https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy narzekają na hałas na wyremontowanej ulicy Kościuszki i blokowanie tramwajów przez samochody. Jest wniosek do prezydenta Krakowa

Piotr Tymczak
Ulica Kościuszki w Krakowie
Ulica Kościuszki w Krakowie Andrzej Banaś
Na oddanej niedawno po remoncie ul. Kościuszki samochody jeżdżą po torowisku. Mieszkańcy alarmują, że generuje to hałas. Zwracają też uwagę, że auta blokują przejeżdżające tramwaje. Interwencję w tej sprawie podjęła radna Agnieszka Łętocha, która zwróciła się również o poprawienie funkcjonalności przystanku na pętli tramwajowej Salwator.

"W imieniu własnym i na wniosek mieszkańców, z uwagi na ponadmiarowy hałas generowany przez pojazdy samochodowe przekierowane na torowisko tramwajowe wykonane z żelbetowych płyt, pomiędzy którymi pozostawiono dylatacje szerokie nawet 7 cm, zwracam się z prośbą o przeprowadzenie pomiaru hałasu w budynkach mieszkalnych przy ulicy Tadeusza Kościuszki na odcinku między numerami 71 – 74" - napisała w interpelacji do prezydenta Krakowa radna Agnieszka Łętocha (Platforma-Koalicja Obywatelska).

"Hałas jest uciążliwy, nawet przy zamkniętych oknach"

"Nadmieniam, iż problem był sygnalizowany Panu Prezydentowi na wczesnym etapie prac, a pomimo tego nie zostały podjęte żadne działania mające na celu zapobieżenie problemowi. Hałas jest bardzo uciążliwy, nawet przy zamkniętych oknach i przez całą dobę" - dodała w interpelacji radna Agnieszka Łętocha.

Ponadto, na wniosek mieszkańców, zwróciła się do urzędu o przeprowadzenie pomiaru przewyższeń jakie powstały wskutek wykonanych prac remontowych ciągów pieszych przy ul. Kościuszki. W szczególności przy wjeździe z ul. Flisackiej.

"Wnoszę o zweryfikowanie zagrożenia zalania okolicznych budynków w przypadku powodzi lub ulewnego deszczu" - podkreśliła radna Agnieszka Łętocha.

Zwróciła się również z wnioskiem o zweryfikowanie i skorygowanie przystanku dla wysiadających na pętli tramwajowej Salwator.

"Pasażerowie wysiadają na żwir lub błoto i trawę. Zastosowana koncepcja stanowi zagrożenie wypadkiem dla korzystających z komunikacji publicznej" - zaznaczyła radna Agnieszka Łętocha.

Czy pomoże ograniczenie prędkości na ulicy Kościuszki?

Co na to urzędnicy? W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa wyjaśniają, że na ul. Kościuszki samochody poruszają się po torowisku na odcinku ok. 90 metrów i to tylko w jednym kierunku od skrzyżowania z ul. Senatorską do ul. Flisackiej.

- W przeciwnym kierunku, na tym odcinku od strony kamienic 71,73,75 jadą po osobnym pasie ruchu. Takie rozwiązanie było wynikiem konsultacji społecznych oraz próśb rady dzielnicy o zmieszczenie na tym odcinku wydzielonej drogi  dla rowerów w związku ze wzmożonym ruchem rowerowym na linii bulwary wiślane - bulwary Rudawy. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu a zwłaszcza tych niechronionych - wyjaśniają w ZDMK.

Przekonują tam również, że w trakcie budowy, kiedy torowisko w tym miejscu nie było jeszcze wyspoinowane, a był dopuszczony ruch samochodowy, mogło się zdarzyć, że hałas generowany przez przejeżdżające pojazdy był większy niż zakładany po przebudowie.

- Gdy zastosowano spoiny pomiędzy żelbetonowymi elementami torowiska hałas uległ zmniejszeniu. Do tego po zakończeniu budowy wprowadzono tam ograniczenie prędkości do 30 km/h co także wpłynie na obniżenie poziomu hałasu generowanego przez przejeżdżające samochody. Z naszych rozmów z mieszkańcami, jakie przeprowadziliśmy na miejscu wynika że hałas jaki generuje ulica po przebudowie jest dużo niższy niż przed przebudową - informują w ZDMK. - Gdy idzie o, auta które rzekomo miały by blokować tramwaje, to nasi koledzy z MPK, do tej pory nie odnotowali ani jednego takiego zgłoszenia od motorniczych - dodają.

"Ograniczenie prędkości do 30 km nie rozwiąże problemu, nawet jeżeli byłoby respektowane, a nie jest" - przekonuje natomiast radna Agnieszka Łętocha.

Ograniczone możliwości korzystania z pętli Salwator

Urząd odniósł się też do uwag dotyczących funkcjonowania pętli Salwator.

"Ze względu na charakter pętli i jej kształt, planując inwestycję założono, że obsługa pasażerów będzie się odbywać na przystankach zlokalizowanych przed wjazdem na pętlę. Są one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i zapewniają wygodny dostęp do tramwajów. Jednak na wyraźną prośbę mieszkańców, utrzymano możliwość korzystania z pętli jako miejsca wymiany pasażerów – choć w dotychczasowej formie i z ograniczeniami" - wyjaśniają w magistracie.

"Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie krakowskie tramwaje są wyposażone w platformy ułatwiające wózkom wjazd i wyjazd z wagonu tramwajowego. Każdy motorniczy zawsze służy pasażerom pomocą i rozłoży platformę. Odpowiednie procedury są przygotowane zarówno dla pasażerów wsiadających, jak i wysiadających" - dodają w urzędzie.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska