https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niepołomice/Wieliczka. Ekspresowy autobus aglomeracyjny do centrum Krakowa pojedzie od stycznia 2022

Jolanta Białek
Od początku 2022 roku linia 301 stanie się agloekspressem. "Niepołomicki" autobus będzie kursował dużo częściej oraz bliżej centrum Krakowa (do Nowego Kleparza). Ponadto na trasie "301" przez Wieliczkę przybędzie dodatkowy przystanek - "Wieliczka Klasztor"
Od początku 2022 roku linia 301 stanie się agloekspressem. "Niepołomicki" autobus będzie kursował dużo częściej oraz bliżej centrum Krakowa (do Nowego Kleparza). Ponadto na trasie "301" przez Wieliczkę przybędzie dodatkowy przystanek - "Wieliczka Klasztor" fot. UMiG Niepołomice
Linia 301 (Niepołomice – Wieliczka – Podgórze SKA) zmieni się w tzw. agloekspress od początku stycznia 2022 roku – poinformował krakowski Zarząd Transportu Publicznego. Oznacza to, że na obleganej linii przybędzie znacząco kursów i w dni powszednie, i w weekendy. Ponadto wydłużona zostanie trasa autobusu po Krakowie – dojdzie on do Nowego Kleparza, a w Wieliczce zatrzyma się także na przystanku przy klasztorze franciszkanów. O takie zmiany pasażerowie apelowali od dawna.

FLESZ - Groził bronią kierowcy. Mogło dojść do tragedii

od 16 lat

Projekt, który zainicjowały Niepołomice, będzie wielką korzyścią nie tylko dla mieszkańców tego rejonu, ale także gminy Wieliczka i Krakowa.

- Od początku przyszłego roku autobus 301 pojedzie 47 razy w dni powszednie (obecnie są 32 kursy – red.), w szczycie co 20 minut, a w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty i dni świąteczne liczba kursów wzrośnie do 18 (z siedmiu, co oznacza że w weekendy autobus pojedzie co godzinę – red.). Pewne jest także wydłużenie trasy tej linii do Nowego Kleparza. Opracowujemy teraz rozkłady jazdy dla 301 jako agloekspressu – powiedział nam w czwartek Sebastian Kowal, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Od stycznia 2022 roku autobus 301 obsłuży w Krakowie następujące przystanki: Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH/UR, Muzeum Narodowe, Jubilat, Konopnickiej, Rondo Matecznego, Kamieńskiego, Bieżanowska, Prokocim Szpital, Jerzmanowskiego, Wielicka Granica Miasta.

W Wieliczce linia 301 w nowej wersji zatrzyma się dodatkowo także na przystanku „Wieliczka Klasztor” (rejon skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Narutowicza i Kosiby). Z kolei wydłużenie trasy autobusu do Nowego Kleparza sprawi, że bezpośrednio do centrum Krakowa można będzie dostać się także z tzw. górnej Wieliczki (ulice Piłsudskiego i Narutowicza; popularna „304” kursująca do przystanku Dworzec Główny Zachód jeździ „dolną Wieliczką”, m.in. ulicami Asnyka, Słowackiego i Dembowskiego).

- Linia 301 jako agloekspress powinna nieco odciążyć autobus 304, który jeździ często (ma prawie 100 kursów dziennie, co 10-15 minut – red.), ale zazwyczaj i tak jest pełny – zaznacza wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.

Po zwiększeniu liczby przejazdów „301” i wydłużeniu jej trasy po Krakowie gminy z powiatu wielickiego będą musiały dopłacać do tej linii kwoty mniej więcej dwukrotnie wyższe niż obecnie (za 2021 Niepołomice dopłacą do tego autobusu około milion złotych, a Wieliczka – 650 tys. zł).

Linię 301 uruchomiono w grudniu 2010 roku. Przez lata było to jednak tylko po 16 przejazdów w okresie poniedziałek – piątek i po siedem w weekendy. W końcu w listopadzie 2019 roku – po licznych apelach i petycjach od mieszkańców gmin Niepołomice i Wieliczka - liczbę kursów popularnego autobusu zwiększono w dni powszednie do 32. Takie wzmocnienie tego połączenia szybko okazało się niewystarczające. Już w 2020 roku mieszkańcy zaczęli upominać się o dołożenie kolejnych kursów na linii 301.

- Rozmowy toczyły się długo i nie były łatwe, ale stawką była poprawa komunikacji z Krakowem, Wieliczką, a także wewnątrz gminy Niepołomice. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jaki to ważny temat, decyduje bowiem o codzienności niemal każdego z nas – uczniów, osób dorosłych dojeżdżających do pracy, czy na zakupy, a także emerytów Dziś poprawa w komunikacji aglomeracyjnej od stycznia 2022 roku jest już pewna – tak podsumował Urząd Miasta Niepołomice starania o zmianę połączenia 301 w agloekspress.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Katarzyna Pulchowska
18 listopada, 22:07, Karol:

Wkurza mnie jak zlikwidowano na Łokietka przystanek dla 130, a także autobus 154 do Dworca / Kurniki/ radni oszukiwali ,że w zamian bedzie autobus z Owczar, ale przystanek końcowy zrobiono mu na N. Kleparzu, a on sam od granic miasta Krakowa stał się nagle autobusem przyśpieszonym, tak jakby mu zatrzymanie na czterech kolejnych przystankachtak strasznie wydłożytło czas przejazdu /raptem dwie minuty/ Autobusy które zostały kupione i są spłacane z podatków mieszkańców Krakowa miały obsługiwać mieszkańców Krakowa , a wożą pasażerów ościennich gmin. To skandal ! Jesteśmy jako mieszkańcy Krakowa pokrzywdzeni. A pan radny Kosek niech nie liczy na głosy mieszkańców Krowodrzy Górki. Poświece się i osobiścię będę mu robił negatywną kampanie wyborczą.

Kiedyś pasażerów spoza Krakowa woziły PKS-y i prywatni przewoźnicy i tak powinno zostać. Poza tym, Wieliczka ma połaczenie z Krakowem poprzez kolej aglomeracyjną.

Panie Karolu kilku mieszkańców Prądnika się dołączy po tym na co radni (i radne) pozwolili na naszym osiedlu ŻADEN z nich nie powinien być już nigdy wybrany.

E
Ehh
Autobusy, busy nie powinny dublowac tras MPK.Bilety komunikacji dla zamiejscowych, ktorzy pracuja w Krk sa za drogie.Przy kazdej trasie wylotowej P
K
Karol
Wkurza mnie jak zlikwidowano na Łokietka przystanek dla 130, a także autobus 154 do Dworca / Kurniki/ radni oszukiwali ,że w zamian bedzie autobus z Owczar, ale przystanek końcowy zrobiono mu na N. Kleparzu, a on sam od granic miasta Krakowa stał się nagle autobusem przyśpieszonym, tak jakby mu zatrzymanie na czterech kolejnych przystankachtak strasznie wydłożytło czas przejazdu /raptem dwie minuty/ Autobusy które zostały kupione i są spłacane z podatków mieszkańców Krakowa miały obsługiwać mieszkańców Krakowa , a wożą pasażerów ościennich gmin. To skandal ! Jesteśmy jako mieszkańcy Krakowa pokrzywdzeni. A pan radny Kosek niech nie liczy na głosy mieszkańców Krowodrzy Górki. Poświece się i osobiścię będę mu robił negatywną kampanie wyborczą.

Kiedyś pasażerów spoza Krakowa woziły PKS-y i prywatni przewoźnicy i tak powinno zostać. Poza tym, Wieliczka ma połaczenie z Krakowem poprzez kolej aglomeracyjną.
G
Gość
Green city już spadło z afisza albo okazało się, że miasto traci na tym, że ludzie jeżdżą SKA, albo jedno i drugie.
G
Gość
To już nie stawiamy na transport kolejowy?
E
Ehh
Głupota, busy ,autobusy nie powinny pchać sie do centrum, tylko do P
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska