https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most w Krakowie i połączenie Złocienia z Rybitwami ulicą Domagały? Jest projekt, ale utknął

Piotr Rąpalski
Na pierwszym planie widzimy most, po którym przebiega ulica Półłanki w Krakowie. W oddali strzałką zaznaczyliśmy most, który miałby powstać przy przedłużaniu ulicy Domagały do Śliwiaka. Na kolejnych zdjęciach z drona prezentujemy całą okolicę...
Na pierwszym planie widzimy most, po którym przebiega ulica Półłanki w Krakowie. W oddali strzałką zaznaczyliśmy most, który miałby powstać przy przedłużaniu ulicy Domagały do Śliwiaka. Na kolejnych zdjęciach z drona prezentujemy całą okolicę... Szymon Korta
Grupa deweloperów chce by nowa ulica połączyła Złocień z główną arterią Rybitw - ul. Śliwiaka. Do tego trzeba budowy mostu nad Drwiną. Taki układ drogowy oczywiście otworzy też tereny pod zabudowę mieszkaniową i magazynową, ale może też udrożnić ruch w tym rejonie Krakowa. Jest wizja, trafiła w ręce urzędników i... pytamy co się z nią dzieje.

Zmiany na Rybitwach w Krakowie?

Deweloperzy przygotowali koncepcję projektu „Budowa ulicy łączącej ulicę Śliwiaka z ulicą nad Drwiną w Krakowie”. Opracowanie obejmuje budowę drogi łączącej ulicę Śliwiaka z ulicą nad Drwiną w Krakowie o długości około 500 m wraz z budową mostu nad potokiem Drwina Długa, budową chodników, drogi dla rowerów oraz zatoki autobusowej. W zakresie projektu znajduje się także budowa odwodnienia drogowego i kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego. Gdyby taka droga powstała byłaby przedłużeniem ulicy Domagały i połączyła Złocień z Rybitwami. To byłaby również alternatywa do ul. Półłanki, równoległa do niej.

Nowy most w Krakowie i połączenie Złocienia z Rybitwami ulicą Domagały? Jest projekt, ale utknął
Google Maps

Co dziś mamy nad Drwiną, między Śliwiaka a Złocieniem?

Teren znajduje się w południowo-wschodniej części miasta Kraków, w stosunkowo niewielkiej odległości od drogi ekspresowej S7 (IV Obwodnicy Krakowa), węzła autostradowego Kraków Bieżanów, w dzielnicy Podgórze. Również w bezpośrednim sąsiedztwie Krakowskich Zakładów Garbarskich. Od północy teren ograniczony jest ulicą Tadeusza Śliwiaka, od południa ulicą Nad Drwiną.
Teren planowanej inwestycji stanowią grunty orne i nieużytki.

Ulica Tadeusza Śliwiaka posiada dwie jezdnie o szerokości od ok. 10-14.00m rozdzielone pasem zieleni. Jezdnie mają od 2 do 4 pasów ruchu. Ulica Nad Drwiną posiada jedną jezdnie o szerokości ok. 8.00m z 2 pasami ruchu. Wzdłuż ulic zlokalizowane są chodniki, a także usytuowano oświetlenie uliczne oraz odwodnienie.

Nowa droga na Rybitwach w Krakowie

Zaprojektowana droga łącząca ulicę Śliwiaka z ulicą Nad Drwiną będzie miała szerokość 6.50m i jednostronny chodnik wraz z drogą dla rowerów. Chodnik będzie miał szerokość 2 m, droga dla rowerów 3 m. Chodnik oraz droga dla rowerów będzie oddzielona od jezdni pasem zieleni o szerokości 2,5 m. Po stronie wschodniej zaprojektowano pobocze o szerokości 0.75 m.
Po stronie wschodniej ulicy, przy skrzyżowaniu ulicy Nad Drwiną z ulicą Domagały zaprojektowano zatokę autobusową o szerokości 3 m z peronem o szerokości 4 m oraz przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

Na ulicy Nad Drwiną na zachodnim wlocie zaprojektowano wyspę segregującą ruch z azylem dla pieszych o szerokości 2.50m.
Na dojazdach do mostu i na moście zastosowana będzie bariera energochłonna.

Dalsze szczegóły już sobie darujemy. Jest to co najważniejsze. Oczywiście pod dalszą zabudowę tych terenów. Mamy tutaj mieszkaniówkę i magazyny logistyczne. Nowe ulice pozwoliłyby na dołożenie zabudowy. Nie będzie to więc do końca droga, która ulży obecnym mieszkańcom i firmom, ale która sprowadzi tu nowy ruch. Z drugiej jednak strony, to nie teren parku czy lasu, ale gęsto zabudowane już Rybitwy i nowa droga może się przydać.

Tylko, że pozostaje na papierze...

Co się dzieje z projektem dłuższej ulicy Domagały?

Zapytaliśmy urzędników miejskich...

Potwierdzają, że planują nową drogę z deweloperami. "W związku z planowanymi inwestycjami niedrogowymi w terenie ograniczonym drogą S7, torami kolejowymi, ciągiem ulic Christo Botewa – Śliwiaka, a także wobec problemów komunikacyjnych tego rejonu Krakowa (na skrzyżowaniu ulic: Półłanki, Chrtisto Botewa oraz w rejonie przejazdów kolejowych w ul. Półłanki), z inwestorami tej inwestycji, została zawarta umowa na realizację drogi publicznej, zwanej dalej inwestycją drogową (ID) - przedłużenie ul. Domagały, w kierunku skrzyżowania ulic: Christo Botewa, Śliwiaka" - odpisał nam krakowskim magistrat.

"Aktualnie do Wydziału Kształtowania Środowiska UMK zostały złożone dokumenty o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (trwa oczekiwanie na wszczęcie postępowania administracyjnego)". Tylko, że według naszych informacji cała sprawa trwa już od dwóch lat. Szacuje się, że koszt inwestycji może wynosić ok. 8 mln zł. Firmy chcą wyłożyć pieniądze, ale może miastu nie do końca pasuje ich plan.

Kolizja z linią tramwajową na Rybitwy?

"Jednocześnie na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa aktualnie trwa opracowanie koncepcji budowy linii tramwajowej do osiedla Złocień wzdłuż projektowanej ww. drogi publicznej (ID). Przyjmowane przez Inwestorów rozwiązania projektowe dla ID opracowane są w koordynacji z rozwiązaniami koncepcyjnymi ww. inwestycji miejskiej." - odpisują urzędnicy miejscy

Natomiast do Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK nie wpłynął jeszcze wniosek o wydanie decyzji na zezwolenie realizacji inwestycji drogowej (ZRID) lub pozwolenie na budowę przedmiotowej drogi tj. przedłużenia ulicy Domagały do skrzyżowania z ul. Śliwaka.

Wszystko zatem toczy się w urzędniczych biurach i korespondencji z deweloperami. Może warto, aby wypowiedzieli się też mieszkańcy...

Kiedy zakaz trzymania psów na łańcuchach?

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska