Wśród głównych założeń konkursu ogłoszonego przez Agencję Badań Medycznych pod koniec 2023 roku było m.in. opracowanie innowacyjnego programu studiów podyplomowych jako narzędzia do poprawy efektywności kształcenia kadr medycznych i pokrewnych, w tym rozwijania umiejętności pracy twórczej, rozwiązywania problemów i stosowania w praktyce uzyskanej wiedzy dzięki zajęciom praktycznym.
Projekt MCKP UJ CM „Innowacje w edukacji i praktyce medycznej (InnoWMed). Podnoszenie kompetencji kadr medycznych w zakresie edukacji, medycyny translacyjnej, technik obliczeniowych, technik wizualizacji 3D z elementami sztucznej inteligencji” znalazł się na liście rankingowej ABM i otrzymał finansowanie w wysokości blisko 4,5 mln zł. Dzięki uzyskanemu wsparciu studia będą bezpłatne (dla osób spełniających określone warunki).
– Realizacja tak nowatorskich studiów jest szczególnie ważna w obliczu globalnych wyzwań zdrowotnych, takich jak pandemie, choroby przewlekłe i starzenie się społeczeństwa. Ich absolwenci wyposażeni zostaną w narzędzia i strategie niezbędne do skutecznego reagowania na te wyzwania – informuje Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum.
Zaawansowane technologie w medycynie
Kierunek technologie przyszłości w zastosowaniu klinicznym to innowacyjny program edukacyjny, który łączy zaawansowaną technologię, medycynę i etykę w jedną zintegrowaną całość. Celem studiów jest przygotowanie do wykorzystywania zaawansowanych technologii w środowisku medycznym. Studenci będą zdobywać wiedzę na temat standaryzacji, pseudonimizacji i integracji danych medycznych. Studia obejmują tworzenie trójwymiarowych modeli, począwszy od analizy danych, przez segmentację, rekonstrukcję 3D, aż po weryfikację i walidację modeli. To ważny element medycyny wspomaganej komputerowo, który pozwala na lepsze zrozumienie struktur anatomicznych, biologicznych i chorób. Program nauczy studentów, jak projektować i implementować aplikacje w rozszerzonej rzeczywistości i technologiach immersyjnych dla celów medycznych.
Drugi z nowych kierunków – edukacja medyczna w erze cyfrowej – ma na celu poprawę efektywności działań edukacyjnych kadr medycznych zaangażowanych w proces uczenia studentów kierunków medycznych realizowanych metodą symulacji medycznej oraz nabycie umiejętności organizacji i przygotowywania egzaminów praktycznych i testowych. Program studiów realizuje ideę edukacji skoncentrowanej na studencie, która w ciągu ostatnich 20 lat doprowadziła do przełomowych zmian w sposobie prowadzenia dydaktyki.
Posiadanie rozległych kompetencji wymaga zdobywania wiedzy i umiejętności nie tylko w zakresie medycyny, ale także dydaktyki. W trakcie realizacji programu studiów uczestnicy zapoznają się z metodami prowadzenia zajęć opartymi o symulację, narzędziami wspierającymi proces uczenia się oraz umożliwiającymi ocenę postępów studentów.
Dla farmaceutów, biochemików, bioinformatyków
I wreszcie biofarmacja obliczeniowa to studia skierowane przede wszystkim do farmaceutów, biochemików, biotechnologów, bioinformatyków oraz osób z wykształceniem medycznym lub matematyczno-przyrodniczym pracujących w sektorze biomedycznym. Kierunek przygotowuje m.in. do projektowania leków w oparciu o metody modelowania poprzez realizację przedmiotów dotyczących podstaw programowania w językach Python i R, wykorzystywania środowisk programistycznych oraz zastosowania uczenia maszynowego w modelowaniu i analizie danych, matematycznego opisu układów dynamicznych, metod numerycznych i statystycznej analizy danych, a także modelowania farmakokinetycznego.
Celem studiów jest przekazanie praktycznej znajomością technik i narzędzi modelowania matematycznego i nauka zastosowania ich w pracy z lekami, w analizie danych, w modelowaniu farmakokinetycznym i farmakodynamicznym opartym o fizjologię czy dowolnym zagadnieniu z zakresu biologii systemów czy obliczeniowej farmakologii systemów.
Więcej informacji o nowych kierunkach i rekrutacji: www.mckp.uj.edu.pl.
