https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy nową linią z Krakowa na Śląsk

Bogusław Kwiecień
Anna Kaczmarz
PKP Polskie Linie Kolejowe obiecują, że pociągi między Krakowem a Oświęcimiem będą jeździć szybciej po remoncie linii 93.

Modernizacja linii nr 93 na odcinku Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice została ujęta w Krajowym Programie Kolejowym. Jej koszt ma wynieść 438 mln zł.

Jest 20, a będzie 120 km/h

W tej chwili podróż 25-kilometrową trasą z Oświęcimia do Trzebini zajmuje 45 minut, a do Krakowa Głównego prawie dwie godziny.

- Są odcinki, gdzie pociągi jadą 20 km/h - mówi Mateusz Żak z Oświęcimia, który dojeżdża na studia do Krakowa.

Po zakończeniu remontu na odcinku Oświęcim - Trzebinia składy pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h, co powinno znacznie skrócić czas przejazdu także do samego Krakowa. - To zachęci ludzi, aby znów zaczęli jeździć pociągami, a nie busami - przypuszcza oświęcimianin.

Studium wykonalności inwestycji, które sfinansowały gminy Chełmek, Libiąż i Chrzanów było gotowe już w 2012 r. W tej chwili trwa przygotowanie projektu budowlanego, w którym zostanie uwzględniona m.in. modernizacja dwóch stacji w Chełmku i Chrzanowie.

Nowa linia przez Oświęcim

PKP PLK traktują inwestycję priorytetowo. Wyremontowany odcinek w przyszłości ma być częścią nowego połączenia Krakowa ze Śląskiem przez Oświęcim. Na Śląsku grupa gmin - Oświęcim, Tychy, Orzesze, Łaziska, Wyry, Bieruń - podpisała z PKP PLK porozumienie dotyczące sfinansowania studium wykonalności i współpracy przy budowie nowej linii Oświęcim - Tychy. Dokument ma kosztować 1,5 mln zł. Powstanie do 2018 r.

Śląsk i Kraków coraz bliżej

Zakończenie inwestycji przewidziane jest w drugiej połowie 2020 roku. Szacuje się, że pochłonie około 170 mln złotych. Według kolejarzy, pociągi Szybkiej Kolei Regionalnej będą w stanie wtedy w 30 minut pokonać 22-kilometrową trasę między Oświęcimiem i Tychami. Jest to ważne dla mieszkańców powiatu oświęcimskiego. Codziennie około 3 tys. osób z Oświęcimia i okolic dojeżdża do pracy w Tychach lub Bieruniu. Większość korzysta z busów, a przejazd coraz bardziej zatłoczoną drogą krajową 44 zabiera od 45 minut do godziny.

Szybką realizacją inwestycji zainteresowany jest także Śląsk. Z Tychów czy Bierunia podróż do Krakowa przez Oświęcim może być krótsza niż przez Katowicę i Trzebinię. - Ta linia otwiera nam drogę do Krakowa - cieszy się Miłosz Stec, zastępca prezydenta Tychów.

Z kolei Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia podkreśla, że miasto zyska jako ośrodek kolejowy na granicy dwóch ważnych regionów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
hm
Przecież ona istnieje linia z Tychów do Oświęcimia, wystarczy reaktywować łącznicę przy ul. Wapiennej.
p
patriota lokalny
w ogole nie przykro. Na siłe chce sie Malopolan, Krakusów z Wami Hanysami pogodzić. Nigdy! Kiedyś nam Kazimierz Wielki wybudował zamki po to aby nas chronic przeda hordą ze śląska tak i teraz: zostańcie sobie za przemszą. Nigdy Maloplanin nie będzie przyjacielem Hanysa! nawet politycy tego nie uczynią!
M
Michał K
Oczywiście lobby busiarzy bydlarzy już piszczy. Skórcenie tego czasu jest potrzebne, taniej i wygodniej dojeżdża się pociągiem niż własnym samochodem lub bydłobusem!
Cała europa i świat jest podparta koleją! Oby tylko nie zapomnieli o nowych pociągach :))
m
marek
Wcale sie o to nie prosze aby centusie byli przyjacielami slazakow .Wy krakusy to wyzej sra...ie jak du...y macie!
M
Marcin
jak wyżej
M
Marcin
Są firmy, które mają w tym żywotny interes aby przynajmniej przez 11 lat podróż pociągiem z Krakowa do Katowic trwała tak długo.
g
gniewko_syn_ryba
"Pojedziemy nową linią z Krakowa na Śląsk. PKP Polskie Linie Kolejowe obiecują, że pociągi między Krakowem a Oświęcimiem będą jeździć szybciej po remoncie linii 93."

Gdzie tu masz cokolwiek o Tychach ?
B
Bartek
W artykule jest mowa o nowej linii kolejowej do Tychów. Sam twierdzisz, że Oświęcim jest na Śląsku i z samego siebie się śmiejesz.
g
gniewko_syn_ryba
;)
g
gniewko_syn_ryba
Wg mojej wiedzy co najmniej od XIV w. już nie...
s
studentka
Dojeżdżam pociągiem z Tarnowa do Katowic i to, ile pociąg jedzie z Krakowa do Katowic to jakaś masakra. Odległość między Tarnowem a Krakowem i Krakowem a Katowicami jest dokładnie taka sama, jednak pierwszy pociąg jedzie max 1 h 20, a drugi... 2h!!! Powinno też być więcej pociągów do Katowic, bo po tym o 7 następny jest dopiero o 13!!
g
gosc
W końcu postęp. Dzieki tej inwestycji oby wypaliła w rzeczywistości a nie na papierze firm doradczych czy projektów architektonicznych, Chrzanów Trzebinia staną się miastami a nie zaniedbanymi miejscowościami z pijaczkami w których strach mieszkać.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska