https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Czy to koniec marzeń o wschodniej obwodnicy? Miasto wycofuje się z finansowania przygotowań do budowy nowej drogi

Paweł Chwał
Obwodnica ma odciążyć ul. Lwowską (na zdjęciu) i al. Jana Pawła II z korków i uciążliwego ruchu tranzytowego
Obwodnica ma odciążyć ul. Lwowską (na zdjęciu) i al. Jana Pawła II z korków i uciążliwego ruchu tranzytowego Paweł Chwał
Tarnów nie dołoży się do prac przygotowawczych wschodniej obwodnicy miasta. Decyzja radnych może storpedować wieloletnie zabiegi o budowę nowej drogi, która omijać ma od wschodu Tarnów i tym samym uwolnić największe osiedla z uciążliwego ruchu w kierunku autostrady.

FLESZ - Kolejne niedziele bez handlu. Od stycznia zaostrzenie przepisów

Chodzi o kwotę ponad 800 tysięcy złotych. Pieniądze te, na mocy umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z listopada 2008 roku, stanowić miały finansowy wkład miasta w prace koncepcyjne nad projektem planowanej obwodnicy.

Do nieoczekiwanej zmiany kursu doszło podczas sesji budżetowej. Józef Gancarz (PiS), który od dawna zgłasza krytyczne uwagi w sprawie przebiegu obwodnicy zawnioskował o to, aby pieniądze, które miasto planowało zarezerwować w 2020 roku na przygotowanie dokumentacji, przeznaczyć na spłatę zaciągniętych kredytów.

Ku zaskoczeniu wszystkich, poprawka ta została przyjęta. O ile w tym przypadku, na wynik głosowania wpływ mogła mieć pomyłka Grażyny Barwacz z koalicji rządzącej, to już w kolejnym głosowaniu wątpliwości co do tego, że miasto wycofuje się ze współfinansowania inwestycji nie było. Wniosek radnych PIS przeszedł m.in. dlatego, że poparł go również Marek Ciesielczyk, a od głosu wstrzymali się koalicyjni radni: Zbigniew Kajpus i Tomasz Olszówka.

- To fatalna decyzja, której konsekwencje mogą być brzemienne w skutkach - komentuje Roman Ciepiela, prezydent Tarnowa. - Z jednej strony wysyłamy sygnał do stolicy, że w Tarnowie nie ma jednomyślności co do sensu powstania obwodnicy i dlatego nie ma potrzeby uszczęśliwiać mieszkańców na siłę, skoro gdzie indziej w kraju czekają na rządowe pieniądze z otwartymi rękami. Po drugie, wycofanie się z umowy o partycypowaniu w kosztach budowy drogi skutkować może tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi na drogę sądową o zwrot przez miasto kosztów poniesionych przez nią dotychczas na przygotowanie inwestycji – zauważa prezydent.

Jego zdaniem obwodnica jest bardzo potrzebna, o czym najlepiej wiedzą mieszkańcy osiedli Jasna, Westerplatte i Zielonego oraz częściowo Rzędzina, które znajdują się przy al. Jana Pawła II i ul. Lwowskiej. To właśnie tymi drogami od kilku lat odbywa się nieustannie natężony ruch, w tym zwłaszcza ciężkich pojazdów, od drogi krajowej nr 94 w kierunku autostrady A4.

- Głosowanie za wstrzymaniem budowy tej obwodnicy to nic innego, jak robienie piekła tym, którzy tam mieszkają – stwierdziła podczas dyskusji na forum rady Krystyna Mierzejewska, radna koalicyjna. Jej zdaniem nowa droga ma sens, nawet jeśli jej powstanie oznaczać będzie konieczne wyburzenia i przesiedlenia części mieszkańców. - Mamy 35 domów do rozbiórki naprzeciw 25 tysiącom osób, które dzień w dzień narażone są na uciążliwości związane z ogromnym ruchem. Trzeba coś zrobić, aby odmienić ich los – przekonywała.

Mieszkańcy Woli Rzędzińskiej i okolic ul. Heleny Marusarz swego czasu protestowali podczas obrad tarnowskich radnych przeciwko wybranemu do realizacji wariantowi przebiegu obwodnicy. Ich zdaniem niesie on ze sobą bowiem największą liczbę wyburzeń, a z nowej drogi nie będą mogli skorzystać mieszkańcy miejscowości, przez które będzie ona przebiegać. Optują za budową łącznika autostradowego w niedalekim Pilźnie, który przejąłby większość ruchu tranzytowego do A4 od Jasła i południowej granicy Polski, ewentualnie sugerują odsunięcie obwodnicy o dwa kilometry na wschód od granicy Tarnowa, gdzie można byłoby uniknąć wyburzeń.

- Przygotowania do budowy obwodnicy w wybranym wariancie trwały od kilkunastu lat. Przebieg drogi to efekt kompromisu. Zaakceptowała go GDDKiA, a także właściwe instytucje wydając decyzję środowiskową. Wydawało się, że teraz wszystko pójdzie już łatwiej i szybciej. Niestety decyzja radnych może zniweczyć te nasze starania – komentuje Roman Ciepiela.

Radni PiS twierdzą co innego. Ich zdaniem, zabezpieczanie blisko miliona złotych na drogę, która nie wiadomo czy w ogóle powstanie jest w tym momencie niepotrzebne. - W rządowym programie budowy dróg do 2023 roku wschodnia obwodnica Tarnowa nie figuruje. To byłoby wyrzucenie pieniędzy w błoto na jeden z kolejnych projektów, planów, dokumentacji, których powstało w Tarnowie już wiele – stwierdził Dawid Solak.

Radny Stanisław Klimek dodał, że nic nie stoi na przeszkodzie do tego aby wówczas, kiedy odpowiednie pieniądze już się pojawią w rządowych rezerwach ponownie pochylić się nad tematem i je przesunąć na ten cel. - Może do tego czasu, GDDKiA zmieni zdanie i wybierze inny wariant przebiegu drogi, taki, który będzie uwzględniał również interesy mieszkańców Rzędzina i Woli Rzędzińskiej – stwierdził.

Na 9 stycznia planowane jest spotkanie z udziałem radnych, przedstawicieli GDDKiA oraz mieszkańców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
P

Moim zdaniem idioci są pod każdym względem... Wydali miliony na przygotowania przekazali to GDDKiA a teraz sami sobie zaprzeczają... (Wiarygodność taka że im nikt tego mostu nie będzie chciał zrobić na Ostrów ... ) Gancarza odwlecze to w czasie z rok -dwa potem miasto może przestawi drogę o te 200m w czyjeś działki (przypadkowo) i znowu że 4miliony na papiery itd...

p
profesor
6 stycznia, 20:17, profesor:

Jako mieszkaniec Woli Rzędzińskiej, rządam natychmiastowej budowy obwodnicy przez Wolę Rzędzińską! Chętnie sprzedam działki!

8 stycznia, 08:53, Gość:

to se sprzedaj - biur nieruchomości pod dostatkiem

8 stycznia, 16:42, profesor:

Kolego, działkę to ja sprzedałem już GDDKiA. Oni przynajmniej płacą porządne pieniądze, a jak tobie nie pasuje życie w Polsce to zapraszam do Twojego ukochanego Izraela.

9 stycznia, 11:20, Gość:

Izrael, ?? chętnie sprzedam , ale sprzedałem ???

Ku twojemu zdziwieniu, działki już sprzedane. Wiosną rusza budowa obwodnicy, wszystko zatwierdzone przez GDDKiA. Dokumenty do wglądu w Urzędzie Gminy Tarnów.

G
Gość
6 stycznia, 20:17, profesor:

Jako mieszkaniec Woli Rzędzińskiej, rządam natychmiastowej budowy obwodnicy przez Wolę Rzędzińską! Chętnie sprzedam działki!

8 stycznia, 08:53, Gość:

to se sprzedaj - biur nieruchomości pod dostatkiem

8 stycznia, 16:42, profesor:

Kolego, działkę to ja sprzedałem już GDDKiA. Oni przynajmniej płacą porządne pieniądze, a jak tobie nie pasuje życie w Polsce to zapraszam do Twojego ukochanego Izraela.

Izrael, ?? chętnie sprzedam , ale sprzedałem ???

p
profesor
6 stycznia, 20:17, profesor:

Jako mieszkaniec Woli Rzędzińskiej, rządam natychmiastowej budowy obwodnicy przez Wolę Rzędzińską! Chętnie sprzedam działki!

8 stycznia, 08:53, Gość:

to se sprzedaj - biur nieruchomości pod dostatkiem

Kolego, działkę to ja sprzedałem już GDDKiA. Oni przynajmniej płacą porządne pieniądze, a jak tobie nie pasuje życie w Polsce to zapraszam do Twojego ukochanego Izraela.

G
Gość
6 stycznia, 15:57, as:

a może trzeba żeby radni sie opamiętali kto ich wybrał i do jakich celów osiedla czekają od kilku lat na tą obwodnice a rezultaty są takie że statystyka parafi św Kózki nie kłamie następuje systematycznie zwiększenie ludzi odchodzacych na wieczny odpoczynek z tych osiedli w wieku 60-70 lat napewno zus jest zadowolony z takiego stanu rzeczy ale ja mieszkając na oś.westerplatte od niedawna tęż czuje ze oddycham spalinami i trzeba chyba zmienic miejsce zamieszkania ponieważ radni torpedują decyzje myslę ze to chyba ich ostatnie kadencje gdzie nie umią realnie myslec o wyborcach

a ja czym oddycham , też spalinami! a do tego mam jeszcze tory kolejowe i jeszcze władujcie mi obwodnice - obwodnica powinna iść do Pilzna -, tańszy koszt budowy ,. bez wyburzeń a przy obwodnicy zyskają tam przedsiębiorcy - wszyscy widzicie czubek własnego nosa

G
Gość
6 stycznia, 20:17, profesor:

Jako mieszkaniec Woli Rzędzińskiej, rządam natychmiastowej budowy obwodnicy przez Wolę Rzędzińską! Chętnie sprzedam działki!

to se sprzedaj - biur nieruchomości pod dostatkiem

G
Gość
6 stycznia, 16:29, goorall:

Wystarczy by tranzyt na Jasło, Krosno i dalej na Barwinek zjeżdżał nowym zjazdem z A4 na wysokości Jaźwin do Pilzna i po kłopocie!

To nic nie da. Albo da niewiele. Tranzyt na 73 w kierunku Pilzna na odcinku Tarnowskim to suma tranzytu z A4, DW 984, DK73 (Kielce) a za rok dojdzie jeszcze DW973 (po oddaniu mostu w Borusowej). Rozwiązaniem byłoby wykonanie pełnego zjazdu w Jaźwinach przesunięcie DK73 również na północ aż do mostu w Szczucinie.

G
Gość
7 stycznia, 7:59, Gość:

Prawda jest taka, że dotychczas wyznaczony przebieg obwodnicy jest nie do przyjęcia i trzeba skończyć z topieniem pieniędzy w tym bezsensownym pomyśle. Jak najszybciej ustalić nowy przebieg i dopiero wtedy wrócić do tego projektu!

7 stycznia, 8:44, Jan:

To jest oczywiste. Obwodnica powinna przecinać Wolę Rzedzinską doliną potoku Malochlebowka lub nawet biec po wschodniej stronie stacji kolejowej. Dobrze, że zahamowano to bezsensowne trwonienie pieniędzy!

Zachodnią część Woli Rzedzinskiej od przysiółka Koniec trzeba włączyć do miasta Tarnów i wzdłuż nowej granicy poprowadzić wschodnia obwodnicę.

R
Rik

To stój ie w korkach wachajcie smrody tirów do tego hałas i życie dalej w średniowiecznym myśleniu pisowskim a 800tys ma kto rozkrasc ciemnogrod zacifanie galicja

J
Jan
7 stycznia, 7:59, Gość:

Prawda jest taka, że dotychczas wyznaczony przebieg obwodnicy jest nie do przyjęcia i trzeba skończyć z topieniem pieniędzy w tym bezsensownym pomyśle. Jak najszybciej ustalić nowy przebieg i dopiero wtedy wrócić do tego projektu!

To jest oczywiste. Obwodnica powinna przecinać Wolę Rzedzinską doliną potoku Malochlebowka lub nawet biec po wschodniej stronie stacji kolejowej. Dobrze, że zahamowano to bezsensowne trwonienie pieniędzy!

E
Ed

To bagno polityczne PIS zatrzymuje i komplikuje ważne dla Tarnowa inwestycje w imię rozgrywki politycznej nie mając na uwadze dobra miasta.Owintar a teraz długo oczekiwana wschodnie obwodnica.To PiS powinien być obciążony za ewentualne koszty .Czas na czystkę.

G
Gość

Prawda jest taka, że dotychczas wyznaczony przebieg obwodnicy jest nie do przyjęcia i trzeba skończyć z topieniem pieniędzy w tym bezsensownym pomyśle. Jak najszybciej ustalić nowy przebieg i dopiero wtedy wrócić do tego projektu!

I
Inteligencja radnego PIS

Radny Klimek mieszka na Zielonym i głosuje że nie chce obwodnicy. Gdzie tutaj jest logika? Optować za całodobowym hałasem i kurzem?

Z
Ziomekatomek

To teraz włodażom miasta Tarnowa i Gminy Tarnów pozostaje tylko wsiąść w samochód, jechać i Rozmawiać z władzami w Mielcu i Jaśle; i razem z jednym sensownym pomysłem udać się do wojewody podkarpackiego dogadywać nowy łącznik na Pilzno i Radomyśl Wielki. Teraz albo nigdy. Potem PiS przegra wybory centralne i będzie po ptokach.

G
Gość

Szkoda, bo ten zjazd z A4 poprzez niezliczone małe rondka i potem przez tą dziurawą ulicę koło szpitala to pomyłka...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska