- Porozumienie to szansa dla Krakowa. Zapewni spokój, pozwoli wyjść z kryzysu finansowego - mówi Kośmider. Nie zdradza szczegółów dokumentu. Przed podpisaniem musi go jeszcze zatwierdzić rada powiatu PO. Ma to nastąpić 28 października.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że PO zgodzi się na podwyżki podatku od nieruchomości i środków transportu i na wzrost cen biletów jednorazowych w komunikacji miejskiej. Za to prezydent włączy do programu inwestycyjnego budowę metra i zobowiąże się nie podwyższać cen biletów okresowych.
Platforma nie godzi się na zwiększenie opłat w przedszkolach i żłobkach. Urząd ma też wyhamować likwidację szkół. Część z nich będzie wygaszana przez zaniechanie naboru. Prezydent ma również przestać zaskakiwać PO podwyżkami. - Chcielibyśmy razem omawiać projekty uchwał - mówi Stawowy. Wspólne plany zwiększenia dochodów gminy to podwyżka czynszów w lokalach komunalnych.
Umowa dotyczy też inwestycji. Tu niewiele niespodzianek. PO, oprócz metra, skłoniła Majchrowskiego do wpisania do planów projektu modernizacji ocieplenia w szkołach. Inne inwestycje to jednak te same, zapowiadane przez prezydenta od 10 lat, jak budowa tramwaju do Górki Narodowej i Mistrzejowic. Politycy PO zobowiązali się też, że będą zabiegać w stolicy o pieniądze na dokończenie krakowskiego odcinka trasy S7.
Eksperci przyklaskują porozumieniu, ale nie wierzą, aby było trwałe. - To nie jest koalicja na dłuższą metę, ale jednorazowy targ - mówi dr Łukasz Stach, politolog z Uniwersytetu Pedagogicznego. - Sojusz może się utrzymać do uchwalenia budżetu na 2013 r., ale później dojdzie znów do walki politycznej. Silniejszej, im bliżej będzie do wyborów.
***
Za 1 mkw. domu zamiast 62 gr zapłacimy 70 gr, za siedzibę firmy zamiast 20,62 zł - 22,13 zł. Podwyżka zwiększy wpływy do budżetu miasta o 25 mln zł. Za auto o masie 3,5-5,5 t zapłacimy 588 zł zamiast 554 zł. Wpływy z podatku zwiększą się o ok. 3 mln zł. Nie wiadomo, jaki los spotka propozycję prezydenta obniżenia gminnego becikowego z 1000 do 500 zł. Dzięki temu rocznie miasto wydawałoby na ten cel ok. 4,5 mln zł zamiast 9 mln zł.
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!