Drążenie tunelu zaczęło się w marcu tego roku. A właściwie dwóch tuneli w ramach trasy S7. Jeden ma już długi na 100 metrów, a drugi na 36. Oba są drążone z obu stron, a robotnicy mają się spotkać w 2019 roku. Tunel ukończony ma być 2020 roku.
Na odcinku ok. 16,7 km nowej, budowanej już drogi ekspresowej S7, pomiędzy Lubniem i Chabówką powstanie tunel o długości 2 km. Do jego wydrążenia budowlańcy będą musieli posłużyć się niestandardową metodą.
Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi.
Budowa ekspresowe zakopianki pomiędzy Lubniem i Rabką została podzielona na trzy odcinki. Planowo najszybciej zostanie oddany odcinek pomiędzy Skomielną Białą i Rabką, który gotowy ma być w lipcu 2018 roku. Trzy miesiące później drogowcy mają zakończyć prace na fragmencie pomiędzy Lubniem i Naprawą.
Najdłużej prace będą trwać na odcinku, którego częścią będzie najdłuższy w Polsce tunel. Jego wydrążenie i poprowadzenie w nim drogi ekspresowej potrwać ma do końca 2020 roku.
Łącznie trzy powstające odcinki mają mieć długość ponad 15 km. Kosztować będą około 2,1 mld złotych.
Przypominamy, że "Gazeta Krakowska" wyszła z inicjatywą, aby tunel nazwać imieniem generała Stanisława Maczka. Udało się nam uzyskać poparcie środowisk kombatanckich, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także mieszkańców i lokalnych samorządów. Nazwę będzie można oficjalnie nadać, gdy tunel zostanie oddany do użytku.
