Sprzątanie krajobrazu Krakowa. Nie tylko reklamy - stelaże po nich też mają zniknąć

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Odsłanianie krajobrazu ma obejmować usunięcie zarówno reklam, jak i tego, co służyło do ich ekspozycji
Odsłanianie krajobrazu ma obejmować usunięcie zarówno reklam, jak i tego, co służyło do ich ekspozycji Anna Kaczmarz
Udostępnij:
Uchwała krajobrazowa "pozdejmowała" z końcem czerwca reklamy z krakowskich budynków, ogrodzeń i ogromnych stelaży. 30 czerwca w Krakowie skończył się bowiem okres dostosowawczy do zapisów tej uchwały. Mieszkańcy, którzy z aplauzem przyjmują odsłanianie się krajobrazu, pytają jednocześnie, co z konstrukcjami metalowymi, z których zdjęto billboardy? - Konstrukcje, które pozostały po usuniętych reklamach, również powinny zostać usunięte - odpowiada Grażyna Rokita z krakowskiego magistratu i odsyła do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stelaże, pionowe słupy albo betonowe postumenty pozostały po wielkich billboardach mimo upływu czasu na demontaż reklam m.in. na Górze Borkowskiej przy wjeździe do miasta, przy ul. Grota-Roweckiego czy na rogu parkingu naprzeciwko Biprostalu (tutaj betonowy postument).

Okazuje się, że nad ich dalszym tkwieniem na miejscu zastanawiali się nie tylko mieszkańcy i przechodnie - urzędnicy informują, że pojawiały się również pytania przedsiębiorców dotyczące przyszłości konstrukcji, na których umieszczane były reklamy.

Urząd Miasta rozwiewa wątpliwości: zgodnie z prawem wszystkie elementy konstrukcyjne, na których funkcjonowały reklamy i banery, powinny zostać zdemontowane. Podaje, że o konstrukcji reklam stanowi artykuł 16 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Można tam znaleźć definicję "tablicy reklamowej". Należy przez nią rozumieć "przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniach, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem".

A kolejny podpunkt tego artykułu ustawy definiuje pojęcie "urządzenia reklamowego": należy przez nie rozumieć "przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa".

Dlatego zniknąć mają nie tylko reklamy niezgodne z uchwałą, ale też ich konstrukcje.

Jak deklaruje krakowski magistrat, strażnicy miejscy w związku z wejściem w życie 1 lipca uchwały krajobrazowej monitorują sytuację i działają na bieżąco. "Jeśli zauważysz teren, który wymaga interwencji, zgłoś to pod numer straży miejskiej: 986. W pierwszych dniach interwencje będą kończyły się upomnieniem. W przypadku braku reakcji, zostaną nałożone mandaty" - zapowiada Urząd Miasta w opublikowanym komunikacie.

Nie róbmy zapasów, szukajmy promocji KOMENTARZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie