Radni z Dzielnicy I podjęli uchwałę, w której zawarli trzy wnioski do prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego w związku z planami budowy metra.
Oczekują wielu prac badawczych związanych z metrem
Pierwszy z wniosków dotyczy przystąpienia do przeprowadzenia badań mających określić wpływ budowy, a następnie funkcjonowanie metra na przestrzeń podziemną - warstwy ziemi, zabytki, cieki wodne, sieci teletechniczne, a także naziemną – zabudowa, w tym zabytki i sieć dróg Dzielnicy I Stare Miasto oraz zieleń.
Kolejny wniosek dotyczy opracowania zagadnień związanych z oddziaływaniem planowanej inwestycji na otoczenie w oparciu o wiedzę i doświadczenia pracowników naukowych krakowskich uczelni, a także przedstawicieli innych ośrodków naukowych w Polsce i za granicą oraz specjalistów krajowych i zagranicznych na bieżąco realizujących konkretne przedsięwzięcia.
Radni z "jedynki" zaznaczyli, że istotne znaczenie powinna mieć również współpraca międzynarodowa; korzystanie z doświadczeń innych miast posiadających metro, w tym miast partnerskich. Zawnioskowali też o sporządzanie ogólnodostępnych raportów cząstkowych i raportu końcowego podsumowującego prowadzone prace badawcze.
W trosce o bezpieczeństwo i wielowiekową zabudowę
W uzasadnieniu do uchwały radni z Dzielnicy I zwrócili uwagę, że planowane prace budowlane, w tym przede wszystkim drążenie tunelu, a następnie funkcjonowanie metra będą mieć ogromny wpływ na środowisko Dzielnicy I Stare Miasto.
"W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, stan środowiska, wielowiekową zabudowę i pomyślną realizację planowanej inwestycji należy przystąpić do systematycznych prac badawczych, w tym inwentaryzacyjnych, z udziałem specjalistów (teoretyków i praktyków zrzeszonych np. w Stowarzyszeniu Architektów Polskich) z różnych dziedzin: urbanistyki, architektury (statycy), budownictwa, geologii, historii sztuki (konserwatorzy zabytków) i akustyków" - zaznaczyli w uzasadnieniu radni z "jedynki".
Zaniepokojeni mieszkańcy osiedla Oficerskiego
Uchwałę związaną z planami budowy metra podjęli też radni z Dzielnicy II Grzegórzki. Zwrócili się w niej do prezydenta Krakowa z dwoma wnioskami:
o wzięcie pod uwagę w procesie planowania i budowy metra kwestii dotyczących istniejącej zieleni, wrażliwej tkanki społecznej, założeń architektonicznych, zabytkowej zabudowy osiedla Ofierskiego;
o przeprowadzenie specjalistycznych badań geotechnicznych w związku z właściwościami gruntu pod zabytkową częścią osiedla Oficerskiego.
W uzasadnieniu radni z "dwójki" podkreślili, że zareagowali na podstawie otrzymanych zgłoszeń od mieszkańców osiedla Oficerskiego dotyczące planowanej budowy metra.
"Zgodnie z projektem, w ciągu trasy premetra między rondem Mogilskim a rondem Młyńskim, przewidywane jest umiejscowienie wyjścia ewakuacyjnego w rejonie zabytków przy ul. Kasprowicza, co budzi zaniepokojenie wśród mieszkańców. Wskazują oni na możliwe zawalenie się budynków dookoła ciasnej przestrzeni i piaszczystego gruntu. W związku z powyższym, zwracamy uwagę, iż lepszym rozwiązaniem z perspektywy mieszkańców mogłoby być poprowadzenie linii metra pod głównymi ulicami miasta, takimi jak al. Beliny-Prażmowskiego czy ul. Brodowicza, bądź pod terenami firmy farmaceutycznej TEVA, co pozwoliłoby uniknąć ingerencji w zabudowę mieszkaniową" - napisali w uzasadnieniu radni z Dzielnicy II.
"Zgodnie z informacją otrzymaną od mieszkańców w opinii do „Raportu oddziaływania na środowisko” w części dotyczącej wymagań higienicznych i zdrowotnych dla inwestycji „Budowa premetra w Krakowie” prezentuje wymagania dotyczące wód, zagospodarowania placu budowy, urobku 2 i zanieczyszczeń, przywozu i składowania materiałów budowlanych, zanieczyszczeń powietrza i hałasu w szczególności podczas budowy jest niewykonalnym na Osiedlu Oficerskim ze względu na wąskie, jednokierunkowe ulice i zwartą zabudowę, co uniemożliwi większej części mieszkańców osiedla normalne, codzienne funkcjonowanie. Wnioskujemy także o przeprowadzenie spotkań informacyjnych dla mieszkańców z ekspertami, którzy wyjaśnią ewentualne wątpliwości związane z planowaną inwestycją" - dodali radni z "dwójki".
Nie doprowadzić do katastrofy takiej, jaka zdarzyła się w Łodzi
W krakowskim magistracie uspokajają, że przygotowanie budowy metra zostanie poprzedzona dogłębnymi badaniami i analizami.
- Rozumiemy obawy mieszkańców i chcemy zapewnić, że kwestia wpływu budowy metra na przestrzeń podziemną i naziemną jest dla nas absolutnie kluczowa. Już na etapie raportu środowiskowego przeprowadzono analizy, a kolejne badania będą prowadzone na bieżąco we współpracy z ekspertami z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej - podkreśla Marek Grochowicz, zastępcę dyrektora w Wydziale Strategii i Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Krakowa. - Co ciekawe, właśnie temu tematowi poświęcone było spotkanie Rady Techniczno-Naukowej, które odbyło się z udziałem geologów, geofizyków i hydrogeologów na Akademii Górniczo-Hutniczej. Konsultujemy się także przedstawicielami metra w Warszawie, którzy wchodzą w skład tej rady. Naszym priorytetem jest to, by metro powstało w sposób przemyślany, bezpieczny i z pełnym poszanowaniem dla mieszkańców i tkanki Krakowa - dodaje.
O komentarz poprosiliśmy też prof. Andrzeja Szaratę, rektora Politechniki Krakowskiej, przewodniczącego Rady Techniczno-Naukowej ds. Budowy Metra.
- W ramach dotychczasowych przygotowań do budowy podziemnego transportu szynowego w Krakowie wykonano badania, odwierty o głębokości do kilkaset metrów. To zdecydowanie za mało - mów prof. Andrzej Szarata.
Przyznaje, że na ostatnim posiedzeniu Rady Techniczno-Naukowej ds. Budowy Metra pracownicy AGH przedstawili, jakie niezbędne badania muszą zostać wykonane, by tunel pod centrum Krakowa był bezpieczny.
- Wszyscy mają tego świadomość, co należy zrobić. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że nie wyciągniemy lekcji z tego co stało się na przykład w Łodzi - dodaje prof. Andrzej Szarata.
Przypomnijmy, że w Łodzi zawaliła się część kamienicy, pod którą drążono tunel podziemnej kolei.
Prof. Andrzej Szarata zaznacza: - Uważam, że dzisiejszy stan wiedzy i kompetencje zespołu przygotowującego metro w Krakowie są tak wysokie, iż będziemy w stanie w sposób bezpieczny zaprojektować i wykonać taką inwestycję.
Przygotowują linię metra z tunelem pod centrum Krakowa
Przypomnijmy, że Kraków przygotowuje się do budowy pierwszej linii metra. Jej pierwszy podziemny odcinek zaplanowano od ronda Młyńskiego przez centrum do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Wszystko wskazuje na to, że koleiny odcinek powstanie na terenie Nowej Huty. Przez lata planowano, by metro dojeżdżało też do Bronowic, ale obecnie rozważane są inne opcje, m.in. osiedle Kliny i tereny, na których mogłoby powstać Nowe Miasto w Płaszowie i na Rybitwach.
- Zespół do spraw wytyczenia linii metra w Krakowie działa od około miesiąca. Pierwsza wersja opracowania ma być znana w okolicach kwietnia. Zamysł jest taki, by wyniki prac zespołu przedstawić do publicznej debaty w połowie roku - mówi wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur, przewodniczący zespołu ds. wytyczenia linii metra.
Zespół liczy około 20 osób, są w nim przedstawiciele urzędu i eksperci ds. transportu z krakowskich uczelni wyższych. Zespół nie tylko zajmuje się wyznaczeniem linii metra, ale też powiązaniem ich z transportem kolejowym i liniami tramwajowymi.
