- To porozumienie to pierwszy krok do kolejnego etapu, czyli przejęcia dróg i uznanie ich jako gminne albo powiatowe – wyjaśnia Piotr Trzepak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
GDDKiA buduje Północną Obwodnicę Krakowa (w ciągu drogi ekspresowej S52) na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła).
W związku z tym zadaniem konieczna była również rozbudowa dróg lokalnych stanowiących połączenie z Północną Obwodnicą Krakowa, m.in. ulic Łokietka, Jurajskiej, Pękowickiej, Na Zielonki, Do Cegielni, Dożynkowej, Morcinka oraz budowa zupełnie nowych układów drogowych obsługujących inwestycję.
Porozumienie miasta z GDDKiA ma szczegółowo dotyczyć m.in.:
- przejęcia przez prezydenta Krakowa w zarząd i utrzymanie wskazanych w treści porozumienia dróg lokalnych stanowiących połączenie z budowaną Północną Obwodnicą Krakowa, które będą stanowić uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom mieszkańców Krakowa;
- umożliwienia GDDKiA korzystania z przejętych dróg celem utrzymania prawidłowego stanu Północnej Obwodnicy Krakowa;
- trybu zgłaszania, w okresie obowiązywania gwarancji, wad ujawnionych w przejętych drogach celem ich usunięcia przez wykonawcę Północnej Obwodnicy Krakowa oraz dokonywania przeglądów gwarancyjnych.
- Z założenia GDDKiA zarządza autostradami i drogami ekspresowymi. W związku z powstaniem Północnej Obwodnicy Krakowa była jednak również konieczność rozbudowy czy budowy dróg lokalnych zapewniających odpowiednie skomunikowanie z obwodnicą. Będą z nich korzystać mieszkańcy, ale ktoś musi się nimi zajmować, stąd wystąpienie miasta w sprawie przejęcia tych dróg - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Nowoutworzone drogi przewidziane zostały jako mające kategorię gminną lub powiatową, a takimi drogami położonymi w granicach administracyjnych gminy Kraków zarządza prezydent Krakowa, jako zarządca dróg publicznych (przy pomocy jednostki organizacyjnej – Zarządu Dróg Miasta Krakowa).
- Docelowo zatem to gmina Kraków będzie odpowiedzialna za utrzymanie i zarządzanie infrastrukturą wykonaną przez GDDKiA - wyjaśniają w krakowskim magistracie.
Ile to będzie kosztować? To się dopiero okaże
Zawarcie porozumienia między obecnym zarządcą wybudowanych dróg – GDDKiA – a ich przyszłym zarządcą – prezydentem Krakowa – stanowi pierwszy krok na drodze do sformalizowania przejęcia infrastruktury w zarząd. Porozumienie będzie stanowić podstawę do przejęcia dróg, w szczególności do sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego oraz przekazania dokumentów księgowych i dokumentacji powykonawczej.
Jakie będą skutki finansowe przejęcia dróg przez miasto? To dopiero ma zostać ustalone w drodze zawieranego między GDDKiA a gminą Kraków porozumienia.
- Skutki te zależą zatem w przeważającej mierze od treści porozumienia. Uchwała nie wpłynie na sferę zatrudnienia pracowników samorządowych - wyjaśniają w urzędzie.
Ma odciążyć Kraków od ruchu tranzytowego
Plan jest taki, by Północna Obwodnica Krakowa została udostępniona do użytku pod koniec 2024 roku. Inwestycja kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Otwarcie tej drogi ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.
Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.
Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.
W skład S52 Północnej Obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
