https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. A może hybrydowa zakopianka z Krakowa do Myślenic?

Piotr Tymczak
Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami.
Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami. GDDKiA
Ma powstać studium dla nowej drogi ekspresowej S7 łączącej Kraków z Myślenicami. Poprzednie koncepcje dla tej trasy powstrzymała fala protestów. Można w ciemno obstawiać, że podobnie będzie z każdą kolejną propozycją. Nie brak też przeciwników rozszerzenia obecnej drogi. Może więc wyjściem z patowej sytuacji byłaby budowa zakopianki hybrydowej, po nowym śladzie np. do Mogilan, a dalej rozszerzonej o trzeci pas ruchu.

Jak wszystko dobrze pójdzie drogą ekspresową S7 z Krakowa do Warszawy pojedziemy pod koniec 2024 roku. Rok później nowa dwupasmówka ma być gotowa w całości od Bałtyku do stolicy.

Na południe od Krakowa kierowcy już korzystają z S7 od Myślenic do Rabki-Zdroju. Odcinek Kraków - Myślenice to ostatni, brakujący fragment tej drogi.

Mamy co prawda starą zakopiankę, ale z każdym rokiem coraz bardziej się korkuje, a prognozy są takie, że jak nic z tym nie zrobimy, to po 2030 roku zablokuje się całkowicie.

Można założyć, że po udostępnieniu S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa, zwiększy się ruch tą trasą w kierunku Tatr. Przy obecnym układzie drogowym wszystkie auta będą wjeżdżać na obwodnicę Krakowa i przez węzeł w Opatkowicach skierują się na starą zakopiankę.

W interesie Krakowa, mając na uwadze chociażby walkę o czyste powietrze, powinno więc być wybudowanie nowego odcinka S7 do Myślenic omijającego podwawelski gród.

Znalezienie jednak nowego korytarza dla drogi będzie niezmiernie trudne. Gdzie by ją nie wyrysować, to poprowadzi przez tereny zielone, czy też w rejonie zabudowań i planowanie zatrzymają protesty.

Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Powstanie koncepcja nowego odcinka tej trasy z Krakowa do Myślenic.

Zaplanują nową zakopiankę z Krakowa do Myślenic. Ogłoszono w...

Pod uwagę ma zostać także wzięty wariant zakładający rozszerzenie obecnej zakopianki. W tym wypadku skala ingerencji w środowisko byłaby mniejsza. Jest jednak argument, że gdyby powstała nowa S7, to stara zmieniłaby się w lokalną drogę dojazdową do Krakowa dla mieszkańców ościennych gmin.

Ale czy nowa trasa potrzebna jest to do samych Myślenic? Może więc rozwiązaniem byłoby wybudowanie nowej łącznicy S7 od węzła autostradowego w rejonie Rybitw np. do Mogilan z wprowadzeniem tuneli na spornych odcinkach, a dalej - w kierunku Myślenic - rozszerzenie istniejącej trasy.

To głos w dyskusji. Na coś trzeba się zdecydować. Skoro uda się wybudować strategiczną drogę dla kraju od Bałtyku do Małopolski, to nie pozwólmy, by samochody z całej Polski utknęły w Krakowie.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Proste?
Czyli „redaktorzy” zostali wprzęgnięci w „uściskanie” ludności tą „nową zakopianką”, no bo przecież „Na coś trzeba się zdecydować” — a więc skoro „trzeba” koniecznie się zdecydować, to widać z tego, że po prostu nie ma wyjścia, „nowa zakopianka” MUSI powstać, bo tak.
A
A. Błaszczyńska-Śmigielska
"Nie brak też przeciwników rozszerzenia obecnej drogi. Może więc wyjściem z patowej sytuacji byłaby budowa zakopianki hybrydowej, po nowym śladzie np. do Mogilan, a dalej rozszerzonej o trzeci pas ruchu".

Rzecz w tym, że najpotężniejsze korki są do Mogilan i będą tylko narastać wraz z postępującą zabudową tej miejscowości. To nakładanie się potężnego ruchu tranzytowego z zachodu z ruchem lokalnym powoduje korki.

"Można założyć, że po udostępnieniu S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa, zwiększy się ruch tą trasą w kierunku Tatr. Przy obecnym układzie drogowym wszystkie auta będą wjeżdżać na obwodnicę Krakowa i przez węzeł w Opatkowicach skierują się na starą zakopiankę".

Zgodnie z prognozami różnica będzie bardzo niewielka, dalej potężny, dominujący ruch będzie z zachodu i z tej strony musi być nowe S7.

"W interesie Krakowa, mając na uwadze chociażby walkę o czyste powietrze, powinno więc być wybudowanie nowego odcinka S7 do Myślenic omijającego podwawelski gród".

Dyrektor Żuchowski jasno podkreślił, że transeuropejska sieć TENT-T ma łączyć jak najkrótszymi odcinkami duże europejskie miasta. Drogi się wtedy opłacają, gdy są blisko dużych ośrodków miejskich i mają dużo użytkowników. Zgodnie z pismem GDDKIA, tzw. dalekie obejście Krakowa przewidziane w dokumentach wojewódzkich będzie realizowane po wykonaniu podstawowej siatki TENT-T.

"To głos w dyskusji. Na coś trzeba się zdecydować. Skoro uda się wybudować strategiczną drogę dla kraju od Bałtyku do Małopolski, to nie pozwólmy, by samochody z całej Polski utknęły w Krakowie".

Nie ma się czego obawiać Panie Redaktorze. Trzypasmowy odcinek od węzła Południe do węzła Bieżanów z powodzeniem przyjmuje potężny ruch z zachodu bez korków. Przyczyną korkowania się w przeciwnym kierunku jest wyłącznie zawężenie do dwóch pasów za Kąpielową, kolizyjny węzeł Południe i niewydolny Skotnicki. Właśnie GDDKIA pracuje nad poszerzeniem A4 do Balic do 3 a nawet 4 pasów, z przebudową węzłów. Zatem problem korkowania zniknie, a już na pewno nie będzie jego przyczyną ta mała strużka samochodów z północy S7 (wedle prognoz także po budowie tej drogi na północy).
b
bee
31 maja, 8:58, Piotr:

Z wezla Rybitwy do Mogilan?Chyba ktos na glowe upadl?Wielokrotne pomnazanie kosztow budowy.Kto te artykoly pisze?

To nie jest wcale głupi pomysł. Spójrzcie na mapę. Znaczna część drogi już istnieje w postaci A4. Można S7 estakadami (tu raczej nie tunelami) poprowadzić z Rybitw do wcięcia w A4, odcinek A4, a potem estakada do Mogilan, wcięcie do rozbudowanej do 3 pasów Zakopianki. Droga omija centrum Krakowa, przebiega górą i omija Wieliczkę.

g
gniewko_syn_ryba
Panie Tymczak, piszesz Pan: "W interesie Krakowa, mając na uwadze chociażby walkę o czyste powietrze, powinno więc być wybudowanie nowego odcinka S7 do Myślenic omijającego podwawelski gród."

A więc jesteś Pan typowym NIMBem... ;))) Dlaczego nie przez Kraków ?... Bo "czyste powietrze" ?... To może w trosce o czyste powietrze dla mieszkańców Ruczaju wybudowano jego środkiem "piękną długą śliczną" Trasę Łagiewnicką ?...I teraz w godzinach szczytu do gigakorka na Kobierzyńskiej, czy Grota-Roweckiego dołączył jeszcze korek na TŁ (na szczęście nie taki duży ja się spodziewałem, bo wykorzystanie trasy jest znikome)... A którędy miałby być poprowadzony ten tunel z Rybitw do Mogilan ? Środkiem kopalni soli w Wieliczce ?... ;)))
P
Piotr
Z wezla Rybitwy do Mogilan?Chyba ktos na glowe upadl?Wielokrotne pomnazanie kosztow budowy.Kto te artykoly pisze?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska