Minister Andrzej Adamczyk podpisał właśnie tzw. Program Inwestycji, co gwarantuje zabezpieczenie pieniędzy na te prace. Z przekazywanych przez przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informacji wynika, że mogą one kosztować nawet ponad 1,5 miliarda złotych. To oczywiście na razie szacunki, dokładna kwota znana będzie po wyborze wykonawcy robót.
– Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna – przekonuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Wiemy, że ta inwestycja jest bardzo oczekiwana przez kierowców i dziś robimy naprawdę bardzo duży krok do jej realizacji - zapewnia.
Mniej korków, większe bezpieczństwo
A4 na tym odcinku została wybudowana w latach 1986-1995 w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z pasami awaryjnymi w każdym kierunku. Według danych ruch na nim już w 2015 roku wynosił 64 tys. pojazdów na dobę. A od tego czasu sukcesywnie rośnie, co codziennie odczuwają kierowcy.
Oprócz poszerzenia obu jezdni A4 do trzech pasów - co ma doprowadzić nie tylko do zmniejszenia korków, ale również do zwiększenia bezpieczeństwa - rozbudowane zostaną także węzły Kraków Balice i Kraków Skawina. Inwestycja ta ułatwi dojazd m.in. właśnie do lotniska w Balicach.
Przewidziano ponadto wykonanie m.in. dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych, dróg dojazdowych, a także przebudowę i budowę urządzeń infrastruktury technicznej i wykonanie elementów wyposażenia drogi: barier, oznakowania, systemu zarządzania ruchem. Planowana jest przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych: 7 mostów i 22 wiaduktów.
Smucić może tylko termin realizacji inwestycji - przewidziano ją dopiero na lata 2027-2029, ale projektowanie ma się zacząć już w przyszłym roku.
"Ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przewidziano na styczeń 2022 r. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, co jest planowane w 2024 r. Zatem prace modernizacyjne na Południowej Obwodnicy Krakowa ruszą po tym, jak zostanie oddane do ruchu północne ekspresowe obejście miasta" - informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Szybciej na innym odcinku
Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla natomiast, że w przyszłym roku, wiosną, ruszyć ma dobudowa dodatkowego, trzeciego pasa na innym, ważnym odcinku autostradowej obwodnicy miasta.
- Na odcinku od zjazdu z Opatkowic w kierunku węzła Łagiewniki, na długości ponad pół kilometra od strony południowej powstanie dodatkowy pas. Chodzi przede wszystkim o to, by zlikwidować tzw. czarny punkt. Na zjeździe z zakopianki na A4 w stronę Rzeszowa dochodziło do wielu kolizji - podkreśla dyrektor Tomasz Pałasiński.
Natomiast po drugiej, północnej stronie, dodatkowy pas na tym odcinku powstać ma dopiero w kolejnych latach.
NOWE ZDJĘCIA LOTNICZE z budowy północnej obwodnicy Krakowa! ...
- Popularne leki wycofane z aptek w Polsce. Jest nowa lista od GIF WRZESIEŃ 2022
- Najlepszy Dom Świata stoi pod Krakowem! Zobacz, jak wygląda!
- Linia tramwajowa do Górki Narodowej jak w San Francisco. Ale bez pętli?
- Kiedyś Wawel zasłaniał tajemniczy budynek. Teraz jego istnienie byłoby oburzające
- Samochody pojechały już S7. Odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice otwarty!
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
