Północna Obwodnica Krakowa
Stan prac (dane za kwiecień):
- drogi, jezdnie - na to poczekamy najdłużej - gotowe na razie w 68,8 proc.
- grunt pod drogi przygotowany jest już jednak w 95 proc.
- mosty wykonano w 95 proc.
- a tunele w 98 proc.
- do tego liczne konstrukcje oporowe - 96 proc.
Planowany termin zakończenia budowy to wrzesień 2024 roku, ale toczyły się ostatnio dyskusje GDDKiA z wykonawcą, czy termin nie zostanie wydłużony przez wpływ pogody na inwestycję. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.
Znajdujący się na drugim końcu węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Giganci zatruwają świat
