Południowa obwodnica Nowego Targu to temat, który od kilku miesięcy wzbudza spore emocje w Nowym Targu – zwłaszcza mieszkańców południowo-wschodnich rejonów. Według projektu GDDKiA obwodnica ma zaczynać się na nowo budowanym węźle Nowy Targ Południe w ciągu nowe drogi krajowej DK47, przebiegać przy osiedlu na Polanie Szaflarskiej, w sąsiedztwie strefy aktywności i dalej nad rzeką Biały Dunajec, przy lotnisku aż do drogi krajowej nr 49.
Według mieszkańców droga ta spowoduje, że utracą oni tereny rekreacyjne, z których z roku na rok korzysta coraz więcej osób. Wielokrotnie wskazywali oni, że są za obwodnicą, ale w innym przebiegu. Proponowali obwodnicę na południe od rezerwatu Bór na Czerwonem. Wniosek o przeprojektowanie złożyli do rady miasta, a radni zwrócili się z takim apelem do GDDKiA.
Ostatnio Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, odpowiedział radnym ws. obwodnicy. Przesłanie tego pisma jest takie, że nie da się wybudować obwodnicy w innym przebiegu – to byłaby to dużo droższa inwestycja i ingerowałaby znacznie w obszar Natury 2000.
- Przyjmując podstawowe parametry wyjściowe tj. punkt rozpoczęcia obwodnicy na węźle Nowy Trag Południe oraz prędkość do projektowania dla drogi klasy GP (obecnie, a wcześniej prędkość projektową i miarodajną) nie ma możliwości zaprojektowania wariantu bez ingerencji w teren rezerwatu Bór na Czerwonem oraz obszaru Natura 2000. Warianty W1-W3 zaproponowane przez GDDKiA zbliżają się do rezerwatu oraz obszaru Natura 2000 punktowo, natomiast wariant po stronie południowej oddziaływałby na te obszary negatywnie na długim odcinku. To powoduję, że jest to wariant nieakceptowalny środowiskowo. GDDKiA nie widzi uzasadnienia dla uzupełnienia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach o wariant, który ingerowałby w obszary cenne przyrodniczo w tak dużym zakresie – czytamy w piśmie.
Tomasz Pałasiński dodaje, że „lokalizacja drogi po południowej stronie rezerwatu i obszaru Natura 2000 powoduje wydłużenie obwodnicy o ponad 25% w stosunku do wariantu preferowanego W3, co wpływa również na koszt realizacji. Zwiększony musiałby być również zakres jezdni dodatkowych obsługujących tereny wzdłuż obwodnicy, z uwagi na brak sieci drogowej w tej części miasta. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że warianty W1 – W3 porządkują drogi dojazdowe w sąsiedztwie lotniska umożliwiając jego skomunikowanie z obwodnicą. Jest to istotne z uwagi na jego plany rozwojowe. Czego nie zapewni wariant południowy”.
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA zastrzega, że analizowane będzie, czy nowa droga ma zostać poprowadzona po estakadzie, czy po nasypie.
Obecnie GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla planowanej obwodnicy. Proceduje to urząd gminy Nowy Targ. Po uzyskaniu DŚU powstanie koncepcja programowa obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach GDDKiA będzie prowadzić m.in. badania geologiczne terenu. Następnie drogowcy planują ogłosić przetarg na wykonanie tej inwestycji w formule "Projektuj i buduj". Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029.
Obwodnica Nowego Targu jest przygotowywana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ok. 820 km. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów zaplanowała ok. 28 miliardów zł. W Małopolsce ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej. Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie.
Droga do Morskiego Oka otwarta dla pieszych. Nowy asfalt już...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]