Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tatry. Nowy wyciąg na Goryczkowej i tarasy widokowe na Kasprowym [ZDJĘCIA]

red.
Tam ma wyglądać dolna stacja wyciągu w kotle Goryczkowym w rejonie Kasprowego Wierchu. Modernizacja całej kolei ma kosztować ok. 60 mln zł.
Tam ma wyglądać dolna stacja wyciągu w kotle Goryczkowym w rejonie Kasprowego Wierchu. Modernizacja całej kolei ma kosztować ok. 60 mln zł. PKL
Wyciąg narciarski w kotle Goryczkowym ma być zmodernizowany do 2023 roku. Na Kasprowym Wierchu pojawią się nowe tarasy widokowe, przebudowa ma zostać dolna i górna stacja kolejki na Gubałówce - takie plan na najbliższe lata mają Polskie Koleje Linowe. Inwestycje oszacowano na 400 mln zł.

Jest to pierwsza deklaracja spółki po tym, jak kilka miesięcy temu została sprzedana Polskiemu Funduszowi Rozwoju - agendzie rządu.

Priorytet to Kasprowy Wierch

Na inwestycje w przeciągu najbliższych lat PKL zamierza wydać 400 mln zł. Jak sami przyznają - i PKL i PFR - priorytetem jest Kasprowy Wierch. Tutaj przede wszystkim chodzi o modernizację wyciągu narciarskiego w Kotle Goryczkowym. PKL chcę zmodernizować starą dwuosobową kolej z 1963 roku na nową czteroosobową kolejkę. W ramach inwestycji planowana jest korektę jej przebiegu - m.in. dolna stacja ma zmienić swoje położenie. Ma znaleźć się niżej w stosunku do obecnej o ok. 150 metrów. Modernizacja ma kosztować 60 mln zł.

- W ramach tej inwestycji myślimy o punktowym dośnieżaniu trasy zjazdowej w Kotle Goryczkowym - mówi Patryk Białokozowicz.

Paweł Borys, prezes PFR, dodaje, że trwają właśnie prace nad wydaniem decyzji środowiskowej dla inwestycji. Dodaje, że ma ona być zrobiona z pełnym poszanowanie przyrody. Wiadomo jednak nie od dzisiaj, że Tatrzański Park Narodowy bardzo sceptycznie podchodzi do pomysłu sztucznego dośnieżania trasy. - Modernizacja Goryczkowej nastąpi w taki zakresie, w jakim zostanie to dopuszczone ze względu na ochronę przyrody, nawet bez zgody na dośnieżanie - dodaje Borys.

To o tyle zmiana, że dotychczas PKL (gdy większościowym udziałowcem był fundusz MID Europa Partners) stał na stanowisku, że nie opłaci się modernizować wyciągu bez sztucznego dośnieżania. Nowa kolej ma być gotowa do 2023 roku. W sumie w rejonie Kasprowego PKL chce wydać na inwestycje 111 mln zł.

Gubałówka

Z kolei na Gubałówce PKL chce zmodernizować i odświeżyć budynki stacji dolnej oraz budowę regionalnej restauracji w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Planowana jest również przebudowa budynku restauracji przy górnej stacji.

Realizacja tej części inwestycji planowana jest w latach 2021-2023, a jej koszt szacowany jest na ok. 25 mln zł.

Co do trasy zjazdowej z Gubałówki PKL nie mówi żadnych konkrektów. Poza tym, że jest gotowy wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie trasy i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami. - Wszystko zależy od zgód prywatnych właścicieli - dodaje Białokozowicz.

Butorowy Wierch

W Kościelisku z kolei na Butorowym Wierchu spółka chce stawiać wieżę widokową o wysokości 45 metrów z dwoma tarasami widokowymi, a także budynek techniczny kolei z częścią gastronomiczną. Ta część inwestycji planowana jest w latach 2021-2022, a jej koszt szacowany jest na ok. 10 mln zł.

Szczawnica i Krynica

Z kolei w Szczawnicy PKL chce wydać 40 mln zł i wybudować nową trasę zjazdowa i nowy wyciąg krzesełkowy w swoim ośrodku Palenicy. Nowa kolej gondolowo-krzesełkowa ma powstać od przystani flisackiej na szczyt Palenicy. Całość ma być gotowa do 2024 roku.

Mocno doinwestowana ma być także Jaworzyna Krynicka w Krynicy-Zdrój. Tam PKL planuje wydać w sumie 101 mln zł. Na Jaworzynie ma powstać nowy wyciąg krzesełkowy równoległy do obecnej kolei gondolowej, wyciąg orczykowy na trasie nr 2 zostanie wymieniony na kolej krzesełkową, zbudowanie nowej kolei i nowego wjazdu na ośrodek, a także rozbudowana ma być część hotelowo-gastronomiczna przy dolnej stacji kolejki.

PKL twierdzi, że jest w trakcie procedowania najważniejszych inwestycji - szczególnie tych w Tatrach. Na spotkaniu jednak zabrakło przedstawicieli Tatrzańskiego Parku Narodowego, z którym PKL ma m.in. konflikt prawny ws. umowy na korzystanie z tras zjazdowych, czy przestrzeni pod torem jazdy wagoników na Kasprowy Wierch. Prezes PFR zapewnia, że prowadzi rozmowy, by zakończyć spór prawny z parkiem.

Co z zarządem?

Władze Zakopanem optymistycznie patrzą na plany PKL. Chociaż te zaprezentowane częściowo pokrywały się z planami jakie PKL prezentował 5 lat temu, gdy został sprywatyzowany. - Od tamtej pory nie udało im się zrobić nawet tarasy przy górnej stacji na Kasprowym Wierchu za pół miliona zł. Cieszę się jednak, że polski fundusz kupił PKL. Trzymam kciuki za te zadania. Uważam jednak, że obecny zarząd spółki jest niewiarygodny. Bo przez kilka lat nie zrobili nic. Te inwestycje może uda się zrealizować, ale nie pod tym zarządem - mówi sceptycznie Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego.

Paweł Borys zaznacza, że kadencja obecnego zarządu PKL dobiega końca w tym roku.

WIDEO: “Hulajnogi elektryczne będą traktowane jak rowery”. Ministerstwo infrastruktury przedstawiło projekt regulacji

Źródło: TVN24/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska