https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Strefa płatnego parkowania także na Zwierzyńcu i w Krowodrzy?

Piotr Rąpalski
Urzędnicy chcą poszerzyć strefę płatnego parkowania. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu właśnie przedstawił jej ostateczny projekt. Od 1 lipca 2013 r. za postój mamy płacić w Starym Podgórzu i prawie całych Starych Grzegórzkach.

Z kolei od października przyszłego roku w części Krowodrzy, Zwierzyńca, na osiedlu Oficerskim i przy al. Powstania Warszawskiego pojawi się tzw. strefa buforowa, gdzie ceny za postój będą o połowę niższe. Zmiany mają wprowadzić większą rotację aut i ułatwić kierowcom znalezienie miejsc do parkowania. Pomysł muszą jednak zaakceptować radni miejscy, a już mają sporo zastrzeżeń.

Dziś w Krakowie strefa płatnego parkowania dzieli się na trzy podstrefy: P1 - Stare Miasto, P2 - Kazimierz, P3 - część Grzegórzek (między ulicami Lubicz i Wita Stwosza). Zgodnie z zamysłem ZIKiT, ta ostatnia strefa ma poszerzyć się na południe aż do ulicy Podgórskiej. Nowa strefa P4 powstanie w Starym Podgórzu. Jej granicami będą ulice Konopnickiej, Powstańców Śląskich i tory kolejowe wzdłuż ulicy Limanowskiego.

ZIKiT proponuje też wprowadzenie podstrefy buforowej P5. Podzielona ma zostać na pięć obszarów, gdzie za godzinę parkowania zamiast 3 zł, jak w zwykłej strefie, płacilibyśmy 1,50 zł (za drugą godzinę 1,80 zł, trzecią 2 zł, a za czwartą i pozostałe po 1,50 zł. 20 minut postoju ma kosztować 50 gr). Koszt miesięcznego abonamentu dla mieszkańców będzie taki sam jak w strefie - 10 zł. Podobnie abonament dla pozostałych kierowców - 250 zł.

Tu zastrzeżenia mają jednak radni miejscy. - Na przykład Czarna Wieś tylko w części byłaby w strefie buforowej. To tak, jakby wprowadzić opłaty tylko po jednej stronie ulicy - zauważa Andrzej Hawranek z PO. - To może powodować spory między mieszkańcami - dodaje.

ZIKiT zapewnia, że skonsultował zmiany z radami dzielnic i mieszkańcami. Na przykład dwa obszary strefy buforowej miały zostać wprowadzone na Dębnikach, ale po konsultacjach z tego zrezygnowano. W zamian powiększono strefę P4 o teren będzy hotelem Forum a mostem Grunwaldzkim.

- Gdzieś musieliśmy wyznaczyć granice. Przeprowadziliśmy jednak analizy zajęcia miejsc postojowych. Strefę wprowadzamy tam, gdzie jest faktyczny problem z parkowaniem - tłumaczy Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.

Obecna strefa parkowania generuje rocznie ok. 9 mln zł dochodu do miejskiej kasy. Po jej rozszerzeniu kwota ta ma się zwiększyć o 12 mln zł. Sęk w tym, że tyle samo wydamy na nowe parkomaty i opłacenie obsługi poszerzonej strefy.
- Kraków jest w kryzysie finansowym. Czy warto rozszerzać strefę, jeśli nie zwiększy to wpływów do budżetu miasta? - zastanawia się Wojciech Wojtowicz, radny PO.

ZIKiT odpowiada: - Rozszerzenie strefy nie ma na celu zwiększenia zysków. Robimy to, aby zwiększyć rotacje aut na ulicach i tym samym dostępność miejsc postojowych - tłumaczy Pyclik. - Strefa i opłaty mają też zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej - dodaje. Ponadto ZIKiT na obsługę strefy chce zorganizować przetargi. Firmy mogą zaproponować niższe niż szacowane ceny i wtedy miasto będzie mogło zarabiać.

Projekt uchwały w tej sprawie na sesji Rady Miasta może się pojawić jeszcze w tym roku.

Współpraca Marcin Karkosza

Raport: pierwszy atak zimy tej jesieni.. Przysyłajcie zdjęcia oraz informacje o utrudnieniach na drogach - [email protected].

Pożar w Bielanach, spłonęło 19 samochodów [ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec
NIE PŁAC PODATKÓW w tym GRAJDOLE!!!!! - USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych art.45. Wystarczająco mamy ustawowego łupienia. Do tego niegospodarność zarządzających miastem łatamy kosztem mieszkańców w formie ukrytego podatku. Smogu nie ubędzie jeżeli zapłacę za parkowanie. Rowerem też jeżdżę, lecz w dni deszczowe, zimą, z dzieckiem do żłobka i żoną do pracy na rowerku nie jest możliwym.
p
podatnik
a moze kur.. w zabierzowie jeszcze strefe zrobia- nic tylko kasa i gowno w zamian- a sorry !!! komunikacja ma byc drozsza ::)))) - zatem pier.. krakowskich urzxedasow i polityczkow i sie wyprowadzam - a oni nie sami sobie placa pensje
L
LIG
Na temat innych możliwości zwiększenia rotacji pojazdów urzędnicy nie wspominają ani słowem i to jest wątek, który warto wyjaśnić jak nie ze zwykłej uczciwości to pod kątem niegospodarności, szkodliwości społecznej z uwagi na niepotrzebne obciążanie obywateli kolejną daniną czy też pod względem prewencji antykorupcyjnej (na przetargach tylko jeden oferent i jedne parkomaty).
Przecież zamiast strefy płatnej z całym bagażem kilkunastomilionowych kosztów i uciążliwości organizacyjnych można wprowadzić strefę ograniczonego postoju w ciągu kilku dni i to bez żadnych kosztów ani konieczności budowania całej licznej infrastruktury urzędniczej.Przecież to głupota wprowadzać system, którego koszt wynosi kilkanaście milionów rocznie i który ponoć nie przynosi żadnego dochodu (jak podają urzędnicy), gdy można to samo uzyskać bez żadnych kosztów wprowadzając strefę ograniczonego postoju.Taką propozycję przedstawiono w Krowodrzy i dlaczego nikt się do niej rzeczowo nie odniósł a dziennikarze w ogóle się tym nie interesują zasłuchani w bajki, jakie im serwują urzędnicy.
M
Mieszkaniec
CHYBA SIE TU KOMUŚ W GŁOWIE... POPIERDOLIŁO!!!
p
pracująca w strefie P5
Naprawdę, po co to całe rozdrabnianie się, co rok, dwa lata - nowa strefa. Od razu za jednym zamachem trzeba oflagować całe miasto i z głowy - rotacja będzie taka, o jakiej nawet mieszkańcy nie marzą.
A
Alos
10 zł mies. to zbyt mało w streie P, w buforowej może zostać 10 lub 20 zł. W strefie P powinno być 50 zł - to jest realna cena, z kolei w strefie P1 B, minimum 100 zł/mies.! I zrobić porządek z nielegalnymi niepełnosprawnymi!
m
mieszkaniec
pytanie brzmi rozsądna kwota za co? Za to że się mieszka? To może lepiej obciążyć opłatami wszystkich mieszkańców Krakowa?
c
czeresnik
Ale te parkingi już się robią,jest nawet o tym dzisiaj artykuł.
c
czeresnik
Opłaty dla mieszkańców są obecnie śmiesznie niskie. 10 zł miesięcznie!? To bardzo mało. Nie jestem zwolennikiem podniesienia ich do pełnych 250 zł, ale uważam, że 50 lub 100 zł miesięcznie to rozsądna kwota.
b
bigi
masz rację, tylko na początek miasto powinno zrobić parkingi na obrzeżach miasta, żeby kierowcy mogli zostawić tam auto i przesiąść się na wspaniałą komunikację miejską. Potem można zrobić to co zaplanowali.
Z
Zrezygnowany
Widać niektórzy nie rozumieją problemów tego miasta. Nie chodzi tu o napychanie kieszeni, tylko o umożliwienie normalnego życia, które staje się coraz trudniejsze przez rosnącą ilość samochodów. W Krakowie ulice ledwo mieszczą samochody mieszkańców, a co dopiero tłum napierających codziennie do pracy. Chodzi o to, żeby nie funkcjonowały one jako permanentny całodniowy parking, tylko żeby każdy, kto potrzebuje coś załatwić mógł przyjechać zaparkować, załatwić i pojechać. Znaczna większość jednak przyjeżdża do pracy na cały dzień samochodem, bo tak jest wygodniej, a cała reszta przez to cierpi.
m
mieszkaniec
Opłata w strefie parkowania dla mieszkańców powinna wynosić tyle, ile koszty wystawienie identyfikatora. Dlaczego obciążać mieszkańców danego regionu opłatami, a inni mają za darmo?
k
krakós
Wreszcie! O co najmniej dwa lata za późno, ale dobrze, że wreszcie rozszerzą strefę
Z
Zen
Idąc tokiem rozumowania radnych proponuję wprowadzić strefę parkowania na terenie dzielnicy Nowa Huta. Zawsze to parę dodatkowych stówek wpłynie do kasy (miasta również). Dalszy etap to opłaty za wjazd do miasta samochodów z rejestracją inną niż KR ..... Oj deficyt miasta w ciągu roku został by zredukowany do zera. Jak widać pieniądze leżą na ulicy, a ulicą jeżdżą kierowcy, którzy jak wszyscy wiedzą są doskonałą dojną krową.
P
PO wasza mać
Aby żyło się lepiej. Wszystkim oczywiście :). Kiedy podatek od chodzenia po chodnikach ?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska