Nowoczesny tramwaj wyjechał na ulice Krakowa. Pojedzie nawet bez trakcji [WIDEO, ZDJĘCIA]

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
Od dziś przez trzy kolejne miesiące krakowskie MPK będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris. O jego zaletach będą mogli przekonać się m.in. mieszkańcy Nowej Huty korzystający z linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem.

WIDEO: Nowoczesne Tramino na ulicach Krakowa. Pojedzie nawet bez trakcji

Autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

Tramwaj Tramino, który przyjechał do Krakowa z Poznania, ma długość blisko 32 metrów. Jest niskopodłogowy, jednowagonowy i składa się z pięciu członów.

Pojazd jest klimatyzowany, a jego wnętrze oświetlane jest lampami LED.

- Z wielką uwagą przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris, wyposażonym w innowacyjny system gromadzenia energii. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii ze Wzgórz Krzesławickich - mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.

Największa innowacją jaką oferuje prezentowany tramwaj, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów.

Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu.

Jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj.

Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju, czyli bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej.

Test tramwaju Solarisa, to nie jedyny test tramwaju na jaki zdecydował się krakowski przewoźnik. Od 25 czerwca 2013 r. po ulicach Krakowa kursuje prototypowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Newag SA z Nowego Sącza.

W tym roku do Krakowa dotrze 36 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy bydgoska firma PESA SA.

Kolejne nowe tramwaje krakowski przewoźnik planuje kupić w perspektywie finansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz

fajny tramwaj ale trochę mało siedzeń i zbyt ciemne wnętrze

j
jag

Metro jest nieosiągalne przy finansowaniu wyłącznie ze środków miasta i dotacji z UE. Na dofinansowanie z tzw. Warszawy nawet nie ma co liczyć.
Trzeba pilnie rozwijać to, na co nas stać.
P.S.
Na szczęście Kraków nie jest metropolią i nie powinien iść w tym kierunku...

n
nie to na siano pojadą

zasrane miasto

p
pan i wladca zajezdni

Sama góra mpk a jego nie ma kpi sobie chyba

h
hahaha

W tym tramwaju to same pedały do smarowania gały.

j
jag

pod włos może być i nie jest to błąd konstrukcyjny

j
jag

Będzie wkrótce kolejny przetarg na 32m tramwaje i linia 52 też doczeka się niskopodłogowców.
Może tym razem wygra właśnie Solaris? - choć raczej z nowym modelem przystosowanym do wymogów zamawiającego (ZIKiT), czyli raczej zbliżonym technicznie i funkcjonalnie do obecnie eksploatowanych najnowszych Bombardierów NGT8.

z
zenon

jakos nie slyszalem zeby ktos byl tam zadluzony jak to mowisz od "niemowlaka po starca"

a
asm.

Tramwaje elektryczne jeżdżą w Krakowie od 1901 roku. Więc chyba można to w pewnym sensie - linie tramwajową, tradycyjną, traktować jak substancję zabytkową. Tramwaje z bateriami bardziej sprawdzą się w zajezdniach, może na pętlach, może w tunelu KST, ale jak pojadą zabytkowe tramwaje bez dostępu do druta w Starym Krakowie, gdzie te pojazdy są ogromną, coroczną atrakcją !?. A co wyszło z "elektrobusami" i gdzie one są skoro na 154 jeździ zwykły autosan ? Co się stało z tą pokazówką urzędników ZIKiT - u ???

j
jag

To pierwszy tramwaj (prototyp) wyprodukowany przez Solarisa (współpraca z Autosan i MPK Łódź) S100 jeszcze jesienią 2009 roku! Ze skosami. Miał być dla Szczecina, ale przetarg wygrała PESA. Później jego wersja rozwojowa S105 zagościła w ilości 45 sztuk w Poznaniu.
Nie jest nowością tak jak i zastosowanie superkondensatorów. Niemniej jednak Solaris dzisiaj jest już uznanym producentem tramwajów, tylko krakowskie MPK stawiając wymogi stosowania wózków skrętnych w zasadzie eliminuje tego producenta w przetargach. Może w kolejnym (Solaris przegrał z PESĄ na dostawę 36-ciu 43 m pojazdów na linię 4 i 50).
Beztrakcyjna sieć w centrum miasta to pomysł dobry, ale kto i za ile wyposaży pozostałe eksploatowane w MPK pojazdy w drogie superkondensatory i konieczną elektronikę sterującą?

g
gelo2002

Ktoś, kto pisał artykuł nie do końca chyba ogarnia temat pojazdów szynowych.
Pojazd ten NIE jest jednowagonowy, ale JEST JEDNOPRZESTRZENNY.

@Kicked by Zmuda.
Rekupacja jedno, magazynowanie w superkondensatorach to drugie. Jedno nie wyklucza drugiego.
Wspomniane przez Ciebie Bombardiery, a także tramy z PESY, które dostaniemy mają możliwość przejechania krótkiego odcinka na prądzie z aku, ale to jest wykorzystane w sporadycznych sytuacjach.
Tramy z układem z superkondensatorami są przystosowane do częstego wykorzystywania ich jako źródło prądu do jazdy w ruchu planowanym. Poza tym, jak napisano w artykule, superkondensatory wykorzystywane są przy rozruchu - aku nie wytrzymały by tylu cykli.

.

Zrozum, żeby mogło powstać metro każdy mieszkaniec (od niemowlaka po starca) musiałby wyłożyć kilkanaście tysięcy złotych - tego miasta po prostu nie stać na taką fanaberię.

K
Kicked by Zmuda.

Ciekawe czy w tym solarisie tak samo jak w newagu padnie przekladnia a panowie serwisanci zapomna nalac oliwy do nowej przekladni i wagon stanie na pol dnia na ktorejs z petli by pozniej moc go na rolkach zwiezc w nocy na zajezdnie bo przekladnia bedzie zmielona w drobny mak a osie zablokowane ? Poza tym przestancie pisac bzdury i poczytajcie sobie o rekuperacji energii w Bombardierach. Dobrze, ze nie trafil na TT bo zajezdnia z gumy nie jest a i "nowe" E6 przyjechaly...

m
mkp

bez metra to sobie kupcie jeszcze z 500 takich tramwajow to i tak niewiel to da

o
ocha, ahhh powaleńcy

Tak banda oszołomów.

Dodaj ogłoszenie