https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tatrzański Park Narodowy nie rezygnuje z dalszych testów prototypu wozu hybrydowego

Łukasz Bobek
Wóz hybrydowy Tatrzańskiego Parku Narodowego
Wóz hybrydowy Tatrzańskiego Parku Narodowego Łukasz Bobek
- Nie rezygnujemy z testów wozu hybrydowego na szlaku do Morskiego Oka. Zakończył się jeden z etapów testu. Wóz nie działa tak jak powinien. Ale nadal będziemy szukać właściwych rozwiązań – mówi Magdalena Zwijacz-Kozica z Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Wóz hybrydowy to pojazd, który jest wyposażony w silnik elektryczny, ale równocześnie jest ciągnięty przez konie. Silnik ma wspomóc zwierzęta w ciągnięciu wozów z turystami. Akumulatory mają ładować się w czasie jazdy w dół.

Pierwszy prototyp wozu hybrydowego pojawił się w Tatrach kilka lat temu. W 2018 roku spłonął jednak w pożarze garażu na Łysej Polanie. TPN zamówił kolejny (koszt to 120 tys. zł). Obecny wóz był testowany przez dwa sezony letnie. W te wakacje jednak w ogóle nie wyjechał. Pojawił się bowiem problem z akumulatorami. Te zostały wymienione w ubiegłym roku – na lżejsze i pojemniejsze. Ale szybko się popsuły.

Nowe akumulatory miały co prawda większą zdolność odbierania prądu. Jednak cały czas trzeba było ograniczać prędkość koni jadących z góry. Bo jeśli jechały za szybko, mogło dojść do wyłączenia bezpieczników w silniku, co skutkuje tym, że cały mechanizm przestaje działać. A to oznaczało, że wyłącza się cały system, nie ma regulacji prędkości jazdy wozu przez silnik, a więc i hamowania. Pozostaje jedynie hamulec nożny, za który odpowiada fiakier. Biorąc pod uwagę fakt, że wóz hybrydowy jest cięży o ok. pół tony od normalnego wozu, zabezpieczenie w postaci tylko hamulca nożnego wydaje się zbyt małe. Szczególnie, że droga z Morskiego Oka na ostatnim odcinku – tuż przy Włosienicy – jest dość stroma.

Na dodatek tuż przed wakacjami okazało się, że akumulatory przestały utrzymywać energię – choć były właściwie nowe. Z tego powodu wóz hybrydowy nie wyjechał na szlak w tym sezonie letnim w ogóle.

- Nie powiedziałabym, że testy wozu zakończyły się fiaskiem. Zakończył się po prostu jeden z etapów testów, który pokazał nam co jeszcze powinniśmy zmienić w tym wozie, by działał prawidłowo – mówi Magda Zwijacz-Kozica. I zapewnia, że nie jest to zamknięcie tego projektu.

Aktualnie Tatrzański Park Narodowy szuka partnerów do współpracy przy testach nad prototypem wozu hybrydowego. - Nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Badawczym, który zajmie się tym tematem. Być może będzie to owocna współpraca i doprowadzi nas do oczekiwanego celu – mówi Magda Zwijacz-Kozica.

Prototyp wozu hybrydowego został wprowadzony na szlak po tym, jak kilka lat temu doszło do serii wypadów z udziałem koni wożących turystów do Morskiego Oka. Oprócz hybrydy od tamtej pory wprowadzono regulamin obowiązujący fiakrów, zmniejszono ilość pasażerów na wozach, a także wprowadzono systematyczne badania koni pracujących na szlaku.

Łanie żyjące w Zakopanem utraciły lęk przed człowiekiem. Szukają pożywienia. To jednak nadal dzikie zwierzęta, które mogą być groźne

Co zrobić z łaniami w Zakopanem? Czy da się je wywieźć z dal...

Jak nauczyć dziecko języka obcego - oto porady eksperta

od 16 lat
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michele Tasha
I am making $162/hour telecommuting. i52 I never imagined that it was honest to goodness yet my closest companion is earning $21 thousand a month by working on the web, that was truly shocking for me, p10 she prescribed me to attempt it simply,

Copy And Open This Site————-> w­w­w.S­m­a­r­t­C­a­s­h­1.c­o­m
J
Janusz
A po co te fasiongi?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska