https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stacja Limanowa przejdzie metamorfozę za 335 mln zł. Umowa podpisana. To kolejny etap prac na odcinku linii 104 Chabówka-Nowy Sącz

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Skanska na modernizacje stacji limanowa oraz jej otoczenia. To kolejny odcinek na linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz. Inwestycja ta pochłonie 335 mln zł i będzie ważną częścią remontowanego odcinka. Wykonawca ma dwa lata na wykonanie prac, ale deklaruje, że zrobi to wcześniej.

Umowa na budowę stacji Limanowa podpisana

Już wkrótce rozpoczną się prace w ranach budowy stacji Limanowa, która znajduje się na odcinku linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze końcem kwietnia rozstrzygnęły przetarg. Oferty wahały się od 289 do 380 milinów złotych netto i znacznie przekraczały budżet inwestora, dlatego została przeprowadzona internetowa aukcja.

Zadanie to zostało powierzone spółce Skanska, za ponad 335 mln zł brutto (273 mln zł netto ). Różnice między innymi ofertami były niewielkie. PKP PLK drugą najniższą ofertę złożoną przez spółkę ZUE (335 949 986,98 zł brutto) oceniła na 99,9404530473 pkt. W końcu umowa pomiędzy PKP a wykonawcą została podpisana 29 lipca. Wykonawca na realizację zadania ma dwa lata od dnia podpisania dokumentów.

- Projekt modernizacji linii 104 jest strategiczny nie tylko dla Małopolski. Cieszy mnie że również infrastruktura towarzysząca będzie modernizowana. Jestem przekonany, że dobry wykonawca pozwoli bardzo sprawnie i solidnie zrealizować to trudne zadanie, które będzie służyć wszystkim. Poprawa infrastruktury kolejowej z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu - mówił wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar.

W ramach kontraktu zmieni się także otoczenie stacji. Powstaną tam dwa nowoczesne perony i przejście podziemne. Wokół wybudowany zostanie nowy układ komunikacyjny - drogi dojazdowe, chodniki i wiadukty. To będzie ważny fragment zmodernizowanej linii kolejowej 104.

- Tylko w ramach tego zadania wybudujemy 3 km nowych dróg, ścieżki rowerowe i chodniki w zamiana za to, że w tym obszarze 9 przejazdów kolejowych będzie zlikwidowanych. Umowę podpisujemy ze sprawdzonym na rynku wykonawcą, który prowadził już z nami niejedno zadanie i śmiało deklaruje, że będzie to jeszcze szybciej zrealizowane - mówił Mateusz Wanata, dyrektor Regionu Południowego – Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Etapy budowy szybkiej kolei do Krakowa

Pierwszą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju. Po zakończeniu wszystkich prac (rok 2030) podróż pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa powinna zająć godzinę. Prace podzielone zostało na kilka etapów.

Te trwają już na odcinkach: Chabówka – Rabka Zaryte, Nowy Sącz – Klęczany, podobnie jest na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Także na odcinku Limanowa - Klęczany prace ruszyły zaraz po podpisaniu umowy. Na tym odcinku ma powstać najdłuższy tunel w Polsce.

Druga etap prac to wykonanie fragmentów trasy w kierunku północnym. Przetargi na realizację poszczególnych odcinków, jak zapowiedziały PKP Polskie Linie Kolejowe SA dla Limanowa – Tymbark, Tymbark – Szczyrzyc, Szczyrzyc – Gdów powinny zostać ogłoszone do końca roku.

Projekty nowej linii zostały zrealizowane w ramach prac przygotowawczych. Umowy na prace projektowe zostały podpisane w styczniu 2019 r.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska