https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Park&ride w Krakowie? Zaparkuj za "dychę" i jedź tramwajem

Piotr Tymczak
Przy budowanej pętli na Ruczaju będzie można zostawić samochód i jechać do centrum tramwajem
Przy budowanej pętli na Ruczaju będzie można zostawić samochód i jechać do centrum tramwajem
Krakowscy urzędnicy przygotowali projekt regulaminu korzystania z systemu park&ride, czyli parkingów, na których można będzie zostawić samochód i przesiąść się do pojazdu komunikacji zbiorowej. Pierwszy z takich parkingów ma być gotowy na przełomie listopada i grudnia. Powstaje przy ul. Czerwone Maki, obok pętli linii tramwajowej na Ruczaju.

Dotarliśmy do projektu zasad pobierania opłat na tego typu obiektach, przygotowanego przez Urząd Miasta. Propozycja jest taka, aby za dobę parkingową kierowcy płacili 10 zł, natomiast ci, którzy wykupią miesięczny bilet sieciowy (Krakowską Kartę Miejską) na przejazdy tramwajami i autobusami mieliby postój bezpłatny.

Takie zasady mają obowiązywać na P&R z kontrolowanym dostępem, czyli tam gdzie będą urządzenia do systemu kontroli biletów i pobierania opłat. Kierowca będzie więc wpuszczany na parking po okazaniu biletu sieciowego. Pozostałe osoby mają płacić 10 zł za postój od momentu wjazdu na parking do czasu wyjazdu, nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej.
Co ważne, na podstawie biletu pobranego na parkingu P&R będzie można w okresie postoju auta podróżować wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej.

Co wtedy, gdy pozostawimy samochód na parkingu poza godzinami otwarcia obiektu? Ma to kosztować dodatkowo 100 zł.
Jak się dowiedzieliśmy, powstał również projekt dla parkingów z niekontrolowanym dostępem, a więc bez urządzeń sprawdzających bilety. Takie park&ride miasto planuje uruchomić przy centrach handlowych na obrzeżach miasta w porozumieniu z ich właścicielami.

- Chodzi głównie o centra handlowe położone blisko linii tramwajowych. Prowadziliśmy już wstępne rozmowy, a teraz ma zostać przedstawiona propozycja dotycząca stworzenia systemu park&ride - powiedział nam Michał Pyclik z miejskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W uchwalonym niedawno przez radę miasta programie parkingowym dla Krakowa powstanie P&R wskazano przy centrach handlowych: Kaufland, Czyżyny, Plaza i Zakopianka. Na nich mogłyby parkować osoby, które mają ważny bilet komunikacji miejskiej: okresowy, jedno- lub wieloprzejazdowy (papierowy lub wydany na innym nośniku), albo na podstawie paragonu lub faktury potwierdzającej dokonanie w dniu korzystania z parkingu jakiegoś zakupu w hipermarkecie, przy którym zlokalizowany jest parking.

- W tym przypadku nie byłoby stałych urządzeń do kontroli opłat, ale pracownicy zarządcy parkingu mogliby sprawdzać, czy kierowcy mają ważny bilet albo paragon - wyjaśnia Michał Pyclik. Jeszcze do ustalenia jest, w jaki sposób mogłyby korzystać z takich parkingów osoby, które chciałyby zapłacić za dobę 10 zł.

Teraz czas na decyzje radnych. To od ich zgody będzie zależeć, czy taki regulamin opłat za postój na P&R zostanie wprowadzony. Wiele wskazuje jednak na to, że poprą oni proponowane rozwiązania.

- Warto spróbować. Od wielu lat mówiło się o potrzebie budowy park&ride. Teraz ważne będzie to, aby powstawały kolejne takie obiekty i dostosowywane zostały do nich rozkłady jazdy komunikacji zbiorowej. Jeżeli kierowcy będą widzieć, że finansowo i czasowo opłaci się zostawienie samochodu na parkingu i dojazd do centrum komunikacją miejską, to będą z tego korzystać - uważa Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Pierwszy P&R przy pętli linii tramwajowej na Ruczaju ma pomieścić 200 aut. - Będzie otwarty pod koniec roku, a system kontroli biletów ma zostać zamontowany do pół roku - informuje Michał Pyclik. Dodaje, że zarządcą obiektu może być spółka, jaką miasto chce powołać do budowy i obsługi parkingów, a jeżeli taka nie powstanie, to ZIKiT.

Planowane parkingi park&ride

Do 2020 roku:

- Czerwone Maki - 200 miejsc
- Olszanica - 100
- Mydlniki-Wapiennik - 50
- Krowodrza Górka - 200
- Górka Narodowa - 250
- Nowy Płaszów - 300
- Złocień - 50
- Łagiewniki - 100
- Swoszowice - 200

Lokalizacje dodatkowe

- Centrum Handlowe Plaza - 100
- CH Kaufland - 100
- CH Czyżyny - 100
- CH Zakopianka - 100

Do 2030 roku:

- Księcia Józefa - 520 Bronowice - 300 Prądnik Czerwony - 550 Wzgórza Krzesławickie - 200
- Mogiła - 100 Bieżanów - 150 Malborska - 100 Opatkowice - 200 Batowice - 100

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Zbuntowany jezuita. Przed Natankiem był ksiądz Kiersztyn

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wryty
Ty bucu....a co z tymi co maja bilet 7 dniowy kutafonie. Dlaczego oni nie moga parkowac za darmo debilu?
w
wryty
Naprawde poczulem sie lepiej wiedzac za za 18 lat bedzie (byc moze) 200 miejsc postojowych w Batowicach. Wychodzi ze od dzisiaj az do tego wspanialego roku bedzie oddawane jedno miejsce postojowe na miesiac. Mozemy byc tylko wdzieczni i bic czolem poklony przed urzedasami z KiTu za ich umiejetnosci planowania i przewidywania oraz podziwiac ich dalekowzrocznosc.
f
foksmolder
gdzie sens? hmmm no nie wiem kto tu ma kłopoty z logiką..
d
dsdds
Taki parking ma sens jak stoi w polu na przedmieściach przy głównej drodze, czyli np. obok Skawiny, na Zakopiance czy 29 l na rogatkach.
...
System parkingów „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) umożliwia bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny:

bilet dobowy,
3-dniowy,
30-dniowy,
90-dniowy,
dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez m.st. Warszawę.
________________________________________________________________________________
Tak to powinno wyglądać.
m
marcin
jak zaparkowanie 1500 aut ma odciążyc korki w miescie przeciez to promil a inwestycja milonowa !!! marnowanie pieniedzy
T
Tramwajarz
Bilet 24 godzinny kupiony w automacie kosztuje 12 zl, a na P&R ma kosztowac 10 zl. Gdzie sens? Gdzie logika? Naturalne jest ze bilet dzienny na P&R powinno kosztowac wiecej niz bilet bez parkowania! Ponadto parkowanie z biletem miesiecznym powinno byc drozsze niz podrozowanie bez parkowania.
G
GUO
Zanim się o czymś napisze warto wpierw zapoznać się z tematyką a tego czego nie ma w książkach dowiedzieć od ludzi ,którzy są fachowcami w tej dziedzinie .Otóż pierwsze parkingi P&R powstały w Krakowie w połowie lat 90 ubiegłego wieku lecz pomimo ,iż był to nowatorski pomysł w skali kraju zamierzenie poniosło totalną klęskę pod względem korzystania z tych parkingów . Parkingi zlokalizowane były przy ul.Kapelanka ,ul.Heleny ,ul.29-go Listopada (vis a vis cmentarza ) ,ul.Kałuży , ul.Włóczków.Parkowanie było bezpłatne i jazda komunikacją miejską też .Temat dopracowano w najdrobniejszych szczegółach nawet takich jak wręcz artystyczne oznakowanie tych parkingów ( kolorowy znak przedstawiający samochód przechodzący w tramwaj i napis P+R ).Ktoś nawet na ten temat napisał pracę magisterską na UJ .
Natomiast obecnie sytuacja się zmieniła .Odbywa się codzienny najazd na Kraków osób tzw. nowobogackich ,którzy mieszkają w kredytowillach w wioskach pod Krakowem i jeżdżą kredytoautami codziennie do pracy do Krakowa. Ponadto trwa totalny najazd do pracy w Krakowie robotników z okolicznych powiatów więc potrzeby parkingowe w zakresie parkingów przesiadkowych zmieniły się w sposób istotny . Jest tylko jedno ale . Urzędnicy opracowują regulaminy ,ustalają ceny ale w mojej ocenie motywacja to główny problem tego rozwiązania .Do takich rozwiązań za granicą się dopłaca bo tutaj chodzi nie o dochody lecz zupełnie inne korzyści jakie przynosi ograniczenie ruchu pojazdów w mieście . Zobaczymy co z tego wyjdzie bo to już kiedyś w Krakowie było a doświadczenia w tym zakresie odeszły zdaje się wraz z osobami ,które kiedyś tym sie profesjonalnie zajmowały.
h
hg
Zanim się o czymś napisze warto wpierw zapoznać się z tematyką a tego czego nie ma w książkach dowiedzieć od ludzi ,którzy są fachowcami w tej dziedzinie .Otóż pierwsze parkingi P&R powstały w Krakowie w połowie lat 90 ubiegłego wieku lecz pomimo ,iż był to nowatorski pomysł w skali kraju zamierzenie poniosło totalną klęskę pod względem korzystania z tych parkingów . Temat dopracowano w najdrobniejszych szczegółach nawet takich jak wręcz artystyczne oznakowanie tych parkingów ( znak przedstawiający samochód przechodzący w tramwaj).Ktoś nawet na ten temat napisał pracę magisterską na UJ .Teraz są inne czasy i odbywa się codzienny najazd na Kraków osób tzw. nowobogackich ,którzy mieszkają w kredytowillach w wioskach pod Krakowem i jeżdżą kredytoautami codziennie do Krakowa. Ponadto trwa totalny najazd do pracy w Krakowie robotników z okolicznych powiatów więc potrzeby parkingowe w zakresie parkingów przesiadkowych zmieniły się w sposób istotny . Jest tylko jedno ale . Urzędnicy opracowują regulaminy ,ustalają ceny ale w mojej ocenie motywacja to główny problem tego rozwiązania .Do takich rozwiązań za granicą się dopłaca i parkowanie jest bezpłatne bo tutaj chodzi nie o dochody lecz zupełnie inne korzyści jakie przynosi ograniczenie ruchu pojazdó w mieście . Zobaczymy co z tego wyjdzie bo to już kiedyś w Krakowie było a doświadczenia w tym zakresie odeszły zdaje się wraz z osobami ,które kiedyś tym sie profesjonalnie zajmowały.
X
XD
Od ponad 20 lat strefę i parkingi obsługiwały prywatne firmy .Wówczas koszty wynosiły od 35% do 49% .W 2011r ZIKiT to przejął bo tłumaczyli ,że będzie taniej i okazało się ,że z publikacji wynika ,że koszty obsługi wynoszą ponad 70%.To efekt działania niekompetentnych osó zarządzających miastem i tą jednostką .Być może chodziło o danie kontraktów znajomym firmom . Teraz okazuje się ,że po zrobieniu całego zamieszania i poniesieniu ogromnych kosztów parkowaniem ma zarządzać spółka tylko ,że tzw. swoja czyli miejska.Nie bardzo natomiast rozumiem dlaczego pracownicy spółki mają lepiej zarządzać tą dziedziną niż urzędnicy z ZIKiT. Czyżby w umowie spółki przewidziano zapis ,że nie będzie można tam zatrudniać ludzie niekompetentnych ?
Celowość założenia spółki ma też praktyczne uzasadnienie bo przecież jest jeszcze tylu znajomych i rodziny urzędników szukających bezskutecznie pracy to będą nowe możliwości .Skoro już tyle tysięcy zatrudnia urząd to ta setka jeszcze się zmieści. Skandal .
k
krakus
Już widzę te tłumy, które będą zostawiać samochody.. We Francji po zostawieniu samochodu na takowym parkingu.. dostajemy bilet całodzienny za darmo, a i oczywiscie za parking też nic nie płacimy :D
d
djrace
a co jak ktoś chce jechać nocnym ?
H
Henio
Po co zikit chce sam zakładać spółkę do zarządzania parkingiem? NIe lepiej ogłosić przetarg na zarządzanie?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska