PKP buduje stacje i przystanki na Sądecczyźnie i w tarnowskim
Zadania inwestycyjne PLK SA, obejmujące modernizację peronów w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” prowadzone są na linii nr 96 Tarnów – Muszyna oraz na l. nr 105 Muszyna – Krynica. Ich efektem będą wygodniejsze podróże z nowych a także odnowionych peronów. Pasażerowie zyskają lepsze możliwości dojazdu pociągiem, m.in. do miejscowości uzdrowiskowych i turystycznych na południu Polski.
- W marcu ruszyły prace budowalne na stacji Tuchów i na przystanku Andrzejówka (na LK nr 96). Ustawiane są ściany nowych peronów. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna. PLK SA łączą realizację inwestycji z prowadzeniem ruchu kolejowego i zapewnieniem podróżnym dostępu do kolei w trakcie prac. Dlatego roboty odbywają się odpowiednio na fragmencie peronów tak, by pasażerowie mogli jednocześnie korzystać z części platformy i bez problemu wejść do pociągu - informuje Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Sukcesywnie realizowane będą roboty na pozostałych przystankach, tych w regionie sądeckim na linii nr 96 jest aż dziesięć, to: Stary Sącz, Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Muszyna, a na na linii nr 105 peron Muszyna-Zdrój. Rozpoczęły się już prace przygotowawcze, obejmujące badania geologiczne, geotechniczne oraz geodezyjne.
Wszystkie zmodernizowane obiekty wyposażone będą w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie. Dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się zostaną wybudowane pochylnie. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących przewidziano także ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2025 r.
Program w Małopolsce obejmuje w sumie 22 lokalizacje. Oprócz modernizacji 13 istniejących stacji i przystanków zaplanowano również budowę 9 nowych miejsc zatrzymywania się pociągów. Podróżni już korzystają z przystanków Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Nowy Sącz Dąbrówka i Nowy Sącz Gorzków oraz Wolbrom Zachodni i Zator Park Rozrywki. W trakcie realizacji są: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek i Pisary.
12 dworców w Dolinie Popradu
Końcem ubiegłego roku Polskie Koleje Państwowe S.A. udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty wkomponowały się w malowniczy krajobraz Beskidu Sądeckiego. Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych.
W ramach inwestycji przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych.
Inwestycja powstała w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. Zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.

- Fajfy w "Sanatorium miłości". Kuracjusze tańczyli w Hawanie w Krynicy Zdroju
- Dla takich widoków warto wstać skoro świt. Tatry widziane z Malnika
- To największa w Polsce mofeta! Unikatowa atrakcja turystyczna. Czekają ją zmiany
- Powiatowe Centrum Sportu w Marcinkowicach oficjalnie otwarte!
- Przyciągnie turystów i ozdobi Nowy Sącz. Ostateczna koncepcję odbudowy zamku
- Memy z Nowym Sączem w tle. Z czego najczęściej śmieją się internauci?