Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Spotkanie z mistrzem kina drogi. Przegląd najlepszych filmów Wima Wendersa od 11 do 15 grudnia w Kinie Pod Baranami

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Niebo nad Berlinem"
"Niebo nad Berlinem" Materiały prasowe
Nagradzane na światowych festiwalach filmy Wima Wendersa można będzie obejrzeć w dniach 11-15 grudnia w krakowskim Kinie Pod Baranami. W programie jest pięć tytułów - m.in. wyróżniony Złotą Palmą "Paryż, Teksas", nominowany do Oscara dokument "Buena Vista Social Club" i poetyckie "Niebo nad Berlinem".

Śpimy krócej i coraz gorzej

emisja bez ograniczeń wiekowych

Wim Wenders zadebiutował w 1970 roku i był jednym z twórców nurtu nazywanego "New German Cinema". Z czasem jednak wykroczył poza lokalną tematykę i odniósł międzynarodowy sukces. Dziś wiele jego filmów to klasyki europejskiego kina. W ramach przeglądu filmowego "Wim Wenders - mistrz kina drogi" będzie można zobaczyć pięć docenionych na świecie tytułów, zrealizowanych przez niemieckiego reżysera.

Widzowie przypomną sobie m.in. oniryczne "Niebo nad Berlinem" - wzruszającą historię anioła, odkrywającego uroki człowieczeństwa (przerobioną potem przez Hollywood na "Miasto Aniołów" z Nicolasem Cage'm i Meg Ryan) oraz wspaniałą, melancholijną opowieść o przyjaźni "Alicja w miastach".

W programie przeglądu ujęte zostały także tytuły zrealizowane przez reżysera w Stanach Zjednoczonych: nagrodzony canneńską Złotą Palmą film drogi "Paryż, Teksas" z Nastassją Kinski i Harrym Deanem Stantonem oraz oparty na powieści Patricii Highsmith kryminał "Amerykański przyjaciel" ze świetnymi rolami Bruno Ganza i Dennisa Hoppera.

Na kinowy ekran po latach powróci też "Buena Vista Social Club" - przebojowy, nominowany do Oscara dokument portretujący grupę wiekowych muzyków kubańskich, który przyczynił się do światowej mody na latynoską muzykę i tańce.

Tym, co łączy powyższe filmy oraz charakteryzuje właściwie całą twórczość Wima Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.

Filmy prezentowane w ramach przeglądu "Wim Weneders - mistrz kina drogi" w Kinie Pod Baranami poprzedzą krótkie wprowadzenia, które przybliżają sylwetkę reżysera i wprowadzają w tematykę jego dzieł. Wideoprelekcje z ekranu wygłosi dr Ewa Fiuk - krakowska znawczyni twórczości Wima Wendersa oraz kina niemieckiego.

Projekt jest organizowany przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych oraz Goethe Institut w Warszawie i Krakowie, a współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Bilety na poszczególne seanse - 13 zł.

O FILMACH:

ALICJA W MIASTACH | ALICE IN DEN STÄDTEN
reż. Wim Wenders, RFN 1974, 113’

Czwarty film Wima Wendersa, choć reżyser często klasyfikuje go jako swój pierwszy, ponieważ to właśnie w nim odkrywa film drogi jako gatunek. Jest to również pierwszy film Wendersa nakręcony częściowo w USA i pierwszy, w którym występuje jego „alter ego” Phillip Winter (Rüdiger Vogler).

Dziennikarz Phillip Winter chce napisać artykuł o Ameryce, ale poza zrobieniem serii polaroidów nic innego mu się nie udaje. Rozczarowany rozpoczyna podróż powrotną do Niemiec. Niechętnie zgadza się wziąć małą Alice pod swoją opiekę, ponieważ jej matka, którą spotyka w Nowym Jorku dzień przed wyjazdem, odmawia zajęcia się dziewczynką. W Amsterdamie matka nie pojawia się zgodnie z umową, więc Winter i Alice wyruszają na poszukiwanie babci Alice w Zagłębiu Ruhry. Podczas wspólnych poszukiwań ich początkowa wzajemna niechęć stopniowo przeradza się w sympatię.

AMERYKAŃSKI PRZYJACIEL | DER AMERIKANISCHE FREUND
reż. Wim Wenders, Francja/RFN 1977, 128’

MFF w Cannes 1977: Udział w konkursie głównym
Cezary 1978 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny

Jonathan Zimmermann (Bruno Ganz) wierzy, że wkrótce umrze na białaczkę. Pozbawiony skrupułów Amerykanin Tom Ripley (Dennis Hopper) dowiaduje się o tym i wykorzystuje chorobę Zimmermanna do własnych celów. Przedstawia Jonathana oszustowi, który proponuje śmiertelnie choremu mężczyźnie, by został zawodowym seryjnym mordercą. W zamian ma otrzymać rozsądne wynagrodzenie, które zapewni jego żonie i dzieciom finansową przyszłość. Co ma do stracenia, skoro i tak umrze?

Inspiracją dla filmu była powieść Gra Ripleya Patricii Highsmith.

BUENA VISTA SOCIAL CLUB | BUENA VISTA SOCIAL CLUB
reż. Wim Wenders, Niemcy/USA/Kuba/Wielka Brytania/Francja 1999, 105’

Oscary 2000 - nominacja: Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
BAFTA 2000 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
Critics' Choice 2000: Najlepszy film dokumentalny
Satelity 2000: Najlepszy film dokumentalny
Europejska Nagroda Filmowa 1999: Najlepszy europejski film dokumentalny

Wim Wenders towarzyszył w podróży do Hawany swojemu wieloletniemu przyjacielowi Ry Cooderowi, który napisał już wcześniej muzykę do jego filmów ("Paryż, Teksas" i "Koniec przemocy"). Reżyser zanurzył się w świecie kubańskiej muzyki: przez kilka miesięcy podążał za zespołem Buena Vista Social Club, najpierw do ich domu w Hawanie, następnie kilka tygodni później, w kwietniu 1998 roku, do Amsterdamu na pierwszy publiczny występ grupy, a jeszcze później, w lipcu 1998 roku, na triumfalny koncert w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W ten sposób podążał za niemłodymi już bohaterami tradycyjnej kubańskiej muzyki na ich drodze od całkowitego zapomnienia do światowej sławy, co stało się w ciągu zaledwie kilku miesięcy. - Myślałem, że kręcę film dokumentalny – powiedział – a tymczasem byliśmy świadkami bajki, której nikt nie mógł sobie wymarzyć. Dokument stał się kinową sensacją i odniósł światowy sukces.

NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
reż. Wim Wenders, Francja/Niemcy 1987, 127’

BAFTA 1989 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Cannes 1987: Złota Palma - Najlepszy reżyser (Wim Wenders), udział w konkursie głównym
Film Independent Awards 1989: Najlepszy film zagraniczny
Europejska Akademia Filmowa 1988: Najlepszy europejski drugoplanowy aktor roku (Curt Bois), Najlepszy europejski reżyser roku (Wim Wenders)

"Niebo nad Berlinem" to swoisty “powrót do domu” Wendersa i pierwszy niemiecki film po ośmiu latach spędzonych w Ameryce. Jego głównymi bohaterami są aniołowie stróże, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które słuchają myśli śmiertelników i próbują ich pocieszyć. Jeden z nich, Damiel (Bruno Ganz), pragnie stać się człowiekiem po tym, jak zakochuje się w pięknej artystce trapezowej Marion (Solveig Dommartin). Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyć tę granicę, wprowadzając go w tajniki drobnych przyjemności życia…

Film stał się kultowy na całym świecie i w 1998 roku doczekał się remake'u pod tytułem "Miasto Aniołów" z Nicolasem Cage’em i Meg Ryan w rolach głównych.

PARYŻ, TEKSAS | PARIS, TEXAS
reż. Wim Wenders, Francja/Wielka Brytania/RFN 1984, 147’

Złote Globy 1985 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
BAFTA 1985: Najlepszy reżyser (Wim Wenders)
MFF w Cannes 1984: Złota Palma - Najlepszy film, Nagroda Jury Ekumenicznego, Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI)

Najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wima Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu i zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w roku 1984.

Ten niezwykły film drogi, oparty na scenariuszu laureata Nagrody Pulitzera Sama Sheparda, opowiada historię Travisa (Harry Dean Stanton), mężczyzny, który pewnego dnia w upale wędruje z Meksyku do Teksasu. Travis nie mówi ani słowa. Wydaje się też, że stracił większość wspomnień. Kieruje nim jednak pragnienie odnalezienia swojej rodziny: młodej żony Jane (Nastassja Kinski), którą prawdopodobnie naraził na śmiertelne niebezpieczeństwo swoją chorobliwą zazdrością i 7-letniego syna Huntera.

Oprócz imponujących kreacji aktorskich Harry’ego Deana Stantona jako Travisa i Nastassji Kinski jako Jane, "Paryż, Teksas" stał się również filmem kultowym ze względu na wyjątkową muzykę, którą skomponował Ry Cooder.

PROGRAM:

poniedziałek, 11 grudnia
18.00 ALICJA W MIASTACH | ALICE IN DEN STÄDTEN
reż. Wim Wenders, RFN 1974, 113’

wtorek, 12 grudnia
18.00 AMERYKAŃSKI PRZYJACIEL | DER AMERIKANISCHE FREUND
reż. Wim Wenders, Francja/RFN 1977, 128’

środa, 13 grudnia
18.00 PARYŻ, TEKSAS | PARIS, TEXAS
reż. Wim Wenders, Francja/Wielka Brytania/RFN 1984, 147’

czwartek, 14 grudnia
18.00 NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
reż. Wim Wenders, Francja/Niemcy 1987, 127’

piątek, 15 grudnia
18.00 BUENA VISTA SOCIAL CLUB | BUENA VISTA SOCIAL CLUB
reż. Wim Wenders, Niemcy/USA/Kuba/Wielka Brytania/Francja 1999, 105’

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska