Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. A może hybrydowa zakopianka z Krakowa do Myślenic?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami.
Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Potrzebne jest nowe połączenie Krakowa z Myślenicami. GDDKiA
Ma powstać studium dla nowej drogi ekspresowej S7 łączącej Kraków z Myślenicami. Poprzednie koncepcje dla tej trasy powstrzymała fala protestów. Można w ciemno obstawiać, że podobnie będzie z każdą kolejną propozycją. Nie brak też przeciwników rozszerzenia obecnej drogi. Może więc wyjściem z patowej sytuacji byłaby budowa zakopianki hybrydowej, po nowym śladzie np. do Mogilan, a dalej rozszerzonej o trzeci pas ruchu.

Jak wszystko dobrze pójdzie drogą ekspresową S7 z Krakowa do Warszawy pojedziemy pod koniec 2024 roku. Rok później nowa dwupasmówka ma być gotowa w całości od Bałtyku do stolicy.

Na południe od Krakowa kierowcy już korzystają z S7 od Myślenic do Rabki-Zdroju. Odcinek Kraków - Myślenice to ostatni, brakujący fragment tej drogi.

Mamy co prawda starą zakopiankę, ale z każdym rokiem coraz bardziej się korkuje, a prognozy są takie, że jak nic z tym nie zrobimy, to po 2030 roku zablokuje się całkowicie.

Można założyć, że po udostępnieniu S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa, zwiększy się ruch tą trasą w kierunku Tatr. Przy obecnym układzie drogowym wszystkie auta będą wjeżdżać na obwodnicę Krakowa i przez węzeł w Opatkowicach skierują się na starą zakopiankę.

W interesie Krakowa, mając na uwadze chociażby walkę o czyste powietrze, powinno więc być wybudowanie nowego odcinka S7 do Myślenic omijającego podwawelski gród.

Znalezienie jednak nowego korytarza dla drogi będzie niezmiernie trudne. Gdzie by ją nie wyrysować, to poprowadzi przez tereny zielone, czy też w rejonie zabudowań i planowanie zatrzymają protesty.

Droga S7 ma połączyć Bałtyk z Tatrami. Powstanie koncepcja nowego odcinka tej trasy z Krakowa do Myślenic.

Zaplanują nową zakopiankę z Krakowa do Myślenic. Ogłoszono w...

Pod uwagę ma zostać także wzięty wariant zakładający rozszerzenie obecnej zakopianki. W tym wypadku skala ingerencji w środowisko byłaby mniejsza. Jest jednak argument, że gdyby powstała nowa S7, to stara zmieniłaby się w lokalną drogę dojazdową do Krakowa dla mieszkańców ościennych gmin.

Ale czy nowa trasa potrzebna jest to do samych Myślenic? Może więc rozwiązaniem byłoby wybudowanie nowej łącznicy S7 od węzła autostradowego w rejonie Rybitw np. do Mogilan z wprowadzeniem tuneli na spornych odcinkach, a dalej - w kierunku Myślenic - rozszerzenie istniejącej trasy.

To głos w dyskusji. Na coś trzeba się zdecydować. Skoro uda się wybudować strategiczną drogę dla kraju od Bałtyku do Małopolski, to nie pozwólmy, by samochody z całej Polski utknęły w Krakowie.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska