Informację tę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała kilka tygodni temu. Nowa droga, która w całości zostanie udostępniona dla kierowców, ma długość 7,6 km.
Na jezdni w kierunku Nowego Targu i Zakopanego dopuszczalna jest prędkość 100 km/godz., jednak w Naprawie trzeba będzie prędkość zredukować do 50 km/godz., ponieważ będzie tam nadal zawężenie do jednego pasa ruchu - w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym.
- Po dojechaniu do Naprawy trzeba zjechać do drogi powiatowej, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch z drogi ekspresowej. W trosce o bezpieczeństwo pieszych wybudowano na niej także chodniki. Tą drogą po ok. 500 m dojeżdżamy do tzw. starej zakopianki i omijamy budowę tunelu - wyjaśnia Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Z uwagi na zawężenie do jednego pasa ruchu i ograniczenie prędkości, podczas dużego natężenia ruchu w Naprawie mogą tworzyć się korki.
Prace poza jednią
Ukończona została budowa jezdni prawej S7 Lubień Naprawa, co nie oznacza jednak zakończenia całej inwestycji. - Będą jeszcze wykonywane prace poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi. Kontynuowane są prace przy budowie ogrodzenia trasy. Nie będzie też można korzystać z miejsc obsługi podróżnych: MOP Lubień i MOP Krzeczów, gdyż tu również trwają prace wykończeniowe. Wszystkie te roboty będą kontynuowane dopóki pozwolą na to warunki atmosferyczne - dodaje Iwona Mikrut.
Wcześniej była lewa jezdnia
Otwarcie drugiej jezdni będzie dużą zmianą dla kierowców. Dotychczas - od 20 grudnia 2019 roku - kierowcy mogli jeździć lewą jezdnią w obu kierunkach. Było tam ograniczenie do 70 km/h, a do tego obowiązywał zakaz wyprzedzania.
Opóźnienie w oddaniu do użytku prawej jezdni było podyktowane kłopotami z poprzednim podwykonawcą. 17 lipca 2020 r. GDDKiA zerwała umowę z konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, ponieważ - jak informuje GDDKiA - mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.
Ponadto okazało się, że konsorcjum miało problemy z wypłacaniem podwykonawców. W efekcie ci nawet zorganizowali protesty i blokady zakopianki. Konieczne było wybranie nowej wykonawcy robót. Ten miał nową drogę na odcinku Lubień - Naprawa oddać do końca tego roku. I jak widać, udało mu się to.
Wąskie gardło do wakacji
Nadal jednak na drodze krajowej pozostanie „wąskie gardło”, czyli zwężenie drogi krajowej do jednego pasa – w Naprawie, w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym. Kierowcy nadal będą jeździć tzw. starą zakopianką aż do Skomielnej Białej, gdzie wjadą na kolejny odcinek nowej, dwupasmowej drogi prowadzący do Rabki-Zdrój. Taki stan rzeczy będzie trwał co najmniej do wakacji 2022 roku. Do tego czasu bowiem potrwają prace przy budowie tunelu drogowego.
- Co prawda wykonawca tunelu ma zgodnie z umową czas na zakończenie prac do lutego 2022 roku, jednak już widzimy, że są opóźnienia o jakieś trzy miesiące – mówi Iwona Mikrut.
Gdy uda się ostatecznie zakończyć prace budowlane przy tunelu, potem przyjdzie czas odbiorów technicznych nowego obiektu. A to również może potrwać. Dlatego – choć GDDKiA mówi o wakacjach – tak naprawdę nie wiadomo, czy faktycznie kierowcy będą mogli wjechać do tunelu w czerwcu czy lipcu.
Oprócz odbiorów nadzoru budowlanego i służb technicznych, konieczne będzie dokonanie odbiorów i ćwiczeń służb ratunkowych. Spotkania z przedstawicielami policji czy straży pożarnej GDDKiA już rozpoczęła w tej sprawie.
Nowa droga między Lubniem a Rabką Zdrój powinna więc był w całości gotowa w połowie 2022 roku.
Zmiany także w Rdzawce
Od wtorku zmiany czekają kierowców na kolejnym odcinku nowej zakopianki - między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak informuje GDDKiA, we wtorek 30 listopada uruchomiony zostanie kolejny objazd DK47 w Rdzawce. Przekierowanie ruchu na objazd pozwoli na rozpoczęcie robót ziemnych związanych z posadowieniem wiaduktu i przejścia dla zwierząt.
- Obecnie w Rdzawce trwają prace przy trzech obiektach. Zaawansowanie prac na budowie dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ wynosi aktualnie: roboty drogowe 44 proc., a obiekty inżynierskie: 40,5 proc. - dodaje Iwona Mikrut.
Północna obwodnica Krakowa LISTOPAD 2021. Tak powstają tunel...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w u...