Narodowy Stary Teatr w Krakowie ma nowego wicedyrektora artystycznego. Został nim reżyser Beniamin M. Bukowski

Julia Kalęba
Julia Kalęba
Beniamin Bukowski wyreżyserował dotąd dramaty w Krakowie i na innych polskich scenach - w tym w Warszawie, Poznaniu, Kaliszu i Gnieźnie.
Beniamin Bukowski wyreżyserował dotąd dramaty w Krakowie i na innych polskich scenach - w tym w Warszawie, Poznaniu, Kaliszu i Gnieźnie. Agnieszka Zgieb
- Obowiązki zastępcy dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie pełni Pan Beniamin M. Bukowski - poinformował dyrektor NST Waldemar Raźniak. Reżyser, dramatopisarz i dramaturg znany m.in. jako autor „Niesamowitych braci Limbourg” oraz zapowiadanego w Starym Teatrze spektaklu "Arianie" objął stanowisko 20 kwietnia 2021 roku.

FLESZ - Nowe przepisy ubezpieczeniowe dla bezrobotnych

Gdyby nie pandemia, krakowska publiczność miałaby okazję poznać go za pośrednictwem spektaklu "Arianie", którego premiera na scenie Starego Teatru była zaplanowana na marzec, a następnie odłożona w czasie w związku z ponownym zamknięciem instytucji kultury. Beniamin M. Bukowski, absolwent Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim i doktorant Instytutu Filozofii UJ, przygotował spektakl o fenomenie Braci Polskich, ruchu religijnego, który w XVI i XVII wieku wysuwał postępowe i przełomowe jak na swoje czasy postulaty społeczne, religijne i etyczne.

Wcześniej reżyserował dramaty na innych polskich scenach - w tym w Warszawie, Poznaniu, Kaliszu i Gnieźnie. Do najważniejszych realizacji reżyserskich Bukowskiego należą autorski spektakl „Mosdorf. Rekonstrukcja” w Nowym Teatrze w Poznaniu (nagroda publiczności festiwalu m-teatr w Kaliszu), monodram „Zofia” wg Anny Wakulik w Teatrze Powszechnym w Warszawie, czy spektakle takie, jak „Podwyżka” (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu”), „Królowa Śniegu” (Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie), czy realizacje „Niesamowitch braci Limbourg” (Teatroteka WFDiF) i „Mazagany” (Teatr Żydowski w Krakowie).

To właśnie tekst do dramatu „Niesamowici bracia Limbourg” odniósł największych sukces i doczekał się wielu realizacji. Scenariusz opowiadający o średniowiecznych artystach tworzących w czasach zarazy zdobył Gdyńską Alternatywną Nagrodę Publiczności, doczekał się przekładów i inscenizacji oraz realizacji filmowej w ramach cyklu Teatroteka (Nagroda Publiczności festiwalu Teatroteka Fest oraz Silver Remi Award festiwalu filmowego w Houston).

Oficjalnie zacząłem nową przygodę w miejscu, które od wielu lat jest dla mnie bardzo, bardzo ważne - napisał na Facebooku Bukowski. - Dziękuję Waldemarowi Raźniakowi za propozycję współpracy i olbrzymi kredyt zaufania i niezmiernie cieszę się na spotkanie z tak wspaniałymi Ludźmi, jak Zespół NST. Mam nadzieję, że uda mi się dołożyć moją małą cegiełkę do tego, co dzieje się w Starym. To jednocześnie powrót do Krakowa po dwóch latach tułaczek

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

ś
święta krowa !

Może, mówienie aż o likwidacji tych wszystkich "teatrów" byłoby przesadą, ale na pewno należy urynkowić tą działalność, z dużym akcentem na samofinansowanie. To już zdecydowanie archaiczna, i dotknięta znaczną patologią forma tzw. sztuki. W dzisiejszych czasach prawie już nie ma inteligentnego, ani kultywującego postawę opartą na wartościach, odbiorcy. Bazowanie, w znacznej większości przypadków, głównie na młodzieży szkolnej, która jest do teatrów pędzona na zasadzie "zamiast lekcji matematyki", żeby się zwróciło chociaż za bilety, jest na dłuższą metę bez sensu. Nie ma ani aktorów, ani reżyserów, ani sztuk w rozumieniu wydarzeń teatralnych, ani też odbiorców (a nawet wręcz przeciwnie) spragnionych tych dzieł. Efektem są jakieś tam pseudo teatry, kina, i ich pozorowane i całkowicie bzdurne funkcjonowanie.

Dodaj ogłoszenie