MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa zakopianka. Od wtorku jeździmy już odcinkiem między Lubniem a Naprawą [NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Łukasz Bobek, Aurelia Lupa
Odcinek nowej zakopianki.
Odcinek nowej zakopianki. GDDKiA Kraków
We wtorek 30 listopada 2021 r. otwarta dla kierowców została prawa jezdnia nowej zakopianki na odcinku Lubień – Naprawa. Chodzi o dwupasmowy odcinek w kierunku Zakopanego. Tym samym na jezdni lewej, w kierunku Krakowa, ruch odbywał się będzie także dwoma pasami.

Informację tę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała kilka tygodni temu. Nowa droga, która w całości zostanie udostępniona dla kierowców, ma długość 7,6 km.

Na jezdni w kierunku Nowego Targu i Zakopanego dopuszczalna jest prędkość 100 km/godz., jednak w Naprawie trzeba będzie prędkość zredukować do 50 km/godz., ponieważ będzie tam nadal zawężenie do jednego pasa ruchu - w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym.

- Po dojechaniu do Naprawy trzeba zjechać do drogi powiatowej, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch z drogi ekspresowej. W trosce o bezpieczeństwo pieszych wybudowano na niej także chodniki. Tą drogą po ok. 500 m dojeżdżamy do tzw. starej zakopianki i omijamy budowę tunelu - wyjaśnia Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Z uwagi na zawężenie do jednego pasa ruchu i ograniczenie prędkości, podczas dużego natężenia ruchu w Naprawie mogą tworzyć się korki.

Prace poza jednią

Ukończona została budowa jezdni prawej S7 Lubień Naprawa, co nie oznacza jednak zakończenia całej inwestycji. - Będą jeszcze wykonywane prace poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi. Kontynuowane są prace przy budowie ogrodzenia trasy. Nie będzie też można korzystać z miejsc obsługi podróżnych: MOP Lubień i MOP Krzeczów, gdyż tu również trwają prace wykończeniowe. Wszystkie te roboty będą kontynuowane dopóki pozwolą na to warunki atmosferyczne - dodaje Iwona Mikrut.

Wcześniej była lewa jezdnia

Otwarcie drugiej jezdni będzie dużą zmianą dla kierowców. Dotychczas - od 20 grudnia 2019 roku - kierowcy mogli jeździć lewą jezdnią w obu kierunkach. Było tam ograniczenie do 70 km/h, a do tego obowiązywał zakaz wyprzedzania.

Opóźnienie w oddaniu do użytku prawej jezdni było podyktowane kłopotami z poprzednim podwykonawcą. 17 lipca 2020 r. GDDKiA zerwała umowę z konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, ponieważ - jak informuje GDDKiA - mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.

Ponadto okazało się, że konsorcjum miało problemy z wypłacaniem podwykonawców. W efekcie ci nawet zorganizowali protesty i blokady zakopianki. Konieczne było wybranie nowej wykonawcy robót. Ten miał nową drogę na odcinku Lubień - Naprawa oddać do końca tego roku. I jak widać, udało mu się to.

Wąskie gardło do wakacji

Nadal jednak na drodze krajowej pozostanie „wąskie gardło”, czyli zwężenie drogi krajowej do jednego pasa – w Naprawie, w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym. Kierowcy nadal będą jeździć tzw. starą zakopianką aż do Skomielnej Białej, gdzie wjadą na kolejny odcinek nowej, dwupasmowej drogi prowadzący do Rabki-Zdrój. Taki stan rzeczy będzie trwał co najmniej do wakacji 2022 roku. Do tego czasu bowiem potrwają prace przy budowie tunelu drogowego.

- Co prawda wykonawca tunelu ma zgodnie z umową czas na zakończenie prac do lutego 2022 roku, jednak już widzimy, że są opóźnienia o jakieś trzy miesiące – mówi Iwona Mikrut.

Gdy uda się ostatecznie zakończyć prace budowlane przy tunelu, potem przyjdzie czas odbiorów technicznych nowego obiektu. A to również może potrwać. Dlatego – choć GDDKiA mówi o wakacjach – tak naprawdę nie wiadomo, czy faktycznie kierowcy będą mogli wjechać do tunelu w czerwcu czy lipcu.

Oprócz odbiorów nadzoru budowlanego i służb technicznych, konieczne będzie dokonanie odbiorów i ćwiczeń służb ratunkowych. Spotkania z przedstawicielami policji czy straży pożarnej GDDKiA już rozpoczęła w tej sprawie.

Nowa droga między Lubniem a Rabką Zdrój powinna więc był w całości gotowa w połowie 2022 roku.

Zmiany także w Rdzawce

Od wtorku zmiany czekają kierowców na kolejnym odcinku nowej zakopianki - między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak informuje GDDKiA, we wtorek 30 listopada uruchomiony zostanie kolejny objazd DK47 w Rdzawce. Przekierowanie ruchu na objazd pozwoli na rozpoczęcie robót ziemnych związanych z posadowieniem wiaduktu i przejścia dla zwierząt.

- Obecnie w Rdzawce trwają prace przy trzech obiektach. Zaawansowanie prac na budowie dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ wynosi aktualnie: roboty drogowe 44 proc., a obiekty inżynierskie: 40,5 proc. - dodaje Iwona Mikrut.

Istniejący węzeł Modlnica

Północna obwodnica Krakowa LISTOPAD 2021. Tak powstają tunel...

emisja bez ograniczeń wiekowych

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w u...

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Denel
Teraz korki przesuną się bliżej Zakopanego w pobliżu tunelu budowanego ślamazarnie przez włoską firmę. Tam gdzie budują Włosi zawsze jest duże opóźnienie albo ogłaszany musi zostać nowy przetarg. Ten kontrakt powinien być ostatnim kontraktem na drogi podpisanym przez gdakę z jakąkolwiek włoską firmą. Grazie et a riverderci!
B
Biały
Czy kolegium towarzyszy, czerwonych pająków, gotowe do przecięcia biało-czerwonej ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera