FLESZ - Groził bronią kierowcy. Mogło dojść do tragedii

Projekt, który zainicjowały Niepołomice, będzie wielką korzyścią nie tylko dla mieszkańców tego rejonu, ale także gminy Wieliczka i Krakowa.
- Od początku przyszłego roku autobus 301 pojedzie 47 razy w dni powszednie (obecnie są 32 kursy – red.), w szczycie co 20 minut, a w pozostałych godzinach co 30 minut. W soboty i dni świąteczne liczba kursów wzrośnie do 18 (z siedmiu, co oznacza że w weekendy autobus pojedzie co godzinę – red.). Pewne jest także wydłużenie trasy tej linii do Nowego Kleparza. Opracowujemy teraz rozkłady jazdy dla 301 jako agloekspressu – powiedział nam w czwartek Sebastian Kowal, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Od stycznia 2022 roku autobus 301 obsłuży w Krakowie następujące przystanki: Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH/UR, Muzeum Narodowe, Jubilat, Konopnickiej, Rondo Matecznego, Kamieńskiego, Bieżanowska, Prokocim Szpital, Jerzmanowskiego, Wielicka Granica Miasta.
W Wieliczce linia 301 w nowej wersji zatrzyma się dodatkowo także na przystanku „Wieliczka Klasztor” (rejon skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Narutowicza i Kosiby). Z kolei wydłużenie trasy autobusu do Nowego Kleparza sprawi, że bezpośrednio do centrum Krakowa można będzie dostać się także z tzw. górnej Wieliczki (ulice Piłsudskiego i Narutowicza; popularna „304” kursująca do przystanku Dworzec Główny Zachód jeździ „dolną Wieliczką”, m.in. ulicami Asnyka, Słowackiego i Dembowskiego).
- Linia 301 jako agloekspress powinna nieco odciążyć autobus 304, który jeździ często (ma prawie 100 kursów dziennie, co 10-15 minut – red.), ale zazwyczaj i tak jest pełny – zaznacza wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
Po zwiększeniu liczby przejazdów „301” i wydłużeniu jej trasy po Krakowie gminy z powiatu wielickiego będą musiały dopłacać do tej linii kwoty mniej więcej dwukrotnie wyższe niż obecnie (za 2021 Niepołomice dopłacą do tego autobusu około milion złotych, a Wieliczka – 650 tys. zł).
Linię 301 uruchomiono w grudniu 2010 roku. Przez lata było to jednak tylko po 16 przejazdów w okresie poniedziałek – piątek i po siedem w weekendy. W końcu w listopadzie 2019 roku – po licznych apelach i petycjach od mieszkańców gmin Niepołomice i Wieliczka - liczbę kursów popularnego autobusu zwiększono w dni powszednie do 32. Takie wzmocnienie tego połączenia szybko okazało się niewystarczające. Już w 2020 roku mieszkańcy zaczęli upominać się o dołożenie kolejnych kursów na linii 301.
- Rozmowy toczyły się długo i nie były łatwe, ale stawką była poprawa komunikacji z Krakowem, Wieliczką, a także wewnątrz gminy Niepołomice. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jaki to ważny temat, decyduje bowiem o codzienności niemal każdego z nas – uczniów, osób dorosłych dojeżdżających do pracy, czy na zakupy, a także emerytów Dziś poprawa w komunikacji aglomeracyjnej od stycznia 2022 roku jest już pewna – tak podsumował Urząd Miasta Niepołomice starania o zmianę połączenia 301 w agloekspress.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany