FLESZ - Jakie opony wybrać? Zimowe czy całoroczne

- Przez tych kilkanaście lat udało nam się ukierunkować dyskusję międzynarodową na temat polskiego teatru, który już nie jest rozpoznawany jako przestrzeń zaledwie kilku nazwisk, ale szersza tradycja dyskusji środowiskowej, pewnej ambicji, która towarzyszy twórcom i pewnego fenomenu związanego z publicznością – podkreślił Bartosz Szydłowski.
Na 14. edycję Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia złoży się trzydzieści spektakli prezentowanych w trybie hybrydowym - sześć dużych inscenizacji pojawi się w trybie online. Nowością tegorocznego festiwalu będzie podwójny konkurs: „Inferno” z udziałem dziewięciu spektakli zrealizowanych w mijający sezonie oraz w tym roku także konkursowy przegląd spektakli młodych twórców „Paradiso”, w którym zaprezentowanych zostanie dziesięć inscenizacji. Oba konkursy oceniać będą jurorzy z Francji, Rosji, Hiszpanii, Niemiec, Grecji, Rumunii, Bośni i Hercegowiny oraz Litwy. Uroczysta gala odbędzie się 11 grudnia w Teatrze Łaźnia Nowa, a towarzyszyć jej będzie koncert Marysi Peszek.
Dwa najbardziej dyskutowane spektakle mijającego sezonu. „Odyseja. Historie dla Hollywood” Krzysztofa Warlikowskiego oraz „3Siostry” Luka Percevala zaprezentowane będą poza konkursem, w nurcie mistrzowskim.
Wspólnym przesłaniem 14. Boskiej Komedii jest hasło „ Post tenebras lux” (po ciemności światło).
- Im ciemniej w rzeczywistości tym jaśniej na scenie teatralnej. Ten paradoks jest zasadą, która wyróżnia sztukę spośród innych ludzkich aktywności. Artyści na scenie przepracowują trudne tematy. Nie odwracają wzroku od spraw bulwersujących i niewygodnych. Konfrontują się z tym co w realnym życiu coraz wyraźniej podlega manipulacjom i wyparciu. Jednocześnie nie chodzi o doraźną politykę, ale o poszukiwanie sensu w czasach jego utraty – wyjaśnia dyrektor festiwalu.
Spektakle biorące udział w konkursie „Inferno” to: „Czerwone nosy” w reż. Jana Klaty z Teatru Nowego w Poznaniu, „Onko” w reż. Weroniki Szczawińskiej z TR Warszawa, „Wujaszek Wania” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego, „Komedia. Wujaszek Wania” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, „Tysiąc i jedna noc. Szeherezada 1979” w reż. Wojtka Farugi z Teatru im. J. Słowackiego, „Tiki i inne zabawy” w reż. Dominiki Knapik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, „Wstyd” w reż. Małgorzaty Wdowik z Nowego Teatru, „Halka” w reż. Anny Smolar z Narodowego Starego, „Sonata jesienna” w reż. Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Narodowego w Warszawie.
W ramach odsłony online będzie można zobaczyć sześć znakomitych spektakli, które zostaną jednorazowo udostępnione widzom na platformie playkrakow.com. Będą to: „Austerlitz” Krystiana Lupy, „Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” Agaty Dudy-Gracz, „Fanny i Aleksander” Łukasza Kosa, „Powrót do Reims” Katarzyny Kalwat, „On wrócił” Roberta Talarczyka i „Kruk z Tower” Aldony Figury. Pokazy będą limitowane czasowo i bezpłatne.
Od pierwszej edycji Boską Komedię wspiera w zakresie wizyt studyjnych zagranicznych partnerów Instytut Adama Mickiewicza, podobnie w tym roku, dzięki współpracy także z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego widzowie będą mieli okazję zobaczyć program teatralny poświęcony Białorusinom.
Ważną częścią festiwalu będą panelowe dyskusje oraz spotkania z twórcami po spektaklach. Panele dotyczyć będą: nowego teatru w Rosji, festiwali w post-pandemicznym krajobrazie oraz zjawiska me too, które zdominowało środowisko teatralne w ostatnim sezonie.