FLESZ - Polski żołnierz SG ranny po atakach na granicy z Białorusią

Nowa droga połączyła wschodnie rondo przy zjeździe z autostrady A4 w Podłężu (czyli Węzeł Niepołomice, otwarty w czerwcu 2020 roku) z miejską ulicą Kwiatkowskiego.
To przedsięwzięcie kluczowe dla poprawy komunikacji do i z Niepołomic, a dla mieszkańców Podłęża – spełnienie wieloletnich marzeń. Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy oraz do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej (NSI) ominie wreszcie centrum wioski, gdzie przejeżdża na dobę ok. 25 tys. pojazdów, w tym wiele tirów.
Wraz z otwarciem obwodnicy, na drodze wojewódzkiej 964 przez Podłęże pojawiały się znaki informujące o zakazie ruchu tam pojazdów o masie powyżej 12 ton. W czwartek stosowali się do tego tylko nieliczni kierowcy. Większość jechała „na pamięć”, wciąż przez Podłęże, co ogromnie irytowało mieszkańców, mających nadzieję na szybką poprawę bezpieczeństwa w tym rejonie.
Prace związane z wyznaczeniem ogromnie wyczekiwanego szlaku komunikacyjnego trwały od stycznia 2019 roku (przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj). Inwestorem była gmina Niepołomice. Nie brakowało kłopotów. Pierwszy termin wykonania przedsięwzięcia (30 czerwca 2021) musiano prolongować, z różnych powodów.
- By powstało 2,2 km nowej drogi, konieczne było wybudowanie dodatkowych przepustów nad rzekami Bogusławą i Podłężanką oraz 150-metrowej estakady nad torami kolejowymi. To właśnie te obiekty inżynieryjne – stanowiące główny koszt – wymagały czasochłonnych uzgodnień z Wodami Polskimi i koleją, co ostatecznie opóźniło początek robót budowlanych. We wrześniu 2020 roku trzymaliśmy zrid i rozpoczęła się budowa. Dziś przecięliśmy wstęgę otwierając tą ważną dla mieszkańców inwestycję – podsumowuje burmistrz Niepołomic Roman Ptak.
Budowa Obwodnicy im. św. Jana Pawła II (taką nazwę nadano nowej drodze, wnioskowała to Rada Sołecka Podłęża, a decyzję podjęła Rada Miejska Niepołomic) będzie kontynuowana.
Drugi i ostatni etap projektu obejmie przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej, czyli połączenie NSI z drogą krajową 75. Zaplanowano tam m.in. przebudowę siedmiu skrzyżowań (w tym pięciu na ronda), wzmocnienie nawierzchni, budowę ciągów pieszo-rowerowych i zatok autobusowych (na niektórych odcinkach), modernizację odwodnienia.
Te prace będą finansowane ze Skarbu Państwa (32 mln zł), a samorządy dołożą tu ok. 5 mln zł (Niepołomice) oraz ok. 3 mln zł (województwo małopolskie, które przejmie rolę inwestora). Przedsięwzięcie, zaplanowane w latach 2022-2024 rozpocznie się od prac projektowych.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany