Putto – motyw dekoracyjny przedstawiający małego nagiego chłopca obecny w sztuce renesansu, głównie włoskiego i niemieckiego oraz baroku. Na krakowskiej wystawie znalazło się ponad sto obiektów reprezentujących różne dziedziny sztuki ze zbiorów polskich i europejskich.
- Motyw putta wywodzi się z antyku, wykorzystywany był często w sztuce renesansu i baroku, kiedy to nadawano mu rozmaite treści nie tylko małych greckich erosów i ich łacińskich odpowiedników, zwanych amorkami lub kupidynami, ale też rozmaitych duchowych mieszkańców chrześcijańskiego nieba – wyjaśnia prof. Marcin Fabiański, kurator wystawy.
Pulchną postać małego chłopca zwiedzający zobaczą w dziełach m.in. Andrei Mantegni, Albrechta Dürera, Lorenza di Credi oraz prace warsztatów Andrei della Robbia, Lucasa Cranacha starszego czy Donatella. Prezentowane obiekty przyjechały do Krakowa z takich kolekcji jak Muzeum Sztuk Pięknych w Orleanie, z paryskiego Luwru, londyńskiego Victoria and Albert Museum czy wiedeńskiego Kunsthistoriches Museum.
- To wystawa o tym, jak dobrze zdefiniował człowieka renesans i jak wciąż w tej definicji funkcjonujemy. Jednym z jej elementów jest to, ile treści można przekazać poprzez motyw małego dziecka płci męskiej do pięciu lat, bo tak definiowano putto – bohatera naszej wystawy „Uskrzydlone. Putta w sztuce renesansu” – mówiąc prawdę o człowieku, jego pięknie, przemijaniu, groteskowości, ironii. To okazja też, by docenić sztukę renesansu z nieoczywistego punktu widzenia - mówi Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
Wystawa będzie czynna w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie od 28 czerwca do 6 października.