https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Północna obwodnica: Kraków czekał na tę trasę przez lata. Teraz będzie trzeba utrzymać nowe drogi

Piotr Tymczak
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa GDDKiA
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa jest na ukończeniu. Nowa droga ma poprawić komunikację w stolicy Małopolski. Nową infrastrukturę trzeba będzie jednak utrzymać. Miasto przygotowuje się do podpisania porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przekazania i przejęcia zarządzania drogami lokalnymi, które powstały w ramach budowy drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa na terenie gminy Kraków. Uchwałę dającą zielone światło na takie rozwiązanie, w środę 23 października, przegłosowali krakowscy radni.

- To porozumienie to pierwszy krok do kolejnego etapu, czyli przejęcia dróg i uznanie ich jako gminne albo powiatowe – wyjaśnia Piotr Trzepak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

GDDKiA buduje Północną Obwodnicę Krakowa (w ciągu drogi ekspresowej S52) na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła).

W związku z tym zadaniem konieczna była również rozbudowa dróg lokalnych stanowiących połączenie z Północną Obwodnicą Krakowa, m.in. ulic Łokietka, Jurajskiej, Pękowickiej, Na Zielonki, Do Cegielni, Dożynkowej, Morcinka oraz budowa zupełnie nowych układów drogowych obsługujących inwestycję.

Porozumienie miasta z GDDKiA ma szczegółowo dotyczyć m.in.:

  • przejęcia przez prezydenta Krakowa w zarząd i utrzymanie wskazanych w treści porozumienia dróg lokalnych stanowiących połączenie z budowaną Północną Obwodnicą Krakowa, które będą stanowić uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom mieszkańców Krakowa;
  • umożliwienia GDDKiA korzystania z przejętych dróg celem utrzymania prawidłowego stanu Północnej Obwodnicy Krakowa;
  • trybu zgłaszania, w okresie obowiązywania gwarancji, wad ujawnionych w przejętych drogach celem ich usunięcia przez wykonawcę Północnej Obwodnicy Krakowa oraz dokonywania przeglądów gwarancyjnych.

- Z założenia GDDKiA zarządza autostradami i drogami ekspresowymi. W związku z powstaniem Północnej Obwodnicy Krakowa była jednak również konieczność rozbudowy czy budowy dróg lokalnych zapewniających odpowiednie skomunikowanie z obwodnicą. Będą z nich korzystać mieszkańcy, ale ktoś musi się nimi zajmować, stąd wystąpienie miasta w sprawie przejęcia tych dróg - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Nowoutworzone drogi przewidziane zostały jako mające kategorię gminną lub powiatową, a takimi drogami położonymi w granicach administracyjnych gminy Kraków zarządza prezydent Krakowa, jako zarządca dróg publicznych (przy pomocy jednostki organizacyjnej – Zarządu Dróg Miasta Krakowa).

- Docelowo zatem to gmina Kraków będzie odpowiedzialna za utrzymanie i zarządzanie infrastrukturą wykonaną przez GDDKiA - wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Ile to będzie kosztować? To się dopiero okaże

Zawarcie porozumienia między obecnym zarządcą wybudowanych dróg – GDDKiA – a ich przyszłym zarządcą – prezydentem Krakowa – stanowi pierwszy krok na drodze do sformalizowania przejęcia infrastruktury w zarząd. Porozumienie będzie stanowić podstawę do przejęcia dróg, w szczególności do sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego oraz przekazania dokumentów księgowych i dokumentacji powykonawczej.

Jakie będą skutki finansowe przejęcia dróg przez miasto? To dopiero ma zostać ustalone w drodze zawieranego między GDDKiA a gminą Kraków porozumienia.

- Skutki te zależą zatem w przeważającej mierze od treści porozumienia. Uchwała nie wpłynie na sferę zatrudnienia pracowników samorządowych - wyjaśniają w urzędzie.

Ma odciążyć Kraków od ruchu tranzytowego

Plan jest taki, by Północna Obwodnica Krakowa została udostępniona do użytku pod koniec 2024 roku. Inwestycja kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Otwarcie tej drogi ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.

Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.

Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.

W skład S52 Północnej Obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska