https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sądecczyzna: otwarto most na Popradzie. Pociąg pojechał

Stanisław Śmierciak
Minister Grabarczyk przygląda się, jak maszynista Kazimierz Borowy rusza na nowy most
Minister Grabarczyk przygląda się, jak maszynista Kazimierz Borowy rusza na nowy most Arkadiusz Arendowski
Pierwszy od czerwca pociąg z Nowego do Starego Sącza ruszył z sądeckiego dworca w sobotę w południe. Oficjalnie oddano do użytku nowy most przez Poprad, który stanął w miejscu przeprawy zniszczonej przez powódź. Do tego przejazdu wybrano Pociąg Papieski, zbudowany w Newagu w Nowym Sączu. Celem jego podróży była stacja w grodzie świętej Kingi zlokalizowana nieopodal ołtarza, z którego Jan Paweł II ogłosił świętość założycielki starosądeckiego klasztoru Klarysek.

Pierwszy od czerwca pociąg z Nowego do Starego Sącza ruszył z sądeckiego dworca w sobotę w południe. Oficjalnie oddano do użytku nowy most przez Poprad, który stanął w

Pociąg nie przemknął "błyskawicą" między Sączami, lecz zatrzymał się na przyczółku nowego mostu na prawym brzegu rzeki. Tam minister Cezary Grabarczyk z notablami kolejowych spółek uroczyście przeciął wstęgę rozciągniętą w poprzek torów, a proboszcz parafii kolejowej w Nowym Sączu o. Józef Birecki SJ. poświęcił obiekt.

Zobacz także: Świńska grypa atakuje także na Sądecczyźnie

Gdy celebra została zakończona, kierownik Pociągu Papieskiego Jerzy Tomczyk dał znak do odjazdu i maszynista Kazimierz Borowy ruszył na szlak. Mógł wreszcie pojechać "błyskawicą", bo most dopuszcza prędkości do 160 km na godzinę

- No to jedziem na Bałkany - zmodyfikowali na swe potrzeby cytat z popularnej niegdyś piosenki Jaremy Stępowskiego szefowie PKP Cargo, ciesząc się z przywrócenia drożności najważniejszego kolejowego korytarza z Polski przez Muszynę na południe Europy.

Na stacjach w Nowym Sączu i Muszynie już czekały na znak do odjazdu pociągi towarowe. Pierwszy rozkładowy pociąg pasażerski przemknął przez nowy most w niedzielę. Wiózł narciarzy z Warszawy do Krynicy.

Szlak przez Dolinę Popradu jest bardzo ważny dla PKP. Tylko tędy mogą jechać pociągi o masie nawet dwóch tysięcy ton. Przez inne kolejowe przejścia graniczne można z trudem przepchać składy 800-tonowe.

Zobacz także: Świńska grypa atakuje także na Sądecczyźnie

Most ponad Popradem jest pierwszą inwestycją na trasie kolei tarnowsko-leluchowskiej od... 1876 r. Kosztował około 15 mln zł, a stanął w trzy miesiące. Wedle ministra Grabarczyka ten most jest otwarciem modernizacji całego szlaku. Przypomniał, że prace studyjne nad skrótem torowym Podłęże-Piekiełko są kontynuowane, a dworzec w Nowym Sączu doczeka się remontu w 2012 roku.

Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Nastolatek oblał się benzyną i podpalił!

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
sądeczanka
Co ma wspólnego ołtarz papieski i klasztor Klarysek z mostem ????
S
SAS
Znakomita widomość aczkolwiek w tle pojawia sie niepokój o los połączenia na Słowację przez Zagórz-Łupków-Medzilaborce. Oby komuś znów nie przyszło do głowy by tamto alternatywne połączenie zamykać. Przeciwnie trzeba o nie dbać - konieczny jest bowiem remont trorowisk. Należy też przywrócić ruch pasażerski przez Łupków.
M
MG
Po pierwsze - ta linia ma stratrgiczne znaczenie dla przewozów towarowych na południe Europy!
Po drugie - teraz są likwidowane połączenia z Nowym Sączem i Krynicą bo są nieekonomiczne - bo każdy woli szybko dojechać do Krakowa autobusem niż godzinami wlec się pociągiem przez Tarnów - sytuacja może się zmienić, gdy PKP będzie mogło zaoferować szybkie połączenie kolejowe z Krakowem przez Piekiełko!
Po trzecie - Pan minister nie złożył obietnicy budowy nowej linii przez Piekiełko - złożył obietnicę wykonania studium wykonalności dla tej inwestycji - a to jest zasadnicza rożnica!
Po czwarte @MK nie siej demagogi tylko trzymaj się faktów!
M
MG
Po pierwsze - ta linia ma stratrgiczne znaczenie dla przewozów towarowych na południe Europy!
Po drugie - teraz są likwidowane połączenia z Nowym Sączem i Krynicą bo są nieekonomiczne - bo każdy woli szybko dojechać do Krakowa autobusem niż godzinami wlec się pociągiem przez Tarnów - sytuacja może się zmienić, gdy PKP będzie mogło zaoferować szybkie połączenie kolejowe z Krakowem przez Piekiełko!
Po trzecie - Pan minister nie złożył obietnicy budowy nowej linii przez Piekiełko - złożył obietnicę wykonania studium wykonalności dla tej inwestycji - a to jest zasadnicza rożnica!
Po czwarte @MK nie siej demagogi tylko trzymaj się faktów!
M
MK
Mimo czynnego mostu Przewozy Regionalne nadal przewożą podróżnych autobusami. Internetowy rozkład jazdy
wprowadza w błąd. Z tabel umieszczonych na stronie PR wynika,że od 16.01. od Krynicy kursują pociągi. W rzeczywistości zamiast pociągów są autobusy. Kolejowego bałaganu i kpiny z pasażera ciąg dalszy.
Pan Grabarczyk złożył obietnice budowy nowej linii przez Piekiełko do Muszyny i na południe. Jaki sens ma
ta budowa , gdy na istniejącej linii do Krynicy nawet w okresie ferii nie jeżdżą pociągi regio ?
Otrąbiono sukces i odwrócono się kolejny raz od pasażera.
Pan Minister mówił o ruchu na Słowację i Bałkany tak jakby nie wiedział, że MI w tym rozkładzie zawiesiło
ruch pasażerski na przejściu Muszyna _ Plavec. W dobie Europy bez granic ten fakt zostawiam bez komentarza.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska