W drugiej połowie września ubiegłego roku krakowski magistrat poinformował, że dzięki porozumieniu, które zostało zawarte przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, PKP PLK oraz PKP SA, kładka nad torami kolejowymi prowadząca nad zalew Bagry w Płaszowie - zostanie naprawiona. Oprócz zamontowania specjalnych szyn do wprowadzania jednośladów na kładkę i sprowadzania ich z niej, zapowiedziano także remont schodów i odpowiednie doświetlenie kładki. W kolejnym etapie zapowiedziano też budowę wind.
- Podpisane porozumienie dotyczyło użytkowania obszaru pod kładką. Dzięki niemu schody zostaną wyposażone w specjalne szyny ułatwiające wprowadzanie i sprowadzanie roweru z obiektu. Zostaną też naprawione stopnie, a całość kładki zostanie doświetlona. W kolejnym kroku modernizacji, po wykonaniu projektu budowlanego i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń zostaną wybudowane windy - informował wówczas krakowski magistrat.
Prace rozpoczęły się już na początku października 2023 roku. Mieszkańcy w końcu doczekali się montażu szyn do wprowadzania rowerów. Niestety sprawa budowy wind utknęła w martwym punkcie.
Radny pyta o realizację inwestycji
Na początku sierpnia br. radny miejski Rafał Zawiślak przygotował w tej sprawie interpelację do prezydenta Krakowa, w której pisał: "W roku 2023 została podpisana umowa pomiędzy ZDMK a PKP S.A. dzięki czemu została zamontowana długo wyczekiwana szyna rowerowa. Jednak docelowo ZDMK planowało przeprowadzenie gruntownego remontu owej kładki wraz z montażem wind dla osób z niepełnosprawnością ruchową, jak i do wygodniejszego użytkowania kładki, np. przez osoby z wózkami dziecięcymi. W związku z powyższym proszę o informację o stanie przygotowania przedmiotowej realizacji".
Wiceprezydent Miasta Krakowa Stanisław Kracik wyjaśnia, że zadanie pn. "Kładka dla pieszych nad torami kolejowymi, ul. Bagrowa - budowa windy" finansowane jest z budżetu Miasta Krakowa i zostało rozłożone na lata 2024-2025. W bieżącym roku planowane jest uzyskanie opracowanej koncepcji dla tego zadania.
- Aktualnie po rozeznaniu przez ZDMK istniejących uwarunkowań do uzyskania decyzji pozwolenia na budowę dla każdej z wind oddzielnie (takich jak: formy i zależności właścicielskie gruntów na działkach ewidencyjnych, warunków zagospodarowania terenu, etapów uzyskania uzgodnień i zgód odpowiednich części dokumentacji formalnoprawnej i architektoniczno-budowlanej) opracowany został wniosek do budżetu Miasta Krakowa o korektę zakresu rzeczowego i harmonogramu przygotowania dokumentacji umożlwiającej wybudowanie wind oraz ich finansowania. Skorygowana zostanie nazwa zadania inwestycyjnego, która uwzględniać będzie budowę dwóch wind na obu krańcach kładki dla pieszych nad torami kolejowymi, a nie jednej, jak to jest aktualnie ujęte w budżecie Miasta Krakowa - wyjaśnia Stanisław Kracik.
Pojawiają się pewne problemy
Ze względu na to, że zadanie jest prowadzone w dwóch niezależnych instytucjach: w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim dla terenu kolejowego oraz UMK dla miasta, zadanie zostanie rozdzielone na niezależne części. Konieczne jest uregulowanie spraw terenowo-prawnych działek od strony ul. Bagrowej, tj. uzyskanie pełnego prawa do dysponowania częścią terenu na cel budowalny - co jest niezbędne do wykonania dojść, przeprowadzenia zasilania w energię elektryczną wind i budowy szybów windowych oraz zainstalowania w nich wind.
- Dostępność terenu do budowy wind po południowej stronie kładki jest uregulowana w formie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą Miejską Kraków a PKP S.A. i PKP PLK S.A. w którym posiadacze działek kolejowych wyrażają zgodę na wykonanie instalacji polegającej na wykonaniu remontu kładki wraz z wykonaniem szybu windowego i dojścia - tłumaczy wiceprezydent Miasta Krakowa i dodaje: "Dostępność terenu do budowy wind po północnej stronie kładki (od strony ul. Bagrowej) jest natomiast ograniczone prawem użytkowania wieczystego przez osobę fizyczną (...) Z uwagi na to w ZDMK trwają analizy możliwości pozyskania prawa do nieruchomości w niezbędnym zakresie do wybudowania wind i bezpiecznego jej użytkowania. Aktualnie stanowisko użytkownika wieczystego wobec wygaszenia jego prawa i przekazania części gruntu do zasobu, którym dysponuje Prezydent Miasta Krakowa jest negatywne".
Jak dalej wyjaśnia Stanisław Kracik, aktualnie trwają również analizy prawne innych rozwiązań dopuszczonych przepisami prawa, np. wygaszenia prawa użytkowania wieczystego na drodze sądowej, rozwiązania prawa użytkowania wieczystego w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenia nieruchomości na cel publiczny: " jednak każde ze wskazanych rozwiązań wiązać się będzie z potrzebą zebrania materiału dowodowego, a tym samym długotrwałym postępowaniem. Analizowane są również prawne możliwości zawarcia umowy odpowiednio zabezpieczającej interesy majątkowej Gminy, pozwalającej tym samym na wydatkowanie środków publicznych na nieruchomości pozostającej w użytkowaniu wieczystym osoby fizycznej" - wyjaśnia Kracik.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa oceniając możliwości długoterminowej realizacji zadania, zaproponował zmiany w budżecie Miasta Krakowa i Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa według następującego harmonogramu i finansowania zadania inwestycyjnego:
- W bieżącym roku ZDMK planuje m.in. ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektu budowlanego z uzyskaniem decyzji administracyjnych zezwalających na budowę każdej z wind oddzielnie, zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektu budowlanego z uzyskaniem decyzji administracyjnych zezwalających na budowę wind.
- Na przyszły rok z kolei mowa o zabezpieczeniu 800 tys. zł i m.in. kwestiach uregulowania spraw terenowo-prawnych działek od strony ul. Bagrowej z uzyskaniem pełnego prawa do dysponowania częścią terenu na cel budowlany, a także uzyskanie ostatecznej decyzji dla budowy wind, ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych i zawarcie umowy na wykonanie robót budowalnych i montażu wind.
- Na 2026 rok również mowa o 800 tys. zł i zakończeniu robót budowlanych i montażu wind, a także odbiorze inwestycji z uzyskaniem dopuszczenia do użytkowania. W 2026 rok windy powinny zostać oddane do eksploatacji.
- Powyższe zmiany muszą zostać zaakceptowane przez Radę Miasta Krakowa - podsumowuje wiceprezydent Krakowa.
Nowe zasady w polskiej ortografii
