https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tunelownica z Chin przypłynie w przyszłym roku, ale pod Limanową już ruszyła budowa komory startowej. To będzie najdłuższy tunel w Polsce

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Prace przy modernizacji linii kolejowej na odcinkach trasy Chabówka - Nowy Sącz są już zaawanasowane. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozpoczęciu prac przy budowie komory startowej dla tunelu kolejowego pod Limanową. Ma być on najdłuższy w Polsce, a jego wydrążanie odbywać się będzie przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Gotowa inwestycja kolejowa, która trwa na wielu odcinkach linii 104 ma zapewnić komfortową i znacznie szybszą podróż pociągiem na trasie Nowy Sącz - Limanowa Kraków.

To będzie najdłuższy tunel w Polsce

PKP Polskie Linie Kolejowej jeszcze w maju podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak na modernizację najdroższego odcinka linii 104 Chabówka - Nowy Sącz czyli trasy Limanowa - bocznica Klęczany. To historyczna inwestycja, bo pod Pisarzową powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce. Wykonawca przygotowuje teren pod inwestycję.

- Ruszyła budowa komory startowej dla tunelu kolejowego, który skróci podróże z Nowego Sącza do Limanowej. To tu w przyszłym roku rozpocznie swoją prace tunelownica. Specjalistyczna maszyna wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów - informuje biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.

Do jego wydrążenia użyją maszyny TBM, która przypłynie z Chin, a następnie zostanie przetransportowana na miejsce budowy. Prace powinny rozpocząć się w połowie 2025 roku.

Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak mają 31 miesięcy od podpisania umowy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa - bocznica Klęczany. Ta już trwa na różnych odcinkach. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m, a cała wartość umowy to 1 miliard 930 milionów złotych netto.

Co zbudują za 2 miliardy złotych?

Zakres prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany jest szeroki. Obejmuje też m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok. 8 km, zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Kiedy Podłęże - Piekiełko?

Inwestycja pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” składa się z dwóch części. Kiedy obie zostaną połączone, to ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem zostanie usprawniony. Pierwsza z nich obejmuje prace na odcinku Chabówka-Nowy Sącz.

Do końca roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłoszą przetargi na kwotę 17 mld zł na zadania realizowane w całej Polsce. W harmonogramie uwzględniono kontynuację budowy największego połączenia kolejowego w Małopolsce czyli linii Podłęże - Piekiełko. Na realizację czekają odcinki: Tymbark - Szczyrzyc, Tymbark - Limanowa oraz Podłęże - Gdów wraz z odcinkiem Podłęże Balachówka – Podłęże. Prace na każdym z nich wyceniono na ponad miliard złotych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska