- Potrzebna jest korekta cen biletów ze względu na radykalny wzrost kosztów energii, paliwa, inflację – przekonuje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury przedstawił radnym dwa projekty uchwał dotyczące podwyżek cen biletów. Pierwsza propozycja dotyczy wprowadzenia w Krakowie biletu miesięcznego za 109 zł (obecnie za 80 zł), który pełniłby też rolę biletu metropolitalnego, a więc obejmowałby nie tylko podróże tramwajami i autobusami, ale również pociągami. Warunek jest taki, że radni przyjmują tę propozycję bez obniżania kwoty, bowiem 109 zł, to cena najtańszego biletu kolejowego.
Jeżeli radni się na to nie zgodzą, to na stole pozostanie druga propozycja, która dotyczy wprowadzenia biletu miesięcznego na przejazdy tramwajami i autobusami za 109 zł i tę kwotę radni będą mogli ewentualnie skorygować, a więc obniżyć. Projekt zakłada też wprowadzenie biletu metropolitalnego za 159 zł, a więc nie tylko na tramwaje i autobusy, ale także na przejazdy po Krakowie pociągami. I cena tego drugiego biletu nie podlegałaby modyfikacjom.
- Prezydent Krakowa ma podpisane porozumienia z wójtami i burmistrzami ościennych gmin dotyczące organizacji transportu w aglomeracji. Przejęliśmy obowiązki organizatora transportu. Jest wyraźnie oczekiwanie, wręcz apel ze strony włodarzy tych gmin i marszałka województwa, aby dokonać zmian, które umożliwią wprowadzenie zintegrowanego biletu - zaznacza dyr. Łukasz Franek.
Uzasadniają drożejącą energią i paliwem
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku i na początku tego roku prezydent Krakowa próbował przeforsować projekt uchwały zakładający wprowadzenie biletu aglomeracyjnego za 119 zł. Miejscy radni przegłosowali, że są przeciwni podwyżkom, aby w trudnych czasach nie obciążać mieszkańców dodatkowymi opłatami.
Wygląda jednak na to, że teraz może być inaczej i radni zgodzą się na zmianę cen. Na razie obie prezydenckie propozycje zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Infrastruktury Rady Miasta Krakowa i to bez większej dyskusji. Teraz tematem ma się już zająć cała Rada Miasta podczas środowej sesji (8 marca).
W uzasadnieniu projektów uchwał prezydent wyjaśnił, że z budżetu miasta finansowane jest ponad 65 proc. kosztów transportu zbiorowego. "Wpływ na tak wysoki wskaźnik pokrycia kosztów ma rosnąca inflacja, ceny paliw i energii. Na podstawie umów z operatorami świadczącymi usługi przewozowe waloryzacja stawki jednostkowej za wozokilometr oraz pociągokilometr wyliczana jest jako wrzesień roku poprzedniego do sierpnia roku bieżącego. W związku z powyższym wzrostem wskaźnika wrzesień 2021 r. do sierpień 2022 r. koszty energii wzrosły o 22,3 proc., a paliwo 52,42 proc." - zaznaczono w dokumencie.
Przedstawiono także jak wzrastały ceny wozokilometra, czyli opłaty wobec MPK za przejechane kilometry. I tak w przypadku tramwajów w 2018 r. jeden wozokilometr kosztował 14,44 zł, w 2020 r. - 15,96 zł, do połowy 2022 r. - 18,45 zł, a obecnie - 26,01 zł. W przypadku autobusów miejskich to kwoty: 2018 r. - 7,77 zł, 2020 - 8,71 zł, do połowy 2022 r. - 9,31 zł, 2023 r. - 11,34 zł. Nieco tańsze stawki są dla autobusów aglomeracyjnych: 2018 r. - 6,14 zł, 2020 r. - 6,88 zł, do połowy 2022 r. - 7,34 zł, 2023 r. - 8,93 zł.
Wpływy mają się zwiększyć o 40 mln zł
Oszacowano, że zaproponowana korekta cen biletów wygeneruje dodatkowy wpływ do budżetu miasta na poziomie około 40 mln zł rocznie. Wyliczenia dokonano na podstawie ilości sprzedanych biletów w 2022 r. Wzięto jednak pod uwagę, że kwota może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu w zależności od ilości pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej.
Podwyżka cen biletów tylko w nieznacznym stopniu ma rozwiązać problem braku środków na komunikację miejską w tym roku. Związana z tym dziura w budżecie sięga ok. 420 mln zł.
Bilet metropolitalny miałby zostać wprowadzony od 1 czerwca 2023 r. Ma się to zbiec z zakończeniem wielkiej inwestycja kolejowej za ponad 1,2 mld zł, polegającej m.in. na dobudowie dodatkowych torów dla kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Pozwoli to na uruchomienie większej liczby połączeń i kursów pociągów.
W Urzędzie Marszałkowskim, który odpowiada za organizację kursów pociągów w województwie, informują, że mają obowiązywać następujące linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej:
- SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko;
- SKA2: Przeciszów – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sędziszów;
- SKA3: Tarnów – Kraków Główny (analizowane jest wydłużenie części kursów przez Trzebinię do Oświęcimia).
Średnia cena piwa będzie szła w górę

- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II