MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy nową linią z Krakowa na Śląsk

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Anna Kaczmarz
PKP Polskie Linie Kolejowe obiecują, że pociągi między Krakowem a Oświęcimiem będą jeździć szybciej po remoncie linii 93.

Modernizacja linii nr 93 na odcinku Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice została ujęta w Krajowym Programie Kolejowym. Jej koszt ma wynieść 438 mln zł.

Jest 20, a będzie 120 km/h

W tej chwili podróż 25-kilometrową trasą z Oświęcimia do Trzebini zajmuje 45 minut, a do Krakowa Głównego prawie dwie godziny.

- Są odcinki, gdzie pociągi jadą 20 km/h - mówi Mateusz Żak z Oświęcimia, który dojeżdża na studia do Krakowa.

Po zakończeniu remontu na odcinku Oświęcim - Trzebinia składy pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h, co powinno znacznie skrócić czas przejazdu także do samego Krakowa. - To zachęci ludzi, aby znów zaczęli jeździć pociągami, a nie busami - przypuszcza oświęcimianin.

Studium wykonalności inwestycji, które sfinansowały gminy Chełmek, Libiąż i Chrzanów było gotowe już w 2012 r. W tej chwili trwa przygotowanie projektu budowlanego, w którym zostanie uwzględniona m.in. modernizacja dwóch stacji w Chełmku i Chrzanowie.

Nowa linia przez Oświęcim

PKP PLK traktują inwestycję priorytetowo. Wyremontowany odcinek w przyszłości ma być częścią nowego połączenia Krakowa ze Śląskiem przez Oświęcim. Na Śląsku grupa gmin - Oświęcim, Tychy, Orzesze, Łaziska, Wyry, Bieruń - podpisała z PKP PLK porozumienie dotyczące sfinansowania studium wykonalności i współpracy przy budowie nowej linii Oświęcim - Tychy. Dokument ma kosztować 1,5 mln zł. Powstanie do 2018 r.

Śląsk i Kraków coraz bliżej

Zakończenie inwestycji przewidziane jest w drugiej połowie 2020 roku. Szacuje się, że pochłonie około 170 mln złotych. Według kolejarzy, pociągi Szybkiej Kolei Regionalnej będą w stanie wtedy w 30 minut pokonać 22-kilometrową trasę między Oświęcimiem i Tychami. Jest to ważne dla mieszkańców powiatu oświęcimskiego. Codziennie około 3 tys. osób z Oświęcimia i okolic dojeżdża do pracy w Tychach lub Bieruniu. Większość korzysta z busów, a przejazd coraz bardziej zatłoczoną drogą krajową 44 zabiera od 45 minut do godziny.

Szybką realizacją inwestycji zainteresowany jest także Śląsk. Z Tychów czy Bierunia podróż do Krakowa przez Oświęcim może być krótsza niż przez Katowicę i Trzebinię. - Ta linia otwiera nam drogę do Krakowa - cieszy się Miłosz Stec, zastępca prezydenta Tychów.

Z kolei Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia podkreśla, że miasto zyska jako ośrodek kolejowy na granicy dwóch ważnych regionów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska