Odnowione a także zbudowane na nowo
– Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w całym kraju, również w miejscach, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Dworce w Dolinie Popradu są tego przykładem. Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych uzyskały one nowy blask – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
W województwie małopolskim PKP oddały już podróżnym nowoczesne dworce w 17 lokalizacjach, a 12 z nich znajduje się w samej Dolinie Popradu.
- Wszystkie te inwestycje zostały zrealizowane w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. W ramach naszych inwestycji udało się zmienić oblicze obiektów dworcowych w tej części Małopolski, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Wybudowaliśmy także kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów i jednocześnie wpisujących się swoim wyglądem w krajobraz regionu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Nowoczesne połączenia podnoszą poziom życia mieszkańców regionu. Dzięki tym inwestycjom zwalczane jest zjawisko wykluczenia komunikacyjnego.
– Unia Europejska wspiera przyjazny dla środowiska system transportowy zarówno z programów krajowych, jak i regionalnych. Modernizacja dworców w Dolinie Popradu jest niezwykle udanym przykładem wykorzystania - mówił Łukasz Smółka. wicemarszałek województwa małopolskiego.
12 dworców gotowych
Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych.
Warto wspomnieć o tym, że dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.
Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.
Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, plany dotykowe budynków, a także zlikwidowano bariery architektoniczne.
Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoring, kontrolę dostępu, sygnalizację włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.
Wielomilionowa inwestycja PKP
Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł brutto. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.
Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą projektu oraz prac budowlanych była firma SKB LDR Sp. z o.o.
Koszt przebudowy i budowy dworców w Dolinie Popradu:
- · Barcice – 6,13 mln zł brutto
- · Łomnica-Zdrój – 6,32 mln zł brutto
- · Milik – 6,43 mln zł brutto
- · Młodów – 7,27 mln zł brutto
- · Piwniczna – 8,64 mln zł brutto
- · Piwniczna-Zdrój – 4,94 mln zł brutto
- · Rytro – 10,26 mln zł brutto
- · Stary Sącz – 9,11 mln zł brutto
- · Wierchomla Wielka – 5,42 mln zł brutto
- · Zubrzyk – 4,70 mln zł brutto
- · Żegiestów – 7,15 mln zł brutto
- · Żegiestów-Zdrój – 7,62 mln zł brutto
- Taki prywatnie jest Marcin Janusz, srebrny medalista Igrzysk Olimpijskich
- Tak mieszkają Sławomir i Kajra. To ich urocze gniazdko w Małopolsce
- Darek kocha motoryzację. W garażu ma lincolna z 1974 roku o wadze ponad 2 ton
- Mural „Matki Sybiraczki” odsłonięty. W uroczystości wzięły udział setki uczniów
- Ten serial to hit. Kręcono go w słynnej wiosce romskiej w Maszkowicach
