, a odcinek tunelowy obejmowałby obszar w centrum, gdzie występują największe utrudnienia komunikacyjne.
Odcinek centralny (tunelowy) dla tramwaju wyznaczono od ronda Barei wzdłuż ulic Lublańskiej i Pilotów, gdzie krzyżowałby się z linią kolejową nr 100. Następnie trasę wyznaczono w kierunku ronda Mogilskiego, gdzie odbijałaby w kierunku zachodnim wzdłuż ul. Lubicz w rejon dworca kolejowego, tworząc tym samym w tym miejscu duży węzeł przesiadkowy (tramwaj, autobus, kolej). Dalej trasa prowadziłaby po obrysie Plant (I obwodnica miasta), wzdłuż ul. Rajskiej i ul. Reymonta, gdzie założono koniec odcinka tunelowego. Proponowane przystanki dla części tunelowej to: rondo Polsadu, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, Akademia Górniczo-Hutnicza.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- W tych znakach zodiaku łatwo się zakochać
- Oto finalistki Miss Małopolski i Miss Małopolski Nastolatek
- Co za luksusy! Oto najdroższe mieszkania na sprzedaż w Krakowie
- Drapacze chmur i 100 tysięcy mieszkańców. Tak ma wyglądać nowa dzielnica Krakowa
- Kraków. Najlepsi z najlepszych mistrzów parkowania. Przeszli samych siebie!
