Remont ulic Brzozowskiej i 1 Maja w Wolbromiu stoi. Wykonawca odstąpił od umowy i przerwał prace. Mieszkańcy okolicy od kilku miesięcy żyją jak na placu budowy. Urzędnicy próbują dogadać się z kolejnym wykonawcą, ale czas ucieka. Żeby nie przepadła dwumilionowa dotacja, trzeba by skończyć prace do końca miesiąca.
- Jak ściągnęli nam asfalt trzy miesiące temu, tak jest do teraz. Jak pada, płynie tędy rzeka błota. Nie da się wyjść z podwórka. Nie ma czasem nawet jak iść po chleb - denerwuje się Emilia Bochenek, mieszkanka ul. Brzozowskiej. - Czy urzędnicy zapomnieli o naszym istnieniu? - pyta kobieta.
O sprawie pisaliśmy w "Gazecie Krakowskiej" w ubiegłym tygodniu. Firma Eurovia, która miała przebudować ul. 1 Maja i Brzozowską, wycofała się z zadania. Powiat ma czas do końca listopada, żeby znaleźć nowego wykonawcę. Inaczej 2 mln zł dotacji przepadnie. Inwestycja wykonana jest obecnie w zaledwie 30 procentach.
Eurovia wygrała przetarg na remont 1 Maja z kwotą sięgającą 3 mln. - Tymczasem kosztorys inwestorski dla tego zadania wynosił niemal 4,5 mln złotych. I to był pierwszy sygnał ostrzegawczy - poinformował nas Paweł Piasny. - Jak można było przypuszczać, firma nie była w stanie wyremontować drogi za taką kwotę. Zaczęły pojawiać się wnioski o roboty dodatkowe, na które powiat nie wyraził zgody. Z każdym tygodniem tych roszczeń przybywało, aż kwota sięgnęła niemal 1 miliona złotych - mówi Piasny.
Jednak zdaniem Eurovii, to powiat jest winny. Według firmy, konieczność wykonania robót dodatkowych, wykraczających poza zakres określony w umowie, jest efektem byle jakiego przygotowania zadań przetargu i niedokładnego opisu zamówienia.
"Eurovia informowała zamawiającego o konieczności wykonania nieprzewidywanych w dokumentacji przetargowej prac, składając wyłącznie szacunkowe wyceny robót dodatkowych, będących efektem powstałych na budowie problemów technicznych. Bez realizacji zgłoszonych robót dodatkowych w określonym zakresie, inwestycja zrealizowana byłaby niezgodnie ze sztuką budowlaną" - czytamy w oświadczeniu wykonawcy. - "Eurovia zwracała się z wnioskami o rozwiązanie problemów technicznych występujących na budowie, jak na przykład: słabego podłoża konstrukcji nawierzchni, konieczności rozbiórki płyt z lanego betonu, niesprawnej kanalizacji sanitarnej i deszczowej, złego stanu istniejących studzienek i wpustów kanalizacyjnych czy braku stabilności mas mineralno-bitumicznych, na których miały zostać położone nowe warstwy. Niestety żaden ze zgłaszanych problemów nie został przez zamawiającego rozwiązany, żaden z nich nie był również ujęty w umowie pomiędzy wykonawcą a inwestorem (który odpowiada za jakość i kompletność przygotowanej dokumentacji). Mimo wielokrotnych starań z naszej strony, inwestor nie podjął żadnych działań pozwalających na osiągnięcie porozumienia. (...) Ubolewamy, że największe konsekwencje za błędy w przygotowaniu inwestycji przez służby inwestora ponoszą okoliczni mieszkańcy i użytkownicy przebudowywanej drogi" - pisze dalej wykonawca.
Burmistrz Wolbromia, Jan Łaksa jest bardzo zaniepokojony obecną sytuacją. - Cały czas staram się dopingować powiat. Czasu jest coraz mniej - zaznacza burmistrz. - Zasugerowaliśmy, żeby remont skończyła firma Strabag, która robiła przebudowę naszych dróg gminnych: Leśnej i Młyńskiej - dodaje.
Paweł Piasny, wicestarosta powiatu olkuskiego uspokaja, że rozmowy na temat dokończenia schetynówki trwają. - Nie chcę zapeszać, ale jesteśmy na dobrej drodze. Istnieje duża szansa, że uda się dokończyć budowę - mówi Piasny. Szczegóły mają być znane w połowie tygodnia. Tylko czy dotacja nie przepadnie?
**Weź udział w prawyborach samorządowych "Gazety Krakowskiej":
Wybierz radnych Krakowa! | Wybierz prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Wybierz prezydentów i burmistrzów w najpopularniejszych miastach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Chrzanów | Brzesko | Zakopane**
Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!