Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Światy równoległe. Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy na 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Obecność obowiązkowa"
"Obecność obowiązkowa" Materiały prasowe
Krótkie fabuły, dokumenty i animacje z najróżniejszych zakątków świata przybliżą nam codzienność inspirujących i intrygujących bohaterów, a także przeniosą nas w czasie i przestrzeni. Szansę na Złotego Smoka, rekomendację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara ma 13 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 13 animacji, a wśród nich 6 produkcji polskich.

FLESZ - Bon turystyczny. Co o nim wiesz?

od 16 lat

Anna Polony i Jerzy Stuhr w polskich animacjach

- Filmy animowane, które będą prezentowane w podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to crème de la crème animacji. Filmy o tematyce społecznej, przedstawiające dramaty jednostek, ale również filmy eksperymentalne i mieszające gatunki. Co zaskakujące, nadesłano do festiwalowej selekcji wyjątkowo wiele ciekawych wizualnie filmów zrealizowanych w trudnej i wymagającej technice animacji lalkowej. Niewątpliwy renesans tej techniki charakteryzuje nowatorskie modelowanie lalek i dekoracji oraz często umowne odzwierciedlenie przestrzeni - podsumowuje Wiola Sowa, animatorka, kuratorka animacji.

Jeden z ulubionych pisarzy Polaków Etgar Keret tym razem pojawi się w Krakowie w roli animatora. W filmie “A Brief History of Us” w swoim charakterystycznym stylu w krótkiej formie mierzy się z tematem długoletniej relacji i jej następstw. Marta Pajek powraca z ostatnią (a chronologicznie pierwszą) częścią wielokrotnie nagradzanego tryptyku “Figury niemożliwe i inne historie”. Najnowsza część jest postapokaliptyczną wizją świata, w którym człowiek i jego istnienie nie znaczą więcej niż ułamek sekundy. Animację wyróżnia pojawienie się dialogu, a głosu głównej bohaterce udzieliła wybitna aktorka teatralna Anna Polony.

Ponadto dowiemy się m.in. jak mógłby wyglądać świat bez ludzi (“Bez nas”), o świecie widzianym oczami dzieci (“Kozie zaklęcie”, “Luce i skała”), a także jakie niezwykle różnorodne historie skrywa świat przeszłości (“Holy Holocaust”, “Wiśniowa skała”, “Do zobaczenia”). Polskimi akcentami w konkursie poza filmami Pajek i Kereta jest także “Twierdza” Sławka Zalewskiego na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka z Jerzym Stuhrem w roli narratora.

Postapokaliptyczny świat w krótkich fabułach

W kategorii fabularnej Polskę reprezentować będą dwa filmy: “Victoria” (reż. Karolina Porcari) z Katarzyną Figurą w roli 50-letniej Amelii, której życie ulega przemianie, kiedy doznaje pierwszego orgazmu przy użyciu wibratora oraz “Obecność obowiązkowa” (reż. Adam Ziajski), czyli zaskakująca i oryginalna opowieść o bohaterze zamkniętym w klaustrofobicznym pokoju, gdzie kolejne tygodnie upływają mu na wyszukiwaniu coraz to bardziej absurdalnych czynności przeplatanych postapokaliptycznymi wizjami o końcu świata.

- Spokój i powaga, kiedy indziej żart, groteska, a nawet lekka prowokacja. Krótkie fabuły na festiwalu – nie tylko w sekcjach konkursowych – to podróż pełna smaków, barw i melodii, miejsc bliskich i całkiem dalekich, a pociągających. Prezentowane filmy dzieli niemal wszystko: temperament i styl, tematyka, bohaterowie, ale łączy ciekawość świata i człowieka, szczerość twórczych poszukiwań i otwartość pytań. Empatia - podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa, kuratorka fabuł na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Z kolei postapokalipsy w stylu retro będzie można doświadczyć za sprawą bułgarskich “Przebiśniegów na końcu pociągu”, a w rejony postindustrialnego miasta górniczego przeniesie nas (kolejką linową!) film “Chiatura”. “Na żywo” obejrzymy transmisję z podróży chińską taksówką, która przybiera niespodziewany obrót, a “W stronę morza” zabierze nas zmęczona matka syna z upośledzeniem umysłowym. Wśród zakwalifikowanych filmów także obraz o współczesnym niewolnictwie, które nie jest odległym problemem, a może dziać się tuż przed naszymi oczami (“Gąsienica”).

Krótkie fabuły i różne oblicza cielesności

- Jak zawsze szczególną uwagę przykuwają rozmaite historie rodzinne, od rozwiązywania zagadek odnalezionych domowych archiwach po wstrząsające wiwisekcje relacji - tłumaczy Maciej Gil, filmoznawca, selekcjoner KFF. - Jest wśród nich nowy film dobrze na Krakowskim Festiwalu Filmowym znanego Jaya Rosenblatta.

Nominowany w tym roku do Oscara za film “Kiedy byliśmy łobuzami” (prezentowany w ramach 60.KFF) Rosenblatt powraca na festiwal ze swoim najnowszym dziełem “Jak minął rok?”, w którym co roku, począwszy od najmłodszych lat, zadaje swojej córce te same pytania związane z jej życiem. Temat śmierci podejmują dla odmiany filmy “Już czas byś umarła” - wstrząsające studium odchodzenia oraz “Laboratorium nr 2” którego bohaterem jest pracownik prosektorium tuż przed emeryturą.

Cielesność i jej różne wymiary pojawiają się w filmach: “Hardcore” - o sparaliżowanym miłośniku techno, “Anna” - o kobiecie ukształtowanej przez opinie innych na temat jej wagi, “Mów mi mamuśka” - o matce trójki dzieci, która pracuje jako sex workerka. Za sprawą filmu “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” poznamy jednego z najbarwniejszych bośniackich artystów - Božo Vreća.

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska