https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Krakowa wypowiedzą się w sprawie budowy premetra. W czerwcu rozpoczną się konsultacje

Piotr Tymczak
Pierwsza linia premetra ma przebiegać z Nowej Huty do Bronowic.
Pierwsza linia premetra ma przebiegać z Nowej Huty do Bronowic. Wojciech Matusik/Materiały prasowe
W Krakowie odbędą się konsultacje społeczne dotyczące aspektów środowiskowych związanych z planowaną budową pierwszego etapu krakowskiego premetra. Trasa szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda w Nowej Hucie z ul. Piastowską. W ramach zadania zaplanowano tunel pod centrum miasta.

Trwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej (DŚU) dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. W rekomendowanym wariancie, który do dalszych prac wskazało zlecone przez miasto „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, premetro ma przebieg częściowo tunelowy i częściowo estakadowy.

"W ramach postępowania środowiskowego, 5 czerwca rozpoczną się konsultacje społeczne. Przewidziano spotkania informacyjno-konsultacyjne dla mieszkańców tych dzielnic Krakowa, przez które będzie przebiegać nowy środek transportu publicznego, a także telefoniczne dyżury eksperckie. Dla mieszkańców dostępne będą materiały koncepcyjne, a także formularz konsultacyjny" - informują w krakowskim magistracie.

Z Nowej Huty do stadionu Wisły

Przypomnijmy, że miasto zaplanowało budowę premetra z tunelem pod centrum, którym jeździłby tramwaje. Długość pierwszego etapu to ok. 10,5 km. Chodzi o trasę Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Zakładany czas przejazdu to ok. 10 minut.

Na planowaną trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.

Premetro ma wjeżdżać do tunelu w rejonie ronda Polsadu. Kolejny przystanek zaplanowano w rejonie ronda Młyńskiego. Mają też powstać podziemne przystanki na Olszy, przy rondzie Mogilskim, na Dworcu Głównym i w rejonie Teatru "Bagatela".

Metro wciąż nie jest wykluczone

Ostatnio w krakowskim urzędzie przyznają, że alternatywą może być budowa metra. Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig powiedział w rozmowie z nami, że powstanie projekt tunelu pod centrum, który ma być wykonany w takiej technologii, by mogło tam być premetro albo metro.

Powstał pomysł, by podziemna stacja metra została wybudowana pod domem towarowym Elefant.

Kraków planuje budowę stacji metra pod domem towarowym Elefa...

W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł, a wstępnie planuje się, że premetro (ewentualnie metro) zostałoby uruchomione w 2033 r.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Taka prawda
29 maja, 22:05, nie dla metra:

żadne metro w Krakowie nie jest potrzebne. To jest dobre dla dlugich miast jak Warszawa, Krakow jest maly i okrągły. Tramwaje wystarcza. Do tego premetro idzie i górą i dołem, bedzie tylko gigantyczne oszpecenie miasta ekranami akustycznymi. Do tego dlug niewyobrazalny na dziesiatki lat a moze i wiecej.

Na „dziesiątki lat” jest już teraz… przecież w ciągu kilku lat miasto nie spłaci sumy ok. 5 mld zł. Tę forsę trzeba wyciągnąć z kieszeni mieszkańców, po prostu.

http://dlugkrakowa.pl/

n
nie dla metra
żadne metro w Krakowie nie jest potrzebne. To jest dobre dla dlugich miast jak Warszawa, Krakow jest maly i okrągły. Tramwaje wystarcza. Do tego premetro idzie i górą i dołem, bedzie tylko gigantyczne oszpecenie miasta ekranami akustycznymi. Do tego dlug niewyobrazalny na dziesiatki lat a moze i wiecej.
Z
Zastanówcie się
Krakowianie, bądźcie mądrzy i odpowiedzcie np. „na razie gotowi jesteśmy zrezygnować z metra” — chyba, że waszym życzeniem jest zbankrutować.

Hint: jeśli głupi tramwaj do Mistrzejowic ma kosztować 2 mld zł. — to jak sądzicie, ile może kosztować metro choćby w postaci jednej linii? Na moje oko 10x-20x więcej. Stać was?

http://dlugkrakowa.pl/
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować przeklętego tramwaju, lecz metro!!! Precz z tramwajami!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska