Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworce kolejowe w Dolinie Popradu gotowe. 12 obiektów odbudowanych lub po remoncie wpisało się w krajobraz Beskidu Sądeckiego

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
12 dworców w Dolinie Popradu już służy turystom
12 dworców w Dolinie Popradu już służy turystom PKP S.A
Polskie Koleje Państwowe S.A. udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty wkomponowały się w malowniczy krajobraz Beskidu Sądeckiego. Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych.

Odnowione a także zbudowane na nowo

– Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w całym kraju, również w miejscach, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Dworce w Dolinie Popradu są tego przykładem. Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych uzyskały one nowy blask – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W województwie małopolskim PKP oddały już podróżnym nowoczesne dworce w 17 lokalizacjach, a 12 z nich znajduje się w samej Dolinie Popradu.

- Wszystkie te inwestycje zostały zrealizowane w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. W ramach naszych inwestycji udało się zmienić oblicze obiektów dworcowych w tej części Małopolski, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Wybudowaliśmy także kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów i jednocześnie wpisujących się swoim wyglądem w krajobraz regionu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowoczesne połączenia podnoszą poziom życia mieszkańców regionu. Dzięki tym inwestycjom zwalczane jest zjawisko wykluczenia komunikacyjnego.

– Unia Europejska wspiera przyjazny dla środowiska system transportowy zarówno z programów krajowych, jak i regionalnych. Modernizacja dworców w Dolinie Popradu jest niezwykle udanym przykładem wykorzystania - mówił Łukasz Smółka. wicemarszałek województwa małopolskiego.

12 dworców gotowych

Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych.

Warto wspomnieć o tym, że dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.

Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.

Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, plany dotykowe budynków, a także zlikwidowano bariery architektoniczne.

Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoring, kontrolę dostępu, sygnalizację włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.

Wielomilionowa inwestycja PKP

Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł brutto. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.

Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą projektu oraz prac budowlanych była firma SKB LDR Sp. z o.o.

Koszt przebudowy i budowy dworców w Dolinie Popradu:

  • · Barcice – 6,13 mln zł brutto
  • · Łomnica-Zdrój – 6,32 mln zł brutto
  • · Milik – 6,43 mln zł brutto
  • · Młodów – 7,27 mln zł brutto
  • · Piwniczna – 8,64 mln zł brutto
  • · Piwniczna-Zdrój – 4,94 mln zł brutto
  • · Rytro – 10,26 mln zł brutto
  • · Stary Sącz – 9,11 mln zł brutto
  • · Wierchomla Wielka – 5,42 mln zł brutto
  • · Zubrzyk – 4,70 mln zł brutto
  • · Żegiestów – 7,15 mln zł brutto
  • · Żegiestów-Zdrój – 7,62 mln zł brutto
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zejście na plażę przy hotelu Neptun w Łebie gotowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska