Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Niepołomice po wielu latach odzyskają kolej. Powstanie projekt nowego połączenia z Krakowem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Małopolsce rozwija się szybka kolej aglomeracyjna. Powstanie linia z Krakowa do Niepołomic.
W Małopolsce rozwija się szybka kolej aglomeracyjna. Powstanie linia z Krakowa do Niepołomic.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie nowej linii kolejowej, która połączy Niepołomice z Krakowem. Mieszkańcy podkrakowskiej miejscowości zyskają możliwość szybkich i sprawnych podróży koleją. Inwestycja powstanie w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”.

Umowa opiewająca na 4,6 mln zł netto została podpisana przez PKP PLK SA z konsorcjum firm w składzie: Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Infra–Projekt Sp. z o.o. Zamówienie dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej, przeprowadzenia konsultacji społecznych, pozyskania niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane w 2026 r. Umożliwi to ogłoszenie postepowania przetargowego na realizację prac.

– Niepołomice po wielu latach odzyskają kolej. To dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców, ale również nas - kolejarzy. Konsekwentnie zwiększamy rolę kolei aglomeracyjnej w regionie – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Budowa nowej linii kolejowej pomiędzy Niepołomicami a Krakowem ma umożliwić sprawną komunikację dla tysięcy mieszkańców samego miasta, jak i okolicznych gmin. Inwestycja ma otworzyć szansę na efektywny transport dla wielu wykluczonych komunikacyjnie miejsc, a także ułatwi dojazd dla pracowników lokalnej strefy gospodarczej.

Nowy tor planowany jest na odcinku Podgrabie – Niepołomice Dworzec Autobusowy. Pociągi pojadą nim z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech przystankach: MAN, Boryczów i Niepołomice. Podróż z tej miejscowości do centrum Krakowa zajmie ok. 30 minut. Koszt budowy nowego toru o długości 6 km oszacowano na przeszło 320 mln zł.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach firmowanego przez Ministerstwo Infrastruktury programu Kolej +, który jest wart 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Zrealizowane projekty mają się przyczynić do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei. W regionie do realizacji zakwalifikowano 3 inwestycje: budowę łącznicy kolejowej Borowa Górka-Pieczyska (uzyskanie połączenia kolejowego Krakowa z Olkuszem) oraz budowę nowych połączeń kolejowych pomiędzy Krakowem, a Niepołomicami i Myślenicami.

Docelowa długość drogi ekspresowej S7 to ok. 750 km. Większość tej trasy, 558 km, jest już gotowa.

Podróż na zdjęciach trasą S7 spod Tatr przez Kraków nad morz...

Przypomnijmy, że we wrześniu PKP PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej na potrzeby budowy linii kolejowej Kraków - Myślenice. Jako przyszłego wykonawcę wybrano konsorcjum firm: Infra–Centrum Doradztwa z Warszawy (lider konsorcjum), Infra–Projekt z Krakowa (partner konsorcjum) oraz YLE Inżynierowie z Warszawy (również partner konsorcjum). Oferta wybranego konsorcjum była najniższa, opiewa na kwotę 19 mln 65 tys. zł.

Nowa linia kolejowa ma być alternatywą dla zatłoczonej Zakopianki. Według planów czas przejazdu pociągiem między Krakowem i Myślenicami wyniesie około 40 minut. Trasa - długości ok. 22 kilometrów - ma przebiegać przez trzy gminy: Myślenice, Świątniki Górne i Siepraw. Pociąg, zanim dotrze do Myślenic, zatrzyma się na sześciu przystankach: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka. Na tej trasie trzeba będzie zbudować dwa tunele (po 1 km), a także wiadukty i estakady. Nowa linia będzie też miała na trasie, w środkowej części, tzw. mijankę.

Zakładana częstotliwość połączeń to 30 minut. Pociągi Kraków-Myślenice mają jeździć z prędkością do 120 km na godzinę.

Dokumentacja dla planowanej nowej linii wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami ma być gotowa w połowie 2027 roku. Jeszcze w tym samym roku miałaby się rozpocząć budowa nowej linii, a zakończyłaby się w 2030 lub 2031 roku. Według szacunków koszt budowy nowej linii do Myślenic to 1,5-2 mld złotych.

W całym kraju w ramach programu planowane do realizacji są 34 projekty, zgłoszone przez samorządy 11 województw. Zadania dotyczą miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ludzi zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska