https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie żegna pilota pochodzącego z Sieprawa. Stanisław Wielgus zmarł w wieku 97 lat

Aleksandra Łabędź
Opracowanie:
Stanisław Wielgus – pilot szybowca - październik 1949r.
Stanisław Wielgus – pilot szybowca - październik 1949r. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało o śmierci Stanisława Wielgusa - pilota latającego szybowcami, samolotami jak i śmigłowcami, łącznika Armii Krajowej i żołnierza oddziału partyzanckiego Harnasie podczas II wojny światowej. Znany szybownik, a także instruktor lotniczy pochodził z Sieprawa (pow. myślenicki), gdzie urodził się 30 października 1926r. Stanisław Wielgus w wieku 97 lat zmarł 12 lipca br.

Msza św. pożegnalna zostanie odprawiona w Kościele Parafialnym w Dąbrówce k. Radzymina w sobotę, 20 lipca o godz. 10. Z kolei złożenie prochów do grobu rodzinnego w Sieprawiu k. Krakowa nastąpi w późniejszym terminie.

Jak przypomina Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie: "Stanisław Wielgus przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku 19 lat na wzgórzach podkrakowskiego Bodzowa jako szybownik. Wtedy wykonał swój pierwszy samodzielny lot na jednomiejscowym szkolnym szybowcu poniemieckim SG-38, a w 1947 r. w Szkole Szybowcowej w Tęgoborzu zdobył kolejne stopnie wyszkolenia szybowcowego. Lotnictwo stało się jego pasją, którą rozwijał całe życie". Od 1948 roku studiował na Wydziale Lotniczym Politechniki Krakowskiej. Po zlikwidowaniu tego wydziału przeniósł się na Wydział Samochodowy, który ukończył w roku 1951 jako inżynier.

Stanisław Wielgus po czterech latach od pierwszego samodzielnego lotu szybowcem, w 1949r. pobił należący do Wandy Modlibowskiej rekord długotrwałości lotu wynikiem 35 godzin 14 minut na szybowcu IS-B Komar. Zaledwie rok później przyznano mu Złotą Odznakę Szybowcową (nr 7). Był pilotem szybowca Sohaj podczas kręcenia zdjęć do filmu „Pierwszy start”.

Doświadczenia i uprawnienia

Jak wspomina MLP w Krakowie, Stanisław Wielgus szkolenia samolotowego właściwie nie przechodził, gdyż instruktor Tadeusz Góra już po 2 lotach na samolocie CSS-13 wypuścił Wielgusa samodzielnie w powietrze. W 1957 r. mógł się pochwalić II klasą pilota samolotowego, a rok później przeszedł przeszkolenie śmigłowcowe w Świdniku na śmigłowcu Mi-1, a uprawnienia śmigłowcowego pilota doświadczalnego uzyskał dwa lata później.

W roku 1960 mógł się już pochwalić kompletem uprawnień do lotów doświadczalnych na szybowcach, samolotach i wiropłatach.

Pracę zawodową zakończył w roku 1986, pracując później na zlecenie do roku 1991. Jako instruktor szkolenia szybowcowe w górach prowadził do roku 2001. W ostatnim locie doszło do wypadku – szczątki szybowca zatrzymały się na dużym buku. Wyszedł z tego z niewielkimi obrażeniami, jednak postanowił zakończyć tym epizodem 56-letnią, nieprzerwaną karierę lotniczą.

Stanisław Wielgus został odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Brązowym medalem Za zasługi dla obronności kraju, Krzyżem Armii Krajowej, Odznaką pamiątkową Akcja „Burza”.

Wielki wybuch Etny

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska